Jump to content

2.0i DOHC..


Guest mfafa

Recommended Posts

Guest mfafa

Jeg har for få uker siden byttet motor i Sierran. Den forrige motoren røk toppakningen og jeg bestemte meg for å gjøre motorbytte til en annen 2.0i DOHC 8V. Nye motoren fungerte fint fra første stund. Gikk pent og pyntelig og dro som den skulle. Null fusking. Mye varme i v.apparatet. Ekspansjonstanken hadde ikke noe særlig trykk i det hele tatt. Alt så ut til å være perfekt. Eneste jeg kunne sette fingeren på var surkling i v.apparatet ved pådrag spesielt i 1. og 2.gir. (?)

 

Etter noen uker har motoren blitt veldig tvilsom. Jeg synes ikke jeg kjører spesielt hardt med bilen... Det startet med at det luktet brent olje når jeg belastet motoren litt på motorveien. Tipper det kom litt olje ned på eksosmanifoilen pga. en mulig lekk toppdekselpakning, eller for slakt strammede skruer. Etterhvert finner jeg samme symptomer som på gamlemotoren hvor toppakningen røyk. Her om dagen mistet jeg varmen i v.apparatet når jeg sto noen minutter på tomgang. Temperaturmåleren var DØNN stabil midt i NORM-feltet den første tiden. Det har den vært inntil nylig.

 

I kveld var bilen blitt værre. Nå forsvinner og kommer varmen i v.apparatet akkurat som den føler for, og var borte hele tiden på vei hjem fra byen. Bilen har blitt "rar" på tomgang slik min gamle motor ble. Den går litt ujevnt på tomgang og har en dyp brumming og høres litt "grom" ut. Motoren får hele bilen til å riste på tomgang. I speilet observerte jeg litt hvit røyk fra potta...

 

På veien hjem begynte faktisk bilen å fuske noe ved pådrag i 3. og 4.gir. Aldri før skjedd! Men det var tåke så det var fuktig i lufta. Temperaturmåleren har blitt ustabil og kom ikke langt fra rødmerkinga før jeg parkerte! Akkurat slik min gamle motor gjorde når den slukte kjølevann osv. Jeg åpnet ekspansjontanken og det var høyt trykk der!! Den var tom for kjølevann men det fosset voldsomt inn så snart jeg fikk åpnet den....

 

 

ER MIN NYE MOTOR OGSÅ DEFEKT?? :(

 

 

Bilen trenger ny bakstilling og hellakkering....

Hilsen en som kanskje må vurdere å ikke sløse en time til på denne bilen :o :(

Link to comment
Share on other sites

Guest fåården

er oxo trykk i min tnak og når jeg åpner toppa så kommer d litt veske tilbake.. skal d være sånn??

tempen på min er aldri over den vite delen nederst, skjønner ikke d der..

Link to comment
Share on other sites

Hatt surkling i over ett år jeg.. Ikke noe farlig etter det ford sa. Hadde også fusking i samma slengen og tenkte at nå var toppakningen gåen. Men neida.. Bare en helvetes føler som var møkkete. Fant dette ut i dag. Kjørt med fusking i flere mnd.

Omega 2.5 TD en smule justert opp :)

200sx stage 3

200sx drift/isbil

+10 biler til

Ingen FORD.

Link to comment
Share on other sites

Heh, nå har jeg proklamert hvor bra DOHC er på nettet siden 1998, fremdeles er det mange som nekter å høre... :P

Bilmekaniker / tekniker

01' Honda VTR SP-1

95' Frosk stv. 2,0 DOHC

A BE (før 19.01.2013) C D

 

Women don't really wanna hear men's opinion,

they just wanna hear their opinion in a deeper voice

Link to comment
Share on other sites

Guest mfafa

DOHC er bra hvis man skal lære seg å bytte motor og/eller toppakning...

Komfortabel drag i motoren, som går relativt gjerrig... men dritten blir jo ødelagt :(

 

Skal sjekke om olja er grå i morra.. tipper den er blitt det.

Fyllte opp til max i ekspansjonstanken 3 ganger på rad i dag.

Hadde forsvunnet "litt" vann og bilen ser ikke ut til å lekke.

 

Det koster ca. 2500,-kr for delene man trenger til å bytte toppakning.

Hvis motoren ikke blir 100% da så kommer det til å klikke for meg :P

 

 

 

PS! Noen som har erfaring med å bestille originaldeler fra England?

Link to comment
Share on other sites

Guest hvolsdal

Si fra viss du vil selge bilen da, intresert.

Har en Sierra til salgs da, Sohc.

Bytte? med mellomlegg om motoren din er defekt?

Link to comment
Share on other sites

Kjenner meg igjen på Surkling i v. apparat ved gasspådrag i 1 gir..er det tegn på no eller felles på dohc motorene??

 

Er bare pga. noe luft i systemet d, kjør bare bilen opp i en jævelig bratt bakke og ta så og åpne lokket på ekspansjonstanken! ;) Pleier ihvertfall og funke for meg...

 

En stor fordel når motoren har vært tom for vann, er å løsne slangen imellom termostathus og radiator, for så å fylle så mye som mulig igjennom radiator...

Slipper da problemet med at toppen overopphetes før termostaten åpner!

Link to comment
Share on other sites

Hatt surkling i over ett år jeg.. Ikke noe farlig etter det ford sa. Hadde også fusking i samma slengen og tenkte at nå var toppakningen gåen. Men neida.. Bare en helvetes føler som var møkkete. Fant dette ut i dag. Kjørt med fusking i flere mnd.

 

hvilken føler var dette da ?? måtte ha ny eller ?? :unsure:

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

Guest hvolsdal

Nå er sierraen min solgt..

Har en DOHC motor stående, god stand.

så må si fra om du vil selge bilen din med defekt motor da.

Link to comment
Share on other sites

Guest mfafa

Motoren min blir nok ikke solgt. Sendte toppen til planering i går :D

Morsomt å se at stempel nr.4 var helt reint mens resten var sota.

Noen liter vann gjennom der gjorde det gullende reint!

Link to comment
Share on other sites

Guest Pjuker`n
noen som har en dohc motor til salgs, kan være deffekt

 

Se posten rett over din egen post...

 

Men jeg har en doch motor til salgs. Registerkjedet røk på den, så toppen er tatt av for å se etter skader, fant ikke noe untatt at 2 av stemplene hadde merker i "sotet" etter ventiler..

Link to comment
Share on other sites

Guest Corsa_racer

Jeg trenger baklykter... Fikser du det Henrik?

 

hehe

 

Noen andre her som kan hjelpe meg med det?

 

:lol: :lol: :lol:

Link to comment
Share on other sites

huff blir så i tvil angående 356000km doch en men nå <_<

 

den har masse av de symptomene der..... det ryker hvitt av eksosen.. ser det kun på tomgang men....

byttet kjølevæske for ikke lenge sia......

men er noe merkelig med den...... når den bare står i ro er det ikke noe i den gjennomsiktige tanken.... men når jeg starter opp så kommer det.... men men.....

den koker ikke lenger pga jeg har manell viftestyring.. men men...

 

syntes ikke den bruker olje.... kjølevæska holder seg på et delevis stabilt nivå.... merker LITE fjskings.. merka litt her om dagen..... men klarte seg med det....

 

men lurte på om noen med litt peil på doch i lørenskog områder kunne komme å ta seg en tur/innspisere litt i motorrommet mitt.... for veldig nysjerrig på hvordan standen på den er....

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...