Jump to content

C20XE turbo motor med T5 Cosworth kasse


Ghost00

Recommended Posts

Heisann..

 

Jeg har en kompis som kjører med 2.0L 16v Turbomotor, 430HK 550NM på hjul i mustang benk (streng benk) girkasse er T5 fra G-FORCE. Rettskårne drev og dogbox.

Syntes det er veldig rart at dette ryker heletiden. Jeg syntes det er litt rart at ting i kassa ryker heletiden. kan det være feil vinkel på kassa?

Burte ikke kassen tåle mer enn dette? blir det for mye NM at kassa ikke tåler det?

 

 

 

Dette er fra sist kjøretur:

94292710151333182441572.jpg

Edited by Ghost00
TbwraZY.jpg
Link to comment
Share on other sites

Sier du noe om hvilken turbo, hvor høyt ladetrykk og ikke minst bekrefter at han kjører puck lameller uten fjærer? ;)

 

Hvordan er det med kjøring på turtallsperre og dekk som "pakker"?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

For det første vet jeg att det hverken er feil vinkel på girkassa eller inngående akslingen for den del. For det andre vil ikke en dogring eller inngrepet på en dogring ryke av den grunn. Man ville i stede tatt lageret på inngående akslingen i kassa. Når sant skal sies skjedde skaden når clutch ble sluppet ut og hjulspinn på 4. Gir begynte. 1000kg's ascona b.

 

Har prøvd std tremec t5 fra mustang på samme motor, og da ble 3. Gir og kubbeaksling renska for drev på andre pådraget. Denne kassen var nyoverhalet med nye drev og syncringer hos pollymotorsport.

 

Sier du noe om hvilken turbo, hvor høyt ladetrykk og ikke minst bekrefter at han kjører puck lameller uten fjærer? ;)

 

Hvordan er det med kjøring på turtallsperre og dekk som "pakker"?

 

Turbonetics e50kulelager turbo, med v-band hus( inn/ut). 2,071kg i maks ladetrykk. Tilton 3plater clutch. 3" mellomaksel, forsterka 1350kryss, Volvo 1031 akslingen med drevsperre opphengt i 4-link med uniballs.

 

Kjørte std federal 995 195/50-15 bak når det smalt.

Link to comment
Share on other sites

Lest litt på yellowbullet, der sto det:

 

"A high powered and/or heavy car and/or aggressive clutch will also kill that box as well. They will last a long time in a light car, with a mild clutch."

 

Kanskje du må gå for en mildere clutch. Høres nok så logisk ut :)

TbwraZY.jpg
Link to comment
Share on other sites

er kassa satt rett sammen? har det kommet noen skader på axler ved tidligere ras som ikke er oppdaget under overhaling? alt av klaringer etc. er riktig? er mange faktorer som gjør at ting kan gå til hælvete, og hvor mye oppgir fabrikatet at den skal tåle?

 

Kassa er ny. Er vel oppgitt til 600hk / 675nm .

Link to comment
Share on other sites

Turbonetics e50kulelager turbo, med v-band hus( inn/ut). 2,071kg i maks ladetrykk. Tilton 3plater clutch. 3" mellomaksel, forsterka 1350kryss, Volvo 1031 akslingen med drevsperre opphengt i 4-link med uniballs.

 

Kjørte std federal 995 195/50-15 bak når det smalt.

Akkurat.

 

Hvis man har lamell med fjæret senter, mellomaksling med Hardykobling og foringer i opphenget til bakakslingen så gir saker og ting etter og fjærer slik at man fjerner de brå peak belastningene som knuser deler og sprer disse ut over tid.

Kan sammenlignes med å slå på fliser med gummihammer i forhold til en vanlig hammer. Sistnevnte er velegnet til å knuse og ødelegge som du ser.

 

Uniballs er glimrende presisjonsutstyr for de som jager f.eks rundetider, men jeg ser ikke nødvendigheten eller at det gir fordeler til "herjegutta".

 

Kassa er ny. Er vel oppgitt til 600hk / 675nm .

Det er ved jevn belastning. Tenk at du byttet ut clutchen med en 100 cm lang kraftarm og henger på ca. 67,5 kg. Det går nok greit ja.

 

Når man kjører på turtallsperre eller hjulene "pakker" så blir det å hente en luftmeisel, legge vekt tilsvarende motorens dreiemoment, ca 60 kg i dette tilfellet, ute v/ 100 cm og så meisle ivei mens man i tillegg varierer vekten. Klart det ikke kan holde over tid hvis alt står steinhardt montert i stål og ingenting gir etter.

 

Hvis man ser til 1 og 2 syl. motorsykler så har disse rykkutgjevnere i gummi mellom bakdrevet og felgen for å ta toppene av disse ødeleggende peakbelastningene som tradisjonelt dro i stykker det meste mellom veiv og bakdekk.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

tråd starter skriver "ryker hele tiden"

 

kanskje litt feil skrevet, men det er ikke første kassa som har blitt ødelagt. det er "Pilsen" som er eier av bilen :)

Edited by Ghost00
TbwraZY.jpg
Link to comment
Share on other sites

Nei, en stk tremec t5 fra mustang, og nå en stk t5 med g-force innmat. Jeg er overbevist om att den siste som det er snakk om nå er pga moment. Det er ghost00 som ikke vil være enig :-)

Link to comment
Share on other sites

Det er vel samma kassa som Åshøgda Raceway kjører med, og den har fått juling i lange tider.

Er nok slagene i drivlinja kombinert med momentet som gjør skaden. Momentet alene klarer den kassa fint, om den er i orden fra før. Hvor mye av momentet bruker du egentlig ved reint pådrag? Er som du sier da hjula slipper og ting begynner og slå det ryker.

 

Har du sjekka lengden på mellomakslingen? Om den er litt lang og endestopper gir det også noen leie slag på kassa. En kompis tok ett par kasser før vi skjønte hva som skjedde på den måten. Grei klaring på bukken, men med litt pådragg med lav fjæring og litt bevegelse i bakstillinga bunna akslingen og slo på utgående aksel så kassene røyk.

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg skrur av fjærbeina og jekker akslingen opp på bumpstopsa er det fortsatt god klaring på mellomakselen. Hva slags effekt er det i den åshøgda raceway bilen? Har du no specs?

Edited by Pilsen
Link to comment
Share on other sites

Nå kjører jo ikke åshøgda med dog innmat i kassa si, så dette blir jo som å sammenligne brunost og ketchup mtp att det er dogringen og 4. Giret mitt som har ryki. Men nye deler er bestilt så får vi se hva som skjer videre.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Fått noe greie på op&len?

 

Satt bare her og tenkte litt, du sier du er helt sikker på at inngående aksling løper 100% med veiva, da lurte jeg på hvordan dette er gjort? er det adapterplate eller spesial kløtsjhus, eller er det mulig å skru dette sammen med originaldeler på noen måte? Jeg har også litt vanskelig for å tro at det er momentet aleine som knekker dogringen, greit at det er 550Nm, men i 1000kg bil som har dekk som gjør at den spinner i fjerde gir er det egentlig ikke så mye moment som skal transporteres. (hadde du hatt såpass bra dekk at du ikke spant på full gass i andre gir, da er det ting som får juling der inne...)

 

Men til poenget da; det er vel sånn at inngående aksling tres inn i utgående aksling, slik at hele akslingen er opplagret i: veiv, foran i huset, bak i huset, og så lenger bak der en plass. Jeg tenker bare at dersom inngående aksling ikke løper helt hundre med veiva, eller støttelageret inni veiva ikke er bra (eller ikke i bruk, har sett det også) vil det være en mulighet at tennene på dogringene ikke matcher helt med den motsvarende, siden delene som har røket er der de er; nemlig i skjøten mellom akslingene, hvor armen på utgående aksling blir størst. Da vil det kunne oppstå krefter i retninger som dogplatene ikke egentlig er beregnet for, som også vil variere i retning.

 

Jeg sier ikke at det er slik det er, jeg bare lufter ideen og lurer på hvor sikker du er på at vinkel eller eksenter mellom motor og kasse er ganske bra. Det er nemlig utrolig hva som går an å kjøre med når det gjelder feil sentrering av kasse eller feil vinkel, men når man fjerner fjærene i clutchen, og alt mulig annet som tar opp litt her og der, så kommer det frem igjen på plasser man først ikke trodde var mulig.

(eksempel: bmw rallybil med kløtsjhus sveist sammen av bmw og volvodeler for å få volvo kasse på bmw motor: kjører flere rally, men så: kløtsjhavari på std kløtsj, de kjøpte ufjøret "ræsing-klutsj", raste etter noen få etapper, måler kløtsjhus, og det er ca 1 millimeter skakt, jeg freser det så det er innafor ca 0,1-0,15mm, de kjøpte enda en ny ufjøret type, denne overlevde)

 

I utgangspunktet stemmer jeg også for at delene er slått i filler, ikke vridd istykker av moment, aller helst en kombinasjon av disse. Har du lyst og mulighet kan du jo ta et litt bedre bilde av bruddflatene?

Eller handle en t56 kasse da, ødelegger du den må du fjerne blyinnleggsålen fra høyrebeinet :D

-'86 Sierra 2,0iS turbo -'98 BMW 323i LS1/T56 - '07 D-max

Team BITEGAL - Gutta Brannfarlig Materiale

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...