Jump to content

kammer


duppen

Recommended Posts

lurte litt på om jeg skulle bytte til noen andre kammer, eller om det er noe vits,

har fult steg 3 (grønndyse sats) med rs500 cooler stort filter litt usikker på hvoran turbo, men tror den er orginal til motoren, msd coil 3'' eksos orginal innmat osv.. er en 4x4 om det er til hjelp:P

 

så har eg en bd10 kam på handa. er det no vits? er ute ette litt ekstra ut av motoren så har jeg en 360 chipp liggende da den funke bedre med 330 chipp.

 

takker for gode tips på forhånd:)

støtt forsvaret! bli kanon:P

1990 sierra cosworth 4x4
polaris assault 800 2010 boondocker turbo

volvo 740 turbo og lystgass

Link to comment
Share on other sites

lurte litt på om jeg skulle bytte til noen andre kammer, eller om det er noe vits,

har fult steg 3 (grønndyse sats) med rs500 cooler stort filter litt usikker på hvoran turbo, men tror den er orginal til motoren, msd coil 3'' eksos orginal innmat osv.. er en 4x4 om det er til hjelp:P

 

så har eg en bd10 kam på handa. er det no vits? er ute ette litt ekstra ut av motoren så har jeg en 360 chipp liggende da den funke bedre med 330 chipp.

 

takker for gode tips på forhånd:)

Originale motorer med 1,5 BAR ladetrykk avgir maks effekt på hjulene så tidlig som ca. 4800 o/min. Dette er alt for tidlig.

BD10 kammer flytter turtallet for maks effekt oppover slik at motoren avgir ca. 10% høyere effekt enn med orginalkammene.

4X4 manifolden takler ikke BD10 eksoskam så du må bare bruke BD10 innsugskammen.

På samme måte som AB07 og Catcams 826 er BD10 bolt-on kam. Du trenger ikke bytte ventilfjærer eller lomme stemplene.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan ser det ut om toppen hadde vært portet og det satt en E50 der? Ab07 på innsug da også?

Jeg har aldri sett noen kam som gir så imponerende forbedring av resultatet som en AB07 kam.

Man får effektøkning fra ca. 1200 o/min - og så tar det av med ladetrykket.

AB07 er derfor alltid ett trygt valg.

Når det er sagt så er AB07 100% bolt on kammer på originalmotorer. Designet er derfor begrenset for å få kammen kompatibel med originale stempler, originale ventilfjærer og original topp.

Hvis jeg skulle velge kam til en motor med:

1. Ventillommer i stemplene

2. Portet topp.

3. Oppgraderte ventilfjærer.

4. 450 + hk turbo.

 

I en lett bil med ok diff.utveksling som det ikke var så nøye med, da hadde jeg nok valgt hakket værre kam enn AB07.

Til en Cosworth med 4x4 drivverk hadde det blitt AB07.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hva med chip/map ved bytte til ab07 innsugskam?

Link til hvor en handler en sånn kam? :)

Foreslår at du legger opp skikkelig strømforsyning og skikkelig jording til bensinpumpen slik at du evt kan etterjustere med litt høyere bensintrykk.

Her finner du den ekte originalvaren:

http://www.kentcams.com/

Det "lokale" alternativet er KmCams.no.

Han har slipt om flere originakammer til AB07 profil.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Oki. TAkk for det. Da er det altså å følge bbl som gjelder.

Værsågod.

Det er nok bare så enkelt ja. :)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

I en lett bil med ok diff.utveksling som det ikke var så nøye med, da hadde jeg nok valgt hakket værre kam enn AB07.

Til en Cosworth med 4x4 drivverk hadde det blitt AB07.

Jeg har en orginal innsgskam omslipt til BD14 liggende.... 2wd..

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Jag har Enem Z29 kammar in och ut, tycker motorkaraktären blev sjukt mycket trevligare.

 

Mvh Jonas

Dere har mye bedre veier enn det vi rundt her har. Jeg er derfor meget opptatt at motoreffekten på 4000 o/min. og mener at 300 hk v/ 4000 o/min er målet. 260 - 280 hk er akseptabelt.

 

Med ville kammer og stor turbo blir resultatet ofte 120 - 190 hk på 4000 o/min og det er ubrukelig hvis man ikke har tettsteget gearkasse, lett diff. utveksling og drar 8000 o/min.

 

Hva har du på 4000 o/min? ;)

 

Jeg har en orginal innsgskam omslipt til BD14 liggende.... 2wd..

Hvis du har oppgraderte ventilfjærer og ventillommer i stemplene så er BD14 ett godt valg slik jeg ser det.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Dere har mye bedre veier enn det vi rundt her har. Jeg er derfor meget opptatt at motoreffekten på 4000 o/min. og mener at 300 hk v/ 4000 o/min er målet. 260 - 280 hk er akseptabelt.

 

Med ville kammer og stor turbo blir resultatet ofte 120 - 190 hk på 4000 o/min og det er ubrukelig hvis man ikke har tettsteget gearkasse, lett diff. utveksling og drar 8000 o/min.

 

Hva har du på 4000 o/min? ;)

Jag har då mer än 200hk vid 4000 i vilket fall. :) Har inte bilen rullande för stunden så kan inte visa, men har ca 1,0-1,5bar vid 4000. Laddar ca 2,2..

 

Mvh Jonas

[  60f: 1,69s  201m: 7,04s@168,80km  402m: 10,78s@214,88km  ]
[ Sierra Cosworth 4x4 - Focus FF ]-[ alive.se - Bilpedanten.com ]

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har oppgraderte ventilfjærer og ventillommer i stemplene så er BD14 ett godt valg slik jeg ser det.

Orginale fjærer, og stemplene er dreid 1mm.

Oppgraderte fjærer fordi?

Bør/må man ikke til med sånne "lash-caps" eller hva det nå heter når det legges inn en omslipt kam? Og hva med justerbart drev?

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Jag har då mer än 200hk vid 4000 i vilket fall. :) Har inte bilen rullande för stunden så kan inte visa, men har ca 1,0-1,5bar vid 4000. Laddar ca 2,2..

 

Mvh Jonas

Ok, om du sier det så. :)

Jeg har iallefall sett veldig mange eksempler på det motsatte så vi får bare vente å se til, evt. om, du får effektmålt den.

 

Orginale fjærer, og stemplene er dreid 1mm.

Oppgraderte fjærer fordi?

Bør/må man ikke til med sånne "lash-caps" eller hva det nå heter når det legges inn en omslipt kam? Og hva med justerbart drev?

1,0 mm ekstra klaring er tilstrekkelig så lenge du ikke bomgearer alt for grovt.

Som du ser har AB07 kammene 8,85 mm løft. Dette er ikke tilfeldig. Maksimalt akseptabelt løft på orginale ventilfjærer er 8,89 mm.

BD14 har 8,90 mm løft.

Jada, folk har kjørt dette før, og på originale stempler og det har "gått fiint", men det får så være.

 

Jeg vil ikke anbefale å bruke "100 år" gamle fjærer kjørt 100 000 vis av km sammen med en turtallsvillig trimkam.

 

Hvis kammen slipes slik at løftet økes veldig mye, da er lash caps nødvendig. Forskjellen i maksløft mellom BD8 og BD14 er relativt liten og derfor går det fint uten.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Viser enda en gang hvor godt AB07 funker.

Cosworth med:

1. 7,8:1

2. AB07/BD8

3. E50/T38 turbo.

4. Portet topp.

5. 2WD manifold.

 

T38 er beryktet treg i spool up og derfor, 1,05 BAR og mindre enn 200 hk v/ 4000 o/min.

 

STA44543.jpg

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

bare for og få det litt inn med teskje, hvilken kammer burde jeg gå for?

har fortsatt org 4x4 innmat

 

hvist jeg bruker en bd10 på innsug hva må jeg ha på eksos da?

 

har ikke råd til å oppgradere stempler og råder, så det går litt på budsjett, :rolleyes: burde jeg bytte kammer eller bytte till T34.63 med 360 lager, hva er jeg bedre tjent med?

Edited by duppen

støtt forsvaret! bli kanon:P

1990 sierra cosworth 4x4
polaris assault 800 2010 boondocker turbo

volvo 740 turbo og lystgass

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...