Jump to content

gasser motor


Ravneng91

Recommended Posts

hei, skal bygge meg en gasser motor i min granada, er litt usikker på om jeg skal gå for 2.8 eller 2.9. har lest litt rundt på forumet her men står så mye forskjellig så går litt i surr her.

planen var 3 dobble gassere på et hjemmelaga innsug ettersom disse er så sinnsykt dyre. har ikke planer om å gjøre så veldig mye, men skal kanskje garasje porte litt og en litt kvassere kam.

 mitt spørsmål da er hvilken motor er da "enklest" og best å bygge dette på? leste noe om ombygging av fordeler på 2.9 men skjønte ikke helt greia med det, vil helst bare kunne sette alt sammen uten å måtte skaffe deler fra en hau forskjellige motorer for å få det til =)

Link to comment
Share on other sites

Tør påstå at en 2,8 motor er det rette valget i dette tilfellet. :)

 

Det er enkelt og greit å bruke en orginal fordeler og så trenger du bare å lage 4 rør til grenrørene.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

takk, for svar, var den retningen jeg tenkte, var bare litt skeptisk till effekt ettersom det bare er 2 eksoskaneler ut på toppene :P

Tenk på at det er 240 veivgrader mellom hver gang det åpner en eksosventil pr. side. Den ene sylinderen er i praksis ferdig å tømme når naboen åpner sin eksosventil. Overlappet mellom sylindrene er lite og ventilløftet så lavt at det er ubetydelig. Det er derfor at en 6 syl. twinturbo motor betegnes som en optimal motor. 

I praksis er derfor ikke dette ett problem før man jakter høy litereffekt og bruker hysterisk kam.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Ford V6 er ikkje den eneste motoren i historien som har siamesisk eksosport.

 

Opel hadde en 4 syl motor i kadett(tror eg), som også hadde siamesisk port på syl 2 og 3, denne ble sett på som en ulempe ved trimming, og ett anerkjent trimfirma jobbet med å bygge om en topp, denne fikk omsveiset og portet kanal, og grenrør som ga 4 separate eksoskanaler og skikkelige eksosporter i toppen.

 

Resultatet, ble dårligere effekt enn ved 2 separate og en siamesisk port.

 

Selvfølgelig vil man slite med å få en optimal kanal på denne måten, men dette var en topp i støpejern og nok å ta av, fremdeles så greide de ikkje å forbedre det mere med 4 porter.

 

Har sjølv en 2.8 stående, som eg ikkje aner kva som er gjort med, går med orginal gasser, har større ventiler, orginal borring og ingenting som avslører, til og med orginale manifolder og eksosanlegg.
Tipper på en velgjort porting(som ikkje syns), en passende kam, og økt kompresjonsforhold.

 

Vet ikkje kva slags effekt det sitter i den, men at det er betraktelig mere enn de orginale 135 hestene har eg ingen tvil om(dette var min første "spreke", og eg har blitt skuffet over mange en "sprek" bil etterpå.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

hørs flott ut =) takker for svar, planen er vel ikke allverdens effekt men hadde vært morro med en motor med litt fart i og noen skikkelig rapende gassere =D da er det bare å begynne å fiske etter en 2.8 motor, så hvis noen har så skrik ut :P

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...