Jump to content

Justering av bremsene bak . mk3 2001?


balltusen

Recommended Posts

Har byttet bremseklosser bak på min Mondeo 2001. mod. i Haynes boken står det at stemplene skal skrus tilbake. (ok)

Det står også spesifisert at det er veldig viktig at noen merker på stempelet  skal stå korrekt oven for hverandre. Er dette viktig mener dere?  Har spurt flere steder DVs verksteder men de mener dette ikke er nødvendig. Er det slik at haynes boken ikke stemmer i det hele tatt? trodde egentlig at denne boken skulle være korrekt.   

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen . Kan jeg ha gjort noe feil? Har skrudd inn stemplene etter boka,men bruker jeg brekket drar ikke fjæra på calipperen ordentlig tilbake. Dette gjelder begge sider. Hva gjør jeg galt? Må vel ikke starte bilen først slik at pedalen går delvis inn før brekket jobber riktig? Legger også ut bilde av merkene på calipperen .Det er faktisk 2 merker på den. Hvilket gjelder? vet den skal stå kl 15 til merket på kalipperen .

 

prøver å legge ut bilde her caliperslittmulig_zps519916c5.jpg

 

 

 

 

mk3merker_zps01279629.jpg

 

 

 

Håper det er noen som kan gi meg et svar. Er jo glad i mondisen også!! :o)

Link to comment
Share on other sites

en annen ting jeg la merke til var at når jeg drar til brekket så virket det greit hardt å dra opp,men hjulet kunne jeg dra rundt med kraft når brekket sto på. aldri vært byttet calipper på denne bilen før. Den har nå gått 130.000

Link to comment
Share on other sites

Du må begynne å nytt, det er ikke alle som har skjønt hvordan disse caliper fungerer, selv mange mekanikere skjønner ikke det.

 

Korrekt måte å gjøre det på er som følgende.

 

Skru stemplet helt inn, sjekk at stemplet er helt i bånn, poenget er at du får den "mutteren" inni stemplet helt inn, når den er helt inne så sette du stemplet på merkene og monterer klossene og skivene sammen.

 

Ikke rør håndbrekket.

 

Trå inn bremsepedalen hardt helt til det stopper fem seks ganger, hvis det er luft må du lufte før du gjør noe annet.

 

Start opp bilen (hvis du er svak i beina) og trykk bremsepedal hardt helt inne og hold den der, nå kan du trekke opp håndbrekket, trekk opp håndbrekket så mange ganger som det er nødvendig.

 

Noen ganger kan det være nødvendig at du trykker inn bremsepedal hardt og fort inn samtidig som du drar i brekket, selvstrammingen kan gå litt tregt rundt og må ha litt hjelp.

 

Fungerer ikke det her så må du bytte caliper.

-Rs Cosworth-

Link to comment
Share on other sites

Ja det er kun en måte å gjøre det på, som dolk sier.

Men en annen ting er at den arma til håndbrekket, den må være helt tilbake, FØR du skrur inn stempelet.

Men når ikke den arma går tilbake selv, så kan det være 2 feil, treg håndbrekks-wire, treg calipper eller begge deler. (som ikke er et ukjent fenomen på mondeo mk3).

KNAa%20Racing-12925952011261481314-sig.jpg
Link to comment
Share on other sites

Hei i gjen. Den ene kaliperen min var defekt! Klarte ikke å få bremsemekanismen til bake. ( dvs da hadde jeg koblet fra brekkvaieren) Nå har jeg byttet begge kaliperene bak. Kjempe fine bremser! Men et ting som også er dårlig som dere snakket om er brekkvaieren. Jeg velger å bytte denne også dersom dette er greit. Har hørt at varmeskjolde under bilen må ned? Eller er det en jutering her også? Var det under håndbrekket inne i bilen? Ps når jeg drar i bremsevaieren under bilen og skal hukes på mekanismen til kaliperen, fjærer vaieren tilbake. Er dette riktig? Må jo bli veldig tungt for den armen på kaliperen selv om den har en fjør? Beklager sent svar men jeg måtte vente på nye kalipere!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...