Jump to content

Bremser granada mk1


Ravneng91

Recommended Posts

Om du ikke øker bremseskivediameter, så kan du jo bytte til calippere fra 2.8i. Det er bolt on på ventilerte skiver. Bremsebelegget er en god del større. Ena annen mulighet er å sette på firestemplede calippere fra Volvo 240, men da må boltehullene freses opp en anelse.

Om du setter på større skiver må jo calipperen flyttes og da blir det jo straks til å bygge braketter og lignende. Hi-spec brakes har vel sett som passer til Granada, men de koster fort en 8000,- mener jeg å huske.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Nå har ikke jeg peiling på Granada men den har jo 112/5 boltdeling. Mercedes og Audi har det samme boltdeling og dermed finnes store bremser som sikkert kan moddes. Fks, MB 124 E260 og E300(og flere andre) har 284mm bremser foran. MB skiver og kalippere er og billige, er store nok antageligvis men må moddes. Hvorfor ikke oppgraderte orginale skiver og gode klosser på den du har? Hva er du trenger så store bremser for, banekjøring?

Ellers så anbefaler jeg deg å lese denne tråden, det du ikke har lest om oppgradering av Granada da er vel ikke verdt å bruke så mye tid på: http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/22600-granada-rsv8-v20-evighetsprosjektet/

Link to comment
Share on other sites

Det greieste er som sagt skiver til 2.8(i)/3.0, de er ventilerte, og har litt bredere klosser.
Dette er 100% bolton, og jeg har ikke hatt noe problemer med å stoppe, bak er det grommeste 10" bremser fra stasjonsvogn det grommeste orginale.

Uansett er dette en stor oppgradering fra uventilerte skiver, bremsene holder mye lenger før de går varme.

En annen "normal" modifikasjon er 4-stemplede kalippere fra 240 på orginale ventilerte skiver, krever litt fresing eller filing av festehullene da de har en annen avstand, og man må lage til en T-kobling av bremserørene for å koble dem til siden 240 har triangeldelte bremsekretser.

 

Skivebremser fra Scorpio og scorpio cosworth er og en måte å forbedre bremsene bak på.

Ang. bremser fra MB foran, så bør man kanskje kikke på W/S/C 126 for bremseskiver, siden de er festet på samme måte som på granada, skrudd på innsiden av navet, hvis ikke så må man fort vekk bruke muttere på innsiden eller likegodt borre/gjenge nye hull, og da kan man likegodt bruke skiver fra noe helt annet.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Det er vel flere som er godkjent med V8 og 3.0/2.8 stv. bremser ettersom jeg har forstått.

Men forakselvekta er vel ditt største problem, 302 er litt tyngre enn 2.0, men 3.0 er nok i samme vektklasse.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Jeg googlet Hi-spec brakes, og det var ikke bare positive kommentarer der.

Du må huske å legge til frakt og moms på prisen, da krabber den fort opp mot 8000.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...