Jump to content

Vandring og lyd fra bremsepedal


Gess

Recommended Posts

Jeg har hatt litt problemer med bremsene på min Granada. Den har ikke rullet så mye og jeg har hatt alt av bremser forran av og i biter.

Jeg monterte alt sammen igjen og luftet bremsene, noe som er litt risikabelt med en gammel hovedsylinder, og jammen meg fikk jeg vel litt problemer etter dette. Pedalen seg langt inn, omtrent helt i bunn og det var ikke så altfor mye effekt på bremsene. 

Jeg fikk da byttet hovedsylinder til en annen brukt en fra en Mk2 s2 2,3 tror jeg. Jeg brukte luftdrevet bremselufter for å ikke pumpe på pedalen under lufting slik at jeg ikke skulle ødelegge denne sylinderen også. Likevel så har pedalen ganske lang vandring, og det kommer en snodig lyd ved brems, en type pssst lyd.

Jeg lurte da på om kanskje sylinderen alikevel var slitt og at den lakk, så jeg blendet av til forbremsen med en luftenippel. Da var pedalen hard og den gikk ikke særlig langt inn. Så da antar jeg at det ikke er intern lekkasje i sylinderen. Etter at jeg koblet oppigjen forbremsen og luftet litt, så testet jeg bilen. Bilen stopper den, men jeg synes det er litt lang vandring på pedalen, samt at den lyden er der fremdeles. 

Til vanlig kjører jeg ny Hyundai, og der er jo pedalen naturligvis helt annerledes, så da er jo spørsmålet mitt. hvor stor vandring skal det være på pedalen før den tar godt? Det er antydning til brems selv helt ytterst, men den må et stykke inn før jeg virkelig føler at det monner noe særlig. 

Kan vakumservoen være slitt?

 

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Det er originale bremser, ventilerte forran og 8" tromler er det vel bak.

Ut over det har jeg ikke gjort så mye enn å demontere calipperne, gjøre rent og montere alt sammen igjen med nye bremserør. Bakbremsene har jeg ikke rørt annet enn å lufte.

Jeg mener å huske at bremsen var helt alminnelig før all demonteringen, ikke spesielt gode, men heller ikke spesielt dårlige. Nå derimot glir foten kjapt inn en ca 10 cm vil jeg tippe før det føles som om jeg bremser noe særlig. Derifra og til full brems er det en mer vanlig feeling i pedalen. Bilen bråstopper når jeg kliner litt til på pedalen, det virker heller ikke som om det er lekkasje for da skulle pedalen gått sakte innover. Det kan virke som om det er luft i systemet, men jeg har jo luftet gjennom en liter med bremsevæske, så jeg skjønner ikke helt hvor luften skal være hen. Dette har jeg jo gjort så mange ganger før...

 

Jeg får kanskje ta en titt på sylindrene bak, kanskje det er noe muffens der. Hvis ikke det funker får jeg kanskje prøve å lufte med motoren i gang, da skulle det bli trykk nok på pedalen :-)

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Det er originale bremser, ventilerte forran og 8" tromler er det vel bak.

Ut over det har jeg ikke gjort så mye enn å demontere calipperne, gjøre rent og montere alt sammen igjen med nye bremserør. Bakbremsene har jeg ikke rørt annet enn å lufte.

Jeg mener å huske at bremsen var helt alminnelig før all demonteringen, ikke spesielt gode, men heller ikke spesielt dårlige. Nå derimot glir foten kjapt inn en ca 10 cm vil jeg tippe før det føles som om jeg bremser noe særlig. Derifra og til full brems er det en mer vanlig feeling i pedalen. Bilen bråstopper når jeg kliner litt til på pedalen, det virker heller ikke som om det er lekkasje for da skulle pedalen gått sakte innover. Det kan virke som om det er luft i systemet, men jeg har jo luftet gjennom en liter med bremsevæske, så jeg skjønner ikke helt hvor luften skal være hen. Dette har jeg jo gjort så mange ganger før...

 

Jeg får kanskje ta en titt på sylindrene bak, kanskje det er noe muffens der. Hvis ikke det funker får jeg kanskje prøve å lufte med motoren i gang, da skulle det bli trykk nok på pedalen :-)

Jeg tror du har luft i systemet. Ikke så lett å få ut all lufta hvis du har tømt systemet helt. Beste metoden er å få hjelp å lufte på gammelmåten og være litt brutal med pedalen slik at du får blåst ut lufta.. Er ikke så dyrt for et reparasjons sett til hovedsylinderen, så er du sikker på at den er i orden.

-Ford Granada 1976 (2.0/ 2.8Inj)4D nå 5.7 V8 prosjekt

-Ford Granada 1978 2.0L 4D Prosjekt/ bruksvetteran

-Jeep Grand Cherokee 2000 konebil og trekkvogn

-Chrysler Voyager 1993 3.3SE

-Ford Granada 76 3.0 Ghia 4D, -Ford Consul 73 3.0 Gt Coupe

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, jeg hadde håpt at å bruke luftdrevet bremselufter skulle gjøre at jeg slapp dette med hard pumping. Jeg får be om litt hjelp tenker jeg. Til nå har jeg brukt sånne slanger med kule i enden under lufting på egenhånd. DEt blir liksom ikke helt det samme som å åpne og lukke i takt med tråkking på pedal.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Har pleid å la tyngdekrafta ta seg av luftinga jeg, fungerer utmerket på Granada, noen pump, så bar epasse på å toppe opp beholderen og la det renne.

 

På den stv. jeg har nå, skiftet jeg komplette bremser, til brukte kalippere og skiver, og nye klosser, kun noen pump for å få væska ned, så la det renne.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Gees; var diameteren på stempelet likt på den nye og den gamle masteren? Om den nye har mindre diameter, vil det kunne forklare lang vandring. På 2.8 er det jo 23mm borring, og 21mm på de fleste andre.

 

Har heller tro på sliten master. Send til Clutch & brems og få nytt løp, nyhonet, med nye pakninger. Blir som ny.

Hveselyden tipper jeg er tilbakeslag i reservoaret. Eller lekasje i vakumklokka- noe som vil gi treg/ hard pedal.

Caprimaniac- "RS Euroford". Facebook-1.png Ny online Speedshop:RSEuroford nettbutikk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har jeg vert i garasjen og mekket igjen, men det er fremdeles ikke helt 100% dette greiene her. Jeg har jo som nevnt tidligere montert en hovedsylinder fra Mk2, denne har to utløp til bremsene forran, mens den som var der før hadde bare ett. Dette har jeg gjort tidligere med godt hell. Når jeg startet var pedalen myk og gikk langt inn. Etter å ha luftet litt til på førersiden kom det seg en anelse, men ikke helt i orden enda. Lyden fra pedalen har bedre seg, så jeg tror ikke det skal være noe galt der. Jeg luftet også selve hovedsylinderen ved å åpne litt på bremsenippelen som var montert der det ene bremserøret skulle vert, og brukte slange med ventil for å få ut eventuell luft. Tror kanskje det kan ha vert litt der for som sagt så er bremsen bedre. Nå skal det sies at calipperne har vert i deler for kort tid siden, så om de er 100% tette vet jeg ikke. Bremseklossene var også veldig slitte, så stemplene er langt ute. Bremsevæske skal jo være en inkompressibel væske, men det er jo en sannhet med visse modifikasjoner. 

Lurer på å bite i det sure eplet og rett og slett montere sammen de store calipperne fra 2.8i med nye pakninger og klosser. Det skulle jo gjøres uansett, montere nye slanger og ta alt fra børjan igjen med lufting. Bakbremsene kunne sikkert også hatt godt av en liten shinings. Jeg har jjo tross alt sylindre og alt liggende :-)

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Er klossene slitt til skivene(akkurat der de er montert)?

Monter 2.8 bremser du, det jeg gjorde på min `84 turnier, ble knallbremser.

Du har plugga det ene utløpet på hovedsyl og bruker fremdeles differensialtrykkføleren til varsling av bremsefeil?

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

På gamlebilen hadde jeg 2.8 bremser med hovedsylinder fra mk2, det fungerte veldig bra. Ja jeg har blindhet det ene utløpet og koblet opp til regulatoren slik som originalt. Nå holder jeg på med å bytte pakninger på originalsylinderen og monterer sammen de store caliperne. Skal montere nye klosser også. Tenker å kikke på sylindre og bånd bak også.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...