Jump to content

Langkjørt nyere Mondeo diesel - noe å satse på?


POS

Recommended Posts

Ser på Mondeoer fra 2005 og nyere. Noen har gått 250000 km etc. Dvs ca 35000km/ år. Ergo sikkert mye langkjøring.

 

Ser hovedsakelig etter biler med manuell girkasse (ønsker ikke plutselig dyre påkostninger).

 

Hvordan er langkjørte Mondeoer. Er det stort sett foringer, fjærer etc, eller mye dyre ting som må påregnes påkostet. (Dyser, svinghjul, etc)?

Link to comment
Share on other sites

kan garantere deg at en common rail diesel motor som har gått så langt kjem til å gi deg store utgifter i form av dyser høgtrykkspumpe svinghjul etc myten om at en dieselmotor er så vidt inkjørt ved250000 er vel over, en moderne diesel går ikkje stortsett meir enn 250000, skiftet 3 dyser på en merc i går til den nette sum av 15000 i deler + arbeid siste dysa må nok skiftes og snart og så er det den berømte dpf da...

Edited by bart
Link to comment
Share on other sites

Det var dyre dyser. Nye dyser på min MB E300 TDT s210 (gått 408000) koster 2750 inkl mva./ stk. Fikk prisen i går. Men mulig dysene på en CDI koster mer.

 

Hva er dpf?

 

Hva er svakhetene i en Ford common rail? Hvor mye jobb er det å bytte svinghjul? ( og hvorfor må det byttes?)

 

Dyser sier seg selv. De sier at dyser gjerne ikke varer mer enn ca 200000 km. Og det er vel nesten uavhengig av merke..?

Link to comment
Share on other sites

Vil vel driste meg til å si at ein bil som har gått mye og langt ofte er bedre enn ein som har gått att og fram til butikken, Motoren i seg sjølv har ofte bedre komp og er slitt påden måten det er meint han skal slitas pga. at motor har gått med korrekt driftstemp i lengre perioder, samme gjelder jo på sett og hvis drivverk også.
Ofte har biler som har gått langt gått på bedre veger, så understell ikkje har fått så mye juling, men litt må en jo regne med.

 

Partikkelfilteret har jo og fungert som det skal på ein bil som er langkjørt, eksosanlegget er som oftest like heilt, siden det ikkje samler seg kondens i det til ein hver tid, og det ligger javnere i temp, i motsetning til ein småkjørt bil, der regenerering av DPF ikkje får starta pga. kjørestil, bakpotta sjelden blir varm etc.

Dyser er noe ein får inntrykk av at ryker "ofte", men hører en så mye om tilfellene der dysene holder i motorens levetid?

Høytrykkspumpe er og noe en hører litt om, ofte er det trykkreguleringsventilen som er defekt, som kan skiftes på ein del biler, og hvor mange kan utelukke at bilen har hatt ein feilfylling på tanken, da skal egentlig pumpa skiftes, samme med dyser, men som oftest får de en tømming av systemet og noe godsaker på tanken som en egentlig ikkje har lov å tilsette på en CR-motor.

Nei, eg har nok ingen direkte erfaring med mondeo slik, men har jobbet som mekaniker på Merkeverksted i noen år(japse), så eg svarer på generelt grunnlag.

Du veit ingenting om hvordan ein bil er behandla når du kjøper den brukt, folk sier sjelden det gærne som er gjort.

 

Hadde ein 08 berlingo 1.6 75 hk som arbeidsbil her, den er vel commonrail meiner eg, gått over 300.000, gått mye med alt for tunge hengere, fyllt diesel fra gårdstank heile livet. Bilen fungerte helt fint før den forsvant ut av mine hender, clutchen begynte å ta langt ut, svinghjul, clutch, dyser pumpe alt var fra bilen kom fra fabrikken, det er den sprekeste og sterkeste berlingoen eg noen gang har kjørt, og da snakker vil om ei franskfitte som kostet 180k ny, altså en billig dritbil.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Dette er det jeg også tenker. En motor som alltid er skikkelig varm kan gå utrolig mye lengre enn en som bare brukes til kortkjøring. Common rail har en spesiell svakhet ved småkjøring. Bare spør kommunene som valgte små cr-motorer i bilene til hjemmehjelpen. Mye ekstrakostnader i fix av bil der..

 

Men svakheter ellers i Mondeo 2.0 TDCI som er gått langt? (Pendler/ selgerbil)

Link to comment
Share on other sites

cr dyser er ofte dyre ja da de også innheld elektronikk og er veldig finstilte...(skal ofte kodes/programeres til motoren også) en gammel mb med vanlig pumpe og mekaniske dyser der kan man faktisk opne dei og skifte spisser og justere opp fjøra igjen så den blir god som "ny" en Toyota koster ei orginal cr dyse ca 7000kr, 

 

svinghjul  må ofte skiftes fordi det er et dobbeltmassesvinghjul der delene "løsner" iforhold til kvarandre og skaper lyd eller vibrasjon, veldig vanlig feil på alle moderne diesler

 

vi hadde noen taxier som var kunde på verkstedet med Mondeo 3, og det var langt fra feilfritt når km begynte å renne på... skiftet bla svinghjul på begge,

 

dpf eller partikkelfilter, har en varierende levetid alt etter kjøremønster på bilen... men det blir fullt tilslutt uansett, så viss det ikkje har vert skiftet på en med høg km så må det garantert snart skiftes

 

normal levetid på et dpf er 100-150k km ved normal bruk og 250k km ved ekstrem langkjøring har hørt 350k km på en kuga men det er veldig uvanlig

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte min når den hadde gått 148k. Det var i juni i år. Nå har jeg kjørt på 10k på den uten en eneste feil. Ingen sluring, ingen rakling, osv.

Kjørte også inn nytt map fra bluefin på bilen og kjørt med det i nesten alle 10k km jeg har kjørt med den.

91' Sierra Cosworth 4x4 Moondust
50% eier av en 74' Consul coupe 2.0L med 80 talls hjemmelaget styling i stål.
 

Link to comment
Share on other sites

har en 04 stående selv, den har rulla 320 000 nå, først nå har det dukka opp ett problem, går i nødmodus.. ikke feilsøkt noe ennå, men vill tro det er 1 eller flere dyser som kanskje jukser.

sjekka pris for alle dysene fra england, kommer seg på rundt 6-7000, samme gjelder ny pumpe, så kostnadn er ikke ekstrem, og da er det godt som nytt igjen..

Så jeg ser ikke noe negativt i og kjøpe en bil med lang km stand, om prisen er derreter, for det bør ligge i bak hode att noe kan dukke opp, og ja det koster no kroner..

Edited by hår ball
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...