Jump to content

Service dieselvarmer, forskjellen på D5W og D5WSC?


Andreas

Recommended Posts

Hei. Skal bestille deler til overhaling av dieselvarmeren på min 2003mod 2.0TDDI (115hk)

 

Har jeg en D5W eller en D5W SC? Jeg har en slik med tidsur hvor jeg kan stille inn forhåndsvarming. Eller har dette kanskje ikke noe å si ved bestilling av servicedeler, da de er så å si identiske?

 

Takk for hjelp! Frykter naboene skal varsle om bilbrann så mye som denne ryker!

Edited by Andreas
Link to comment
Share on other sites

Snakka med Vianor når, de mente forskjellen lå i om bla. vannpumpa lå inni varmeren eller utenfor. 

 

Fyren mente også at det ikke var nødvendig å skifte glødeplugg da det mest sannsynlig var en keramisk plugg av nyere type som det skjeldent er problemer med. Problemet lå mest sannsynlig i at brennkammeret var fylt opp av sot.

 

Er det noen som har samme erfaringer? Etter hva jeg leser her inne virker det som glødepluggen ofte skaper mye trøbbel?

 

I mitt tilfelle sliter jeg med at varmeren røyklegger gata og etterhvert stopper opp. Jeg får altså start på den, men den sliter med å holde seg igang.

Edited by Andreas
Link to comment
Share on other sites

Sil og brennkammer er vell det du trenger da. Vi skifter glødeplugg og pakninger også

 

Hei. Takk for besparende råd! :P

 

Jeg tenkte at det sikkert er lurt å kjøre full service når jeg først er igang. Samtidig kan jo ikke de nye keramiske glødepluggene skape mye trøbbel når en av hovedleverandørene av Eberspacher i Norge anbefaler å ikke bytte den. Får poste update når jeg får tatt service!

Link to comment
Share on other sites

Tidsuret har ingenting å si om du har SC varmer eller ikke. Forskjellen er at vannpumpe og dieselpumpe er integrert i SC utgaven, mens de ellers sitter løst montert utenfor varmern, gjerne helt andre steder.

Mye av delene er like, men de ønsker gjerne å ha serienummeret på varmeren, for det er mye forskjellige konfigurasjoner ute og går.

Når det gjelder glødepluggen, så blir den dårlig når varmern ikke brenner seg skikkelig varm og ren, så uforbrent diesel forurenser den, som igjen gjør at det blir startvansker. Varmern din røyklegger fordi den ikke klarer å starte skikkelig, og pga diesel i potta, og dette gjør den bare verre for hver gang du prøver. 

Jeg har byttet mange kermaiske plugger også. Glødeplugg, sil og pakninger byttet alltid jeg på service. Brennkammeret rengjorde jeg bare, for det er jo en metalldel som ikke blir ødelagt av sot. Men den har steder hvor sotet setter seg som er vanskelig å få bort, så jeg la det i syrebad. Samtidig så må du rense potta på eksosrøret fra varmern. Den fyller seg med uforbrent diesel som renner ut fra varmern. Det gjør også at det kommer røyk når eksospotta blir varm etter service. Denne la jeg bare under et avsug, og brant den ren med varmepistol rettet inn i røret til det ikke kom røyk mer.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Har du en D5W Z slik jeg har tror jeg du skulle hatt noe ala dette:

 

http://www.ebay.co.uk/itm/EBERSPACHER-GLOW-PLUG-for-D3WZ-D4WZ-D5WZ-HYDRONIC-WATER-HEATERS-FREEPOST-/181214092635?pt=UK_CarsParts_Vehicles_BoatEquipment_Accessories_SM&hash=item2a31339d5b

 

Skikkelig drittjobb btw. Var helt potte umulig å få fraskilt ledningsnett, samt helt umulig å få festa brakettet rundt varmeren skikkelig på plass igjen. Ble noe jallamekk for min del, og jeg endte egentlig bare opp med å gjøre det værre, nå vil ikke dieselvarmeren starte i det hele tatt. Mye rart som kan ha godt galt her, tror heller jeg tar på meg boblejakka og later som det aldri har vært en dieselvarmer til 20 000 på bilen min.

Link to comment
Share on other sites

 

Stikk innom din Ford forhandler og hør om de har. Vi har den på lager. Enkel jobb dette

Link to comment
Share on other sites

Skikkelig drittjobb btw. Var helt potte umulig å få fraskilt ledningsnett, samt helt umulig å få festa brakettet rundt varmeren skikkelig på plass igjen. Ble noe jallamekk for min del, og jeg endte egentlig bare opp med å gjøre det værre, nå vil ikke dieselvarmeren starte i det hele tatt. Mye rart som kan ha godt galt her, tror heller jeg tar på meg boblejakka og later som det aldri har vært en dieselvarmer til 20 000 på bilen min.

 

Synd at du ser sånn på det og at det ble tull. Det at den ikke starter igjen etter at du har hatt service`en din kan jo komme av flere ting. Men hører du at den prøver å starte, eller er den helt død nå? For når varmer har vært ute av bilen, så er det ofte at diesel må suges fram i slangen igjen, den renner tilbake når den ikke er tilkoblet noe og varmern bruker ufattelig lang tid på det selv. Hvis den er helt død, så sjekker du jo basisting. Sikringer, ledningsnett koblet skikkelig på plass igjen, ikke noe skader der osv.

Det kan jo fort være at du har glemt noe når du monterte for eks.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...