Jump to content

2008 Focus 1,6 TDCI - DIESELVARMER STARTER VED 7-9 Pluss


cartman9090

Recommended Posts

Originalt montert eber.

 

Varmeren fungerer tilsynelatende som den skal, stopper når nåla er omtrent der den skal ligge ved driftsvarm motor. Ingen røyk eller lukt.

Bilen blir god og varm når den er programmert via ur.

 

Men den starter ved så høy utetemp som 7-9 grader hvis den er aktivert som hjelpevarme i menyen. Såvidt jeg vet skal den ikke starte hvis det er varmere enn 5 grader.

 

Hva kan være feil? Ingen feilkode iflg verksted! De omprogrammerte noe, da startet den ikke ved pluss 7, men etter et par stopp samme dag startet den igjen ved 7-8 grader.

 

Er alt innebygget i varmeren, eller er det eksterne følere noe sted, i tilfelle hvor? Det virker ikke som om klimakontrollen jukser heller på temperatur.

 

 

Hvis det er flere effekttrinn går den kanskje ikke på full effekt tenker jeg.

 

Ellers spiller det jo ikke så stor rolle, men kanskje denne feilen berører andre ting.

 

Noen som vet noe? Iflg verksted har de ikke hatt denne feilen før, og det er lite problemer med denne varmeren.

Ford Focus 2016 Ecoboost

Link to comment
Share on other sites

Er ekstern tempføler, husker ikke hvor den sitter hen akkurat nå.

 

Varmern har 2 effektrinn og den går på full effekt til vannet har 80 grader, uansett. Så din bruker begge trinn nå, selv om den starter og du mener det er feil.

 

Det trenger ikke være noe annet enn av tempmåleren er defekt, full av dritt, så den måler litt feil, at de andre målerne du bruker som referanse er feil. Jeg ser ikke på dette som en feil egentlig, for 2 grader avvik kan komme av mye og betyr absolutt ingenting. Hadde den startet i 25 grader derimot.....

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Er ekstern tempføler, husker ikke hvor den sitter hen akkurat nå.

 

Varmern har 2 effektrinn og den går på full effekt til vannet har 80 grader, uansett. Så din bruker begge trinn nå, selv om den starter og du mener det er feil.

 

Det trenger ikke være noe annet enn av tempmåleren er defekt, full av dritt, så den måler litt feil, at de andre målerne du bruker som referanse er feil. Jeg ser ikke på dette som en feil egentlig, for 2 grader avvik kan komme av mye og betyr absolutt ingenting. Hadde den startet i 25 grader derimot.....

 

Hei!

 

Jeg har vært inne på tanken omkring det du sier, men er ikke veldig fagmann på dette. Vanskelig å finne ekspertise på området. . Skjønte ikke hva du mente med "de andre målerne som referanse"..

Jeg tenkte at hvis temperatursensor er felles for dieselvarmer /utetempmåler /klima , burde vel disse også vise/styres med tilsvarende temperturavvik? Men jeg har faktisk ikke sjekket utetemperaturvisning mot reell utetemperatur! Det er jo som du sier ikke stort avvik egentlig. 

 

Vet du hvor sensoren sitter?? Om den kan ohmes evt? Var innom et "uoriginalt" verksted, og de mente at sensoren kunne være inni varmeren og ikke noe sted utpå! Kan dette stemme?

 

Takk for svaret ditt!

Ford Focus 2016 Ecoboost

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ekspertise på dette. :cool2:

 

Med de andre målerne mener jeg den du bruker til å se at det er 7 grader når varmern starter. Den kan være feil for eks.

 

Det er egen sensor for varmeren og egen for klima. Nei, avviket er lite, derfor ser jeg på dette som uproblematisk egentlig. Det er flere ting som kan utgjøre denne marginale forskjellen, så jeg vil heller vente til vår/sommer og se om den starter i +15 for eks. Da er det et reelt problem.

 

Nei, det stemmer ikke, sensoren er løs, utenfor selve varmerenheten. Hvis du kommer med regnummer på bilen din, så skal jeg gå inn på Ford og se hva jeg finner ut angående plassering..

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ekspertise på dette. :cool2:

 

Med de andre målerne mener jeg den du bruker til å se at det er 7 grader når varmern starter. Den kan være feil for eks.

 

Det er egen sensor for varmeren og egen for klima. Nei, avviket er lite, derfor ser jeg på dette som uproblematisk egentlig. Det er flere ting som kan utgjøre denne marginale forskjellen, så jeg vil heller vente til vår/sommer og se om den starter i +15 for eks. Da er det et reelt problem.

 

Nei, det stemmer ikke, sensoren er løs, utenfor selve varmerenheten. Hvis du kommer med regnummer på bilen din, så skal jeg gå inn på Ford og se hva jeg finner ut angående plassering..

Hei, det er ZH25517. Har sett at den har startet når display viste 9 grader.

Hvis du finner hvor den sitter og det er så enkelt sender jeg chamagne:)

Ford Focus 2016 Ecoboost

Link to comment
Share on other sites

Er sikkert noen andre her som har skudd mer focus enn meg som kan svare på det, men jeg skal sjekke.

Men jeg må ha chassinummer, da regnummer ikke gikk inn på systemet.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Er bilen din importert? Skilt nrèt går ikke inn på Ford sitt etis system, det kan og være at den ikke er registrert skikkelig fra den var ny. På din bil, er temp signalet til utetemp, kommer fra gem modul og til eberèn. Dette signalet får gem fra samme sensor, som instrumentpanelet viser tempen fra. Føleren sitter bak støtfanger grill høyre side visst jeg ikke husker feil. Er ikke helt unormalt at varmeren går på, på noe høyere temp enn 5grader, men som Breda sier, visst den går på ved for eks 15 grader, da er det noe galt


Er sikkert noen andre her som har skudd mer focus enn meg som kan svare på det, men jeg skal sjekke.

Men jeg må ha chassinummer, da regnummer ikke gikk inn på systemet.

Bare søk på en 08mod Focus

Link to comment
Share on other sites

Ja svensk som ny. Er disse sensorne enkle å måle, sammenligner man måleverdi med ny sensor?

Har egentlig lurt på om en slik "feil " berører andre viktige funksjoner, som klimastyring etc blir riv ruskende gale..Hvis ikke spiller det jo liten rolle siden man uansett deaktiverer varmeren når det ikke er kaldt.

Men hvis sensoren bak fangeren er under mistanke her? , og den kan enkelt sjekkes så hvorfor ikke...

Ford Focus 2016 Ecoboost

Link to comment
Share on other sites

Jeg finner ut at sensor sitter ved hornet, ser ut som på rammevangen. Litt vanskelig å tyde bildene, men helt klart ikke i noe gitter. Du får få en kompis til å tute, også leter du :)

 

Måler du en motstand på mindre enn 2 ohm, så er det noe galt.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Jeg finner ut at sensor sitter ved hornet, ser ut som på rammevangen. Litt vanskelig å tyde bildene, men helt klart ikke i noe gitter. Du får få en kompis til å tute, også leter du :)

 

Måler du en motstand på mindre enn 2 ohm, så er det noe galt.

Det skal jeg sjekke i morgen! Du har vel ikke mulighet å sende bilde? Veldig liten motstand dette.

Takk så langt!

Ford Focus 2016 Ecoboost

Link to comment
Share on other sites

Jeg finner ut at sensor sitter ved hornet, ser ut som på rammevangen. Litt vanskelig å tyde bildene, men helt klart ikke i noe gitter. Du får få en kompis til å tute, også leter du :)

 

Måler du en motstand på mindre enn 2 ohm, så er det noe galt.

Jeg finner ut at sensor sitter ved hornet, ser ut som på rammevangen. Litt vanskelig å tyde bildene, men helt klart ikke i noe gitter. Du får få en kompis til å tute, også leter du :)

 

Måler du en motstand på mindre enn 2 ohm, så er det noe galt.

Hei igjen,

 

Kom til å tenke på en ting: vil ikke feil verdi på motstand i sensor gi feilkode? Eller kan det være at et mindre avvik på denne ikke gir feilkode?

 

Forsto jeg det rett at sensor kun gir signal til eberen, og at andre enheter (klima, varmetråder) har egne sensorer?

Edited by cartman9090

Ford Focus 2016 Ecoboost

Link to comment
Share on other sites

Feil motstand, gir bare feil temp og dermed ikke feilkode. Er samme føler, som gir signal til instrumentbord også, da alle signala går via gem modul

Ok, men det er ikke samme føler som gir styresignal til klima/ varmetråder i rute etc?

Ford Focus 2016 Ecoboost

Link to comment
Share on other sites

Ok, men det er ikke samme føler som gir styresignal til klima/ varmetråder i rute etc?

Jo, dette er eneste ute temp føler på disse bilene. Gem modul, er karosseriets modul, og signalet fra temp sensor, går derfra og ut til forbrukerene. Et par grader feil, vil du ikke merke noe særlig til, eneste på temp. måler på instrument bordet, som også vil vise litt feil da

Link to comment
Share on other sites

Jo, dette er eneste ute temp føler på disse bilene. Gem modul, er karosseriets modul, og signalet fra temp sensor, går derfra og ut til forbrukerene. Et par grader feil, vil du ikke merke noe særlig til, eneste på temp. måler på instrument bordet, som også vil vise litt feil da

Ok. Litt vrient spørsmål kanskje,

 

men kan et avvik i sensor tenkes å gi større utslag for innslagstemperaturen for eberen, enn det gjør for f,eks varmetrådene i rute( som automatisk slår seg på på focus) . Mener at varmetrådene ikke slår seg på ved like høy temperatur som dieselvarmer gjorde(7-9 grader...Eller utelukker dette avvik i temperatursensor?

Edited by cartman9090

Ford Focus 2016 Ecoboost

Link to comment
Share on other sites

Det skal egentlig ikke være store forskjellen der. De fleste oppdaterer programvaren, og blir kvitt at varmetrådene slår seg på selv, da det trekker mye strøm

Ok, dem sa på verkstedet her at varmetrådene på denne bilen (2008)ikke kunne programmeres bort fra automatisk på. kjipt å måtte slå dem av på brytere etter så godt som hver eneste start vinterstid

Ford Focus 2016 Ecoboost

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...