Jump to content

Ny Mondeo-eier. Hva bør jeg kjøpe til bilen?


POS

Recommended Posts

Slik, da er jeg blitt Mondeo-eier. B)  Dvs snart. Overtar bilen neste uke.

 

mk3, 2005, 2.0 TDCI 116, 6-trinns manuell, GHIA

 

Litt morsomt å kjøpe bil uten å faktisk noen ganger ha sittet i den modellen (mk3) Jeg har aldri prøverkjørt modellen i det hele tatt. :whistling:  Ei heller bilen jeg nettopp har kjøpt. Men en god venn som bor i nærheten har prøvekjørt og sjekket bilen, og han er bilkyndig, så da stoler jeg på at valget er godt. :-)

 

Mondeo er jo skrytt opp som gode å kjøre, og jeg hadde tidligere en mk1 2.0 bensin som var god å kjøre. Så da regner jeg med at jeg blir fornøyd.

 

Har gått litt ned i størrelse fra en E-klasse stasjonsvogn, men Mondeo er sikkert stort nok. Kommer sikkert til å savne noe av komforten i Mercedesen, men sikkert ikke verkstedregningene...

 

 

Men hva bør jeg kjøpe til bilen? - og hvor?

 

Det jeg trenger er:

 

- OBDII kabel til PC. Evt bluetooth løsning. Skal ha den til å kunne lese ut motordata og diagnose, når det passer meg.  Hva anbefaler du?

 

- Nye vinterdekk (gummi). Hva er evt boltsirkel for Mondeo? Har 4 ok felger liggende med gode piggfrie, tror det er 5x112. Innpress husker jeg ikke.

 

- Neste år: nye sommerdekk. Kanskje nye felger også. 

 

- Takstativ til kajakker (2 stk). Mine Thule-barer passer nok ikke. Tror de er for brede. Trenger bare flate barer, ikke noe slik kajakk-feste tror jeg .

 

 

 

Denne har Sony-anlegg, og har hørt folk si at det låter bra. (Husk at jeg aldri har sittet i bilen, så jeg har ingen anelse om hvordan det låter.) Kanskje en nedtur fra mitt Bose-anlegg i Mercedesen. Men kanske ikke. Har i alle fall AUX inn. = iPhone med Spotify... 

 

Hva bør jeg vurdere å gjøre med anlegget? - er det stram og nogenlunde dyp bass i anlegget, eller må jeg ha sub?

 

Innspill mottas med takk :-)

 

 


I et tidligere innlegg ble denne OBDII kabelen anbefalt. Erfaring?

 

http://www.ebay.co.uk/itm/271201807684

Link to comment
Share on other sites

Først og fremst. Gratulerer med ny bil.

 

Jeg vil tro du kommer til å bli generelt fornøyd med bilen, men kanskje ikke med setene. Jeg like aldri setene i min mk3.

 

Sony anlegget er temmelig bra. Ikke verdens tyngste å dype bass, men pga att bilen er temmelig stillegående fungerer det allikevell bra. Aner ikke hvordan Bose anlegget i Mercedesen er men jeg gikk fra Mazda 6 med Bose anlegg til Mondeo med Sony anlegget og det var ikke den store nedturen. Jeg savnet litt trøkk, men bare på enkelte låter.

 

De andre tingene veit jeg ikke helt om jeg kan svare deg på..

Link to comment
Share on other sites

Jeg er spent på setene selv. Hadde en E-klasse Classic, og har nå en E-klasse Avantagarde med skinn. Jeg likte bedre setene i Classicen, selv om det er en ganske mye billigere bil. På tross av at Avantgarden har ergonomiske seter etc, så likte jeg bedre de "gamle stoppsetene".

 

Mtp Bose-anlegget så spiller det bra. Litt for mye bånn i det, da den aktive Bose-subben som er fastmontert baki bilen (originalt) er litt vel villig. Har stilt ned bassen til -2, slik at det blir litt mer normalt. Men vanskelig å stille riktig uten å ha en god EQ. 

 

Så i forhold forventer jeg at Mondeoen har mindre dypbass (er vel ingen aktiv sub i den?). Men jeg får ta noen lytterunder og se hva jeg vil endre på etterpå. Kan jo hende at bare en ekstra kondis montert på strøminntaket til Sonyen kan gjøre underverker. Foreløpig bare spekulasjoner :-)

Link to comment
Share on other sites

Smell på den ett Eibach senkesett (fåes kjøpt på Ford) det gjør den mye mer presis.

Å husk å ikkje press den på lave turtall! Den Har dual mass svinghjul som er svindyrt viss det må byttes..

de52342a-1-1.jpg

The Golden era.. 1986-1987-1988

Link to comment
Share on other sites

Ok, så svinghjulet tåler ikke å presses? Med andre ord ikke kjøre tung henger på høye gir?

 

Leste om et konverterings kit der man bytter ut org svinghjul med et som "aldri" blir slitt ut. Håper ikke jeg får problemer dog, selv om jeg ofte kjører med henger. Dog "lett" henger på maks 8-900 kg. 

Link to comment
Share on other sites

Det er ein grunn til at det har dual mass svinghjul.. for mye moment, så veiva kan visst bli skadet om du bygger om.. Dette er ikkje noe stort problem altså.. Bare tenk at det er bedre å gire ned enn å riste rundt på lave turtall liksom! Motoren er sterk som fy :)

de52342a-1-1.jpg

The Golden era.. 1986-1987-1988

Link to comment
Share on other sites

Ut fra hva jeg har forstått så er 116 hk og 131 hk bilene like, med unntak av turbo og program. Samme girkasse, clutch etc. Stemmer det?

 

Vedr å dra tungt på girene, så er jeg vant til å lytte til motoren og girer der jeg "kjenner" at det bør gires. Liker ikke å dra tungt på for lave turtall. Henger sikkert igjen fra tiden jeg kjørte lastebil. (dog der var turtallet ennå lavere generelt). 

 

Jeg er vant til en 3 liters rekkeseks diesel fra Mercedes med 177 hk originalt og 320 Nm, så er vant til mye moment. Derfor regner jeg med at det blir en liten nedtur til Mondeon mtp moment, men i og med at den er en common rail så forventer jeg raskere aksellerasjon. Ønsker også å omprogrammere 116 hk til ca 140 og mer moment, så da snur sikkert pendelen motsatt vei ;-)

 

Økonomisk så er det forskjell på å drikke ca 1 liter på mila og det å drikke 0,6. Mercen bruker dermed 66% mer drivstoff enn jeg forventer av Forden... På langkjøring i Norge så kom Mercedesen ned i 0,9. Forventer at Forden ligger på ca 0,5. Dvs at MBen bruker 80% mer på langkjøring... 

Link to comment
Share on other sites

Akkurat, så regnestykkene mine over er altså i favør av Mercedesen? Ha ha.

 

Hvis jeg sier at min "nye" vil bruke 0,45 på langkjøring, så er det nøyaktig halvparten av Mercen. 

 

Jeg har regnet ut at ved 16000 km per år, ett oljeskift per år etc, så vil Forden koste meg i drøye 14000,- mindre per år i drift

 

Men bil er bil. Alltid noe som kan skje. 

Link to comment
Share on other sites

Forresten er Mondeoen 5x108 i boltsirkel....

 

Jeg syns setene i Mk3 er greie jeg, kan kjøre 40mil uten å kjenne noe som helst.

I Merce seter sovner ræva etter 5min samme hvilken modell jeg sitter i (jeg må ha flat sittebunn, men gjerne sidestøtter, men ikke som merce setene som er skålformet i sittebunnen.)

94' Mondeo 2.0GLX Stv

01' Mondeo 1.8 125hk

78' Capri Mk3 2.3S

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hvis du ikke har det, burde du kjøpe kromlist til å ha oppå støtfangeren bak, her blir det fort riper pga inn-/utlasting til bagasjerom. Fås på Ford, i underkant av 1000kr. 

-13 Ford Transit Custom 

x 04 Ford Mondeo Ambiente

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...