Jump to content

Motorfeilmelding,dieselvarmer og litt til...


Campist

Recommended Posts

Først: Jeg er strålende fornøyd med min Kuga som nå har gått knapt 17 000 kilometer siden mai i fjor. Har ikke vært på skikkelig langtur med den, men har hatt tre Københavnturer, hvilket er 1200 kilometer tur-retur. Det betyr at jeg har cruiset i 130 km/t - flott, setene fungerer bra, selv om Mondeoen var hakket bedre for meg med lang kropp.  Jeg hadde den for første gang på verksted nå i februar - og skal en tur til neste uke:

 

Motorfeil-melding, går i nødmodus. Feil blir borte etter en time eller to.Har hatt meldingen fem ganger hittil, i dag kom den slik at jeg fikk kjørt inn til verkstedet som leste den av på overtid mens meldingen var oppe.. Den blir nemlig borte fra minne...  Melding : Feil på turbo (sannsynligvis en føler, for i alle fall håpe det er noe som kan byttes enkelt.

Kjørecomputer lever sitt eget liv. Startet for eksempel i dag med et forbruk på 0,8 på en 100 kilometers tur, neste gang jeg startet var forbruke litt over 2 liter/mil, neste igjen 3,43 før den faktisk var oppe i 4,2 liter/mil. Det er selvfølgelig bare sprøyt.  Den skal programmeres om.

 

Dieselvarmeren gidder ikke gjøre jobben sin. Den tror sannsynligvis ikke det er strøm på bilen. Den kutter ut hakene på tida, men har umotivert begynt å virke etter flere dager uten.  Den er også som regel umulig å starte manuelt, men etter å ha startet  opp motoren, virker den igjen.  Den virker som den skal under kjøring i kald vær.   Skal til programmering.

 

De nøkkelfrie låsene lever sitt eget liv. Det vil si at de er litt sære. I de fire årene jeg hadde min siste Mondeo, virket de hele tida. Nå virker det kanskje bare to fem.  Det har blitt lakkert et eller annet på verksted, og da virket det bedre i et par dager. Men nå er det tull igjen.

 

Sånn er det når du står i butikken og venter på at en ny modell skal dukke opp.  Er ikke sikker på om jeg lærer, for bilen er jeg veldig godt fornøyd med sånn ellers.

Reis med verdens eneste camping og slottside:

www.campist.no

S-Max AWD 180 HK Powershift 2017

Fiesta 1.0 100 hk powershift 2014

Før:Kuga 2013 Titanium TDCi 140 hk powershift

Før: Mondeo 2009 Titanium TDCi X 2,2 175 hk

Før:Mondeo 2007 Titanium TDCi 2,0 130 hk...og en Fendt Opal 540 SG 2013 til å trekke rundt på

Link to comment
Share on other sites

Du er ikke alene...

Det der med dieselvarmeren opplever jeg også. Må faktisk inn sette hakene hver dag. Det er slitsomt å trykke seg igjennom menyen morgen og kveld. På verkstedet foretok de en "programvareoppdatering" uten at det hjalp. Eller er jeg fornøyd etter ca. 15.000km.

Se egen tråd om Dieselvarmer for Kuga.

Hilsen
Cortina2000GT
1. bil: Ford Cortina 1300 70-mod
2. bil: Ford Cortina 2000 GT 72-mod
3. bil: Ford Granada 2,3 GL 81-mod
4. bil: Nissan Prairie 2,0 92-mod
5. bil: Mitsubishi Spacewagon 96-mod
7. bil: Mitsubishi Grandis 05-mod
8. bil: Ford Kuga 2,0 Titanium, PowerShift,13-mod

9. bil: Ford Kuga 2,0 Titanium, PowerShift,18-mod

Link to comment
Share on other sites

Nei, servicemeldingen har jeg endelig fått lest av:  feil på turboen/styringen av turboen.  Lever ved godt mot og leverer bilen inn mandag morgen og henter den igjen når den blir ferdig :-)

Reis med verdens eneste camping og slottside:

www.campist.no

S-Max AWD 180 HK Powershift 2017

Fiesta 1.0 100 hk powershift 2014

Før:Kuga 2013 Titanium TDCi 140 hk powershift

Før: Mondeo 2009 Titanium TDCi X 2,2 175 hk

Før:Mondeo 2007 Titanium TDCi 2,0 130 hk...og en Fendt Opal 540 SG 2013 til å trekke rundt på

Link to comment
Share on other sites

Nei, servicemeldingen har jeg endelig fått lest av:  feil på turboen/styringen av turboen.  Lever ved godt mot og leverer bilen inn mandag morgen og henter den igjen når den blir ferdig :-)

Er feilkode du har fått lest av, servicemelding er skriv vi får fra Ford, for å rette opp kjente feil. Ang dieselvarmer, så er dette noe Ford jobber med nå for å finne løsning på

Link to comment
Share on other sites

Kall det hva du vil. Meldingen jeg får i instrumentpanelet er "Motorfeil. Krever service nå" .  Jeg er kunde og sitter ikke med kunnskap om hva Ford kaller sine ting.  På fjerde  forsøk har det endelig blitt lest av feilkodene. Det er det eneste jeg IKKE er fornøyd med, at bilen ikke lagrer slike feil når det går i nødmodus. Bilen er jo faktisk ikke til å stole på. Jeg tenker med gru på hvordan det skal bli å kjøre den til Italia til sommeren.  Ikke akkurat moro å tenke på hvordan det vil være opp alpene med 1700 kg på kroken om den går i nødmodus.  Det med dieselvarmeren er ikke spesielt betryggende at det er noe de jobber med, jeg har jo ikke bruk for dieselvarmer på sommeren.

Reis med verdens eneste camping og slottside:

www.campist.no

S-Max AWD 180 HK Powershift 2017

Fiesta 1.0 100 hk powershift 2014

Før:Kuga 2013 Titanium TDCi 140 hk powershift

Før: Mondeo 2009 Titanium TDCi X 2,2 175 hk

Før:Mondeo 2007 Titanium TDCi 2,0 130 hk...og en Fendt Opal 540 SG 2013 til å trekke rundt på

Link to comment
Share on other sites

kan vel ha noe med at feilen ikke er konstant og derfor ikke blir oppfattet slik av motorstyringen. Du har jo garanti fra fabrikken så du skal jo få hjelp om du så står midt i alpene med 2000 kg etter for den slags skyld. tar du service på merkeverksted får du fornyet veihjelpen fra ford også som gjelder i nesten alle land i europa

Link to comment
Share on other sites

Det er selvfølgelig fint og flott at man kan få hjelp i alpene også, men jeg er nå slik laget at jeg foretrekker en bil som fungerer mer enn at jeg kan få hjelp. Når du er på veg til Italia på ferie, så er det ikke moro om du trenger hjelp til å komme deg til et sted i Østerrike for å måtte feriere der i stedet.

 

Jeg forstår ikke argumentet om at feilen ikke er konstant.  Jeg har blant annet opplevd plutselig ikke å ha krefter til å komme over store kryss i København, jeg har opplevd å miste motorkraft på motorveg i Sverige en måned seinere under forbikjøring i venstre felt og flere ganger til.  Poenget med å kjøpe ny bil er å kjøre en bil jeg kan stole på. Det har jeg gjort med mine andre Forder, og det er jeg sikker på at jeg kan gjøre igjen om en ukes tid når jeg får bilen til bake fra verkstedet.

 

 I dag har de funnet ut av feilen, ny turbo kommer til verkstedet i løpet av onsdag.

Reis med verdens eneste camping og slottside:

www.campist.no

S-Max AWD 180 HK Powershift 2017

Fiesta 1.0 100 hk powershift 2014

Før:Kuga 2013 Titanium TDCi 140 hk powershift

Før: Mondeo 2009 Titanium TDCi X 2,2 175 hk

Før:Mondeo 2007 Titanium TDCi 2,0 130 hk...og en Fendt Opal 540 SG 2013 til å trekke rundt på

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ny turbo er byttet. Av en eller annen grunn var det kommet vann i styreenheten. Nå går den som den skal, og har i alle fall ikke fått noen feilmelding på de vel 1 000 kilometrene jeg har kjørt siden forrige uke. Ledningene er lagt om, slik at det ikke skal skje igjen.

 

Dieselvarmeren er byttet sammen med styreenheten, men det hjelper ikke en tøddel. Her må Ford finne på noe lurt, fordi det programmeringen virker rett og slett i kke.

 

Dørhåndtak er byttet, nå virker den nøkkelløst igjen. Her var det høyre fordør som hadde blitt ødelagt av vann og kortsluttet...

 

Kjørecomputeren er programmert om, plutselig bruker bilen diesel som en normal bil ( det gjorde den før også, men måleren er riv ruskende gal)

 

Jeg har også klaget på navigasjonen som er svært dårlig til å oppdatere seg etter å ha vært for eksempel på en ferje. Betydelig dårligere enn begge Mondeoene jeg har hatt.  Nå er antenna flyttet fra bak hanskerommet til den boksen bak speilet. Foreløpig virker det som om det er det som skulle til.

 

Igjen er jeg fornøyd med Kuga'n!

Reis med verdens eneste camping og slottside:

www.campist.no

S-Max AWD 180 HK Powershift 2017

Fiesta 1.0 100 hk powershift 2014

Før:Kuga 2013 Titanium TDCi 140 hk powershift

Før: Mondeo 2009 Titanium TDCi X 2,2 175 hk

Før:Mondeo 2007 Titanium TDCi 2,0 130 hk...og en Fendt Opal 540 SG 2013 til å trekke rundt på

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha brukt dieselvarmeren gjennom hele vinteren har jeg funnet ut at grunnen til at hakene for Tid1 og Tid2 forsvinner trolig er at det registreres for "lav batterispenning" ved start av bilen.

Grunnen til at jeg tror er følgende:

Når jeg starter bilen 5 minutter ETTER at varmeren har kjørt sin 30 minutters syklus så var hakene for Tid1 og Tid2 som regel på plass. Det kan være fordi batterispenningen øker en viss tid etter at dieselvarmeren har avsluttet sin syklus.

De gangene jeg startet bilen 5 minutter FØR varmeren hadde gjennomført sin 30 minutters syklus så var gjerne Tid1 og Tid2 hakene forsvunnet og spenningen på sitt laveste. Altså - inn i den tungvinne menyen og hake av igjen for neste start.

Jeg har også en integrert vedlikeholdslader som brukes jevnlig, så batterispenningen bør være normal. Det er i hvert fal bekreftet av Ford ved sjekk. Rett etter bruk av lader så er det sjeldent hakene forsvinner.

Hilsen
Cortina2000GT
1. bil: Ford Cortina 1300 70-mod
2. bil: Ford Cortina 2000 GT 72-mod
3. bil: Ford Granada 2,3 GL 81-mod
4. bil: Nissan Prairie 2,0 92-mod
5. bil: Mitsubishi Spacewagon 96-mod
7. bil: Mitsubishi Grandis 05-mod
8. bil: Ford Kuga 2,0 Titanium, PowerShift,13-mod

9. bil: Ford Kuga 2,0 Titanium, PowerShift,18-mod

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha brukt dieselvarmeren gjennom hele vinteren har jeg funnet ut at grunnen til at hakene for Tid1 og Tid2 forsvinner trolig er at det registreres for "lav batterispenning" ved start av bilen.

Grunnen til at jeg tror er følgende:

Når jeg starter bilen 5 minutter ETTER at varmeren har kjørt sin 30 minutters syklus så var hakene for Tid1 og Tid2 som regel på plass. Det kan være fordi batterispenningen øker en viss tid etter at dieselvarmeren har avsluttet sin syklus.

De gangene jeg startet bilen 5 minutter FØR varmeren hadde gjennomført sin 30 minutters syklus så var gjerne Tid1 og Tid2 hakene forsvunnet og spenningen på sitt laveste. Altså - inn i den tungvinne menyen og hake av igjen for neste start.

Jeg har også en integrert vedlikeholdslader som brukes jevnlig, så batterispenningen bør være normal. Det er i hvert fal bekreftet av Ford ved sjekk. Rett etter bruk av lader så er det sjeldent hakene forsvinner.

Du er nok inne på noe, så får håpe programvaren oerdner det. Er uheldigvis ventetid på den

Link to comment
Share on other sites

Det er slik jeg har forstått dette. Styreenheten tolker det slik at spenning er helt nede på 4,5 volt, selv om batteriet er fullt. Dermed så fjerner den hakene.   Min har vært så ille at den ikke en gang har startet manuelt.  Siden det ikke hjelper å bytte både styring og varmer, så må nødvendigvis feilen ligge et annet sted.

Reis med verdens eneste camping og slottside:

www.campist.no

S-Max AWD 180 HK Powershift 2017

Fiesta 1.0 100 hk powershift 2014

Før:Kuga 2013 Titanium TDCi 140 hk powershift

Før: Mondeo 2009 Titanium TDCi X 2,2 175 hk

Før:Mondeo 2007 Titanium TDCi 2,0 130 hk...og en Fendt Opal 540 SG 2013 til å trekke rundt på

Link to comment
Share on other sites

Det er slik jeg har forstått dette. Styreenheten tolker det slik at spenning er helt nede på 4,5 volt, selv om batteriet er fullt. Dermed så fjerner den hakene.   Min har vært så ille at den ikke en gang har startet manuelt.  Siden det ikke hjelper å bytte både styring og varmer, så må nødvendigvis feilen ligge et annet sted.

Som sagt før, det er ny programvare, som skal fikse dette, men den er ikke frigitt fra Ford ennå

Link to comment
Share on other sites

Og som sagt før: Det er irriterende uansett. Det er ingenting formildende ved å vite at det er programmeringsfeil. 

Nå er snart bilen ett år. Hvis jeg har den i tre, maks fire år, er det stor mangel på en bil at en slik ting ikke fungerer :-)

Reis med verdens eneste camping og slottside:

www.campist.no

S-Max AWD 180 HK Powershift 2017

Fiesta 1.0 100 hk powershift 2014

Før:Kuga 2013 Titanium TDCi 140 hk powershift

Før: Mondeo 2009 Titanium TDCi X 2,2 175 hk

Før:Mondeo 2007 Titanium TDCi 2,0 130 hk...og en Fendt Opal 540 SG 2013 til å trekke rundt på

Link to comment
Share on other sites

 

Og som sagt før: Det er irriterende uansett. Det er ingenting formildende ved å vite at det er programmeringsfeil. 

Nå er snart bilen ett år. Hvis jeg har den i tre, maks fire år, er det stor mangel på en bil at en slik ting ikke fungerer :-)

 

Helt ening i det, men det er ikke mye vi som forhandlere kan gjøre med det. Lindstad hos FMN er den her i landet, som har med slikt, og han har purret videre på saken. Siste han fikk beskjed på, var at den kommer i april

Link to comment
Share on other sites

Helt ening i det, men det er ikke mye vi som forhandlere kan gjøre med det. Lindstad hos FMN er den her i landet, som har med slikt, og han har purret videre på saken. Siste han fikk beskjed på, var at den kommer i april

Da får vi satse på det, at jeg har den til neste vinter.  I dag starten den ikke i det hele tatt igjen, selv om jeg programmerte i går kveld.  Jeg løste det hele med å vente et kvarter med å kjøre på jobb, så ordnet sola opp :-S

Reis med verdens eneste camping og slottside:

www.campist.no

S-Max AWD 180 HK Powershift 2017

Fiesta 1.0 100 hk powershift 2014

Før:Kuga 2013 Titanium TDCi 140 hk powershift

Før: Mondeo 2009 Titanium TDCi X 2,2 175 hk

Før:Mondeo 2007 Titanium TDCi 2,0 130 hk...og en Fendt Opal 540 SG 2013 til å trekke rundt på

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...