Jump to content

"Klunkelyd" foran


Strutlur

Recommended Posts

Av og til når jeg svinger til høyre over en dump, helst med litt fart, type sving over fartsdump, sier det "klunk" foran til venstre. En ganske ekkel lyd. Av og til hender det også at lyden følges av noe jeg opplever som et dunk i fotbrønnen fram. Ikke noe regelmessig dette, men ofte nok.

 

Var under og så etter løse stag eller foringer, eller brekt fjær, men alt ser ut til å være ok. Heller ikke noe spor som indikerer hva det kan være. Det eneste jeg finner som mulighet, er at opphenget til eksosanlegget, de to foringene som sitter rett i forkant/under torpedoveggen er blitt så slitt at det kanskje er selve eksosanlegget som slår i kanalen jeg hører. Jeg klarer manuelt å få eksosanlegget til å slå i kanalen også, men det det er ingen spor som tilsier at dette er åraken til lyden mens jeg kjører.

 

Noen tips?

2014 Ford Kuga Titanium X 140hk

2010 Ford Kuga Titanium 2.0 TDCi 136hk
2010 Ford Fiesta Titanium 1,6TDCi 95hk

Link to comment
Share on other sites

Er det Fiesta`en eller Kuga`en du plages med? eller kansje annen bil?

 

Litt info om det kan være til hjelp, da få biler har likt undestell :)

Mvh. Trones...
87. Merkur XR4TI.
06. Ford Focus 3 dørs. MS Sport. (til salgs.)

69. Ford Capri 1600GT. 80. Ford Fiesta(til salgs). 08. Ford Mondeo 2.0 tdci.

 

HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan refineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.
 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det er jo selvfølgelig mulig å bare ta bilen på verksted å få det avklart, men jeg har ikke tid, og nå er lyden blitt værre og konstant når jeg svinger til venstre uavhengig av humper. Altså en dunkelyd som jeg mener jeg kjenner i både rattet og pedalene. Høres best når jeg svinger rundt i ei rundkjøring. Lyden kommer i løpet av svingen, ikke nødvendigvis i forbindelse med at jeg slutter å svinge eller begynner å svinge tilbake. Svinger jevnt og så kommer lyden på et tidspunkt i løpet av svingen. Den kommer tilsynelatende lettest hvis jeg gir litt gass.

 

Hadde jeg hatt bagasjerom foran ville jeg kunnet beskrive lyden som ei kule som ruller og treffer veggen. Det pussige er bare at nå er det mot venstre uavhengig av hump, og tidligere var det helst mot høyre over hump.

 

Har vært under og røsket og bendt på det jeg får tak i, men finner ikke noe slakke. Ved fullt rattutslag mot venstre får jeg noe som kan minne om lyden når jeg med håndmakt tar i hjulet og presser til fullt utslag mot venstre, men når jeg kjører tror jeg ikke at lyden skyldes at hjulet stanger mot maks utslag.

 

Er redd det er farlig, og ja, jeg burde nok dratt på verksted nå, men det er bare en lyd, og bilen er ikke preget av det på annet vis. I alle fall merker jeg ikke noe annet. Og jeg har som sagt ikke tid akkurart nå...

2014 Ford Kuga Titanium X 140hk

2010 Ford Kuga Titanium 2.0 TDCi 136hk
2010 Ford Fiesta Titanium 1,6TDCi 95hk

Link to comment
Share on other sites

Var innom verkstedet. De tok den inn umiddelbart og sjekket uten å demontere noe. Alle bolter og tilgjengelige foringer var fine. Da bilen ble heist ned for at verksmester skulle prøvekjøre var lyden borte. Dette var på onsdag. Nå har den begynt å komme tilbake igjen, men den er ikke regelmessig nok til at jeg synes jeg kan dra innom verkstedet igjen.

 

Av og til klunker det når jeg svinger, av og til når det humper lett (ikke rister eller skarpe dumper), av og til får jeg også klunk når jeg rygger og stopper, og av og til også når jeg setter i gang igjen. Oftest skjer det i venstresvinger.

 

Ved presset kjøring er det ikke merkbart, men før bilen ble heist opp fikk jeg til å provosere fram gjentatte klunk ved å kjøre slalom. Da flyttet også lyden seg fra venstre side til høyre. Nå er den litt begge deler, men jeg synes fortsatt at klunken merkes i fotbrønnen og ørelite i rattet.

 

I det siste har det også begynt å klunke bak, men den lyden er mye skarpere og kommer ofte når bilen kjører over en kant/hump på skrå.

 

Var en tur i grøfta i oktober/november, og frykter at klunkingen foran kanskje er en følgeskade.

2014 Ford Kuga Titanium X 140hk

2010 Ford Kuga Titanium 2.0 TDCi 136hk
2010 Ford Fiesta Titanium 1,6TDCi 95hk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Dynamoen ble byttet i dag (begynte å ule og bli veldig varm), og da fant de også årsaken til klunkelyden. En av boltene i en av bærebruene var litt løs. Så da er den saken endelig ute av verden :-)

2014 Ford Kuga Titanium X 140hk

2010 Ford Kuga Titanium 2.0 TDCi 136hk
2010 Ford Fiesta Titanium 1,6TDCi 95hk

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...