Jump to content

Trenger hjelp med justering av 2.3 gasser


granada626

Recommended Posts

hei, kjøpte meg en 1978 mod granada som ikkje sveiv som den skulle i det hele tatt, han eg kjøpte den av fortalte at han hadde demontert forgasser og plukket den ifra hverandre men ikkje fått det riktig til etter på, bilen sveiv da dårlig og sveiv maks i 2 minutter før den døde ut, kjøpte så en brukt forgassen fra andre siden av norge, den kom jo såklart i posten som en (deleforgasser) ble fortalt den var helt i orden men var flere deler som manglet på den og den var absolutt ikkje komplett, måtte bruke diverse deler fra min gamle forgasser, har nå sett på den nye og bilen starter, sviver veldig lågt på turtall når den er kald, og sviver for høgt på turtall når den er varm

Noen som kan hvilke justeringer orginal 2.3 forgasseren skal ha orginalt?

Link to comment
Share on other sites

Mulig denne tråden kan hjelpe deg http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/67005-optimalisering-og-justering-av-cologne-v6

Eller gjør som meg, bruk søkefunksjon, søkeord kan være "justere", "forgasser" etc. Det ligger så mye kunnskap på dette forumet,det gjelder bare å finne det. Det å sitte å lete etter tråder gir deg kunnskap det også da du nesten alltid finner noe du ikke viste om.

 

Et annet alternativ er jo å bytte ut den forgasseren med en som fungerer. Det å sette sammen en forgasser av to blir sjelden noe bra, men om det er samme type og om man VET at dyser er at rett type burde det gå med rett grunninnstilling og etterfølgende varmjustering.

Tenningsinnstilling/system og bensintrykk er ok?

Edited by xr4ti
Link to comment
Share on other sites

Høres ut som hurtigtomgangen ikke er med.
Er staget fra chokehus til gassoverføring på plass.

Fra hukommelsen er det hurtigtomgang på 3000 og normal tomgang på 800 som er korrekt.

Her kommer det Ford-dokumentasjon på alt med forgasseren:
http://www.taunusfinland.com/galleria/albums/userpics/Solex_35_38.pdf

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde problemer med Solexforgasser og byttet derfor til Weber. Det er litt ombygging som må til, men går helst greit.

Dette med kald og varmtomgang er også noe som ikke alltid er så greit å få tak på.

Viktig at kaldtomgangsdelene går lett og ikke henger, det er noen fjører og litt diverse der som lett setter seg. 

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...