Jump to content

Råkarosseri like? Sierra 2l- xr4x4 - cosworth?


jakob

Recommended Posts

Lurer litt på dette. Er det noen forskjeller i råkarosseri mellom xr4x4, "standard" sierra eller cosworth??

Noen forsterkninger på dem forskjellige modellene?

Evenuelt hvor og hva?

 

En stund siden eg har holdt på med sierra, men mener å huske at alt var så og si likt, bare forskjell med/uten takluke og selvfølgelig karosseri-type. Men en sierra kombi f.eks 2.0l dohc og en xr4x4? Er dem forskjellige?

 

Ligger det klart utsparinger i rammevange på 1991 modell sierra karosseri til akslinger forran for 4x4?

 

Håper på svar fra noen som kan dette :)

 

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Gjør et par søk.. Dette har vært diskutert X-antall ganger, så det finner du svar på her i forumet :)

Mvh. Trones...
87. Merkur XR4TI.
06. Ford Focus 3 dørs. MS Sport. (til salgs.)

69. Ford Capri 1600GT. 80. Ford Fiesta(til salgs). 08. Ford Mondeo 2.0 tdci.

 

HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan refineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.
 

Link to comment
Share on other sites

Gjør et par søk.. Dette har vært diskutert X-antall ganger, så det finner du svar på her i forumet :)

Har prøvd å søke litt, men føler at etter oppdateringer osv.. så finner man mer med å søke gjennom google (@fordclubnorway) enn man gjør i søkefunksjonen her på forumet... 

 

Hva kan det skyldes egentlig?

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Sist jeg var ute etter å finne ut av det samme ble det nevnt at en bruker her hadde fått dokumentasjon fra en Ford forhandler der det stod svart på hvitt at dem er like. Dette var utslaget for å få godkjent ombyggingen fra Dohc til Cosworth. Mener det i dette tilfellet var snakk om en BOA Cosworth motor. Husker det også var snakk om at motoren gav bilen litt stor foraksel last, men det gikk. Har prøvd å snakket med utallige forhandlere, men det er ingen som vet noen ting eller sitter på noen dokumentasjon vedrørende dette.

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Link to comment
Share on other sites

Sist jeg var ute etter å finne ut av det samme ble det nevnt at en bruker her hadde fått dokumentasjon fra en Ford forhandler der det stod svart på hvitt at dem er like. Dette var utslaget for å få godkjent ombyggingen fra Dohc til Cosworth. Mener det i dette tilfellet var snakk om en BOA Cosworth motor. Husker det også var snakk om at motoren gav bilen litt stor foraksel last, men det gikk. Har prøvd å snakket med utallige forhandlere, men det er ingen som vet noen ting eller sitter på noen dokumentasjon vedrørende dette.

Det som er problemet, er at en må bruke mye tid på å lete blandt dele nr, og nå er ikke hele karosseri med i dele katalogen lenger. Jeg skal se etter om jeg finner igjen det jeg skrev ned en gang i forbindelse med en gjennomgang av ombygget bil. Er flere ting som skiller karosseria enn de fleste tror, selv om det bare er bagateller. 

Link to comment
Share on other sites

Stemmer som grcossie sier, er mange ubetydelige forskjeller..

 

Sist jeg var ute etter å finne ut av det samme ble det nevnt at en bruker her hadde fått dokumentasjon fra en Ford forhandler der det stod svart på hvitt at dem er like. Dette var utslaget for å få godkjent ombyggingen fra Dohc til Cosworth. Mener det i dette tilfellet var snakk om en BOA Cosworth motor. Husker det også var snakk om at motoren gav bilen litt stor foraksel last, men det gikk. Har prøvd å snakket med utallige forhandlere, men det er ingen som vet noen ting eller sitter på noen dokumentasjon vedrørende dette.

Ok.. Jobber selv på ford forhandler (bilia), er det bare å få verksmester til å skrive at dem er like og stemple med ford stempel?? Hehe, sikkert ikkje så lett :P

 

Men foraksel vekt kan bli et problem.. Eg vil bygge om en dohc 2wd til v6 4x4, og har bare 775 kg akselvekt.. Sierra cosworth 4x4 har 850 kg. Men! Sierra xr4x4 har 875 kg!

 

Har forstått det slik at akselvekt får du ikkje endre, VISS IKKJE produsenten tillater dette. Mulig det gåt å få kontakt med en fra ford systemet som kan ordne noe pappir på dette om karosseria er like, eller bare har ubetydelige forskjeller..

 

Eneste som eg kommer på er forskjell som må gjøres noe med iht 2wd og 4x4 er girkassetunell må bygges ut litt og utsparinger i rammevanger forran..

Edited by jakob

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Tipper det teknisk sett burde vere greit når du benytter 4wd oppheng, noe du må uansett mtp. aksler til forhjula. Dem demperene er jo noe større diameter på, men får du lov å bruke 4wd fjærer på bilen når du skal bytte ut motor til tilsvarende?! Nå var det slik at vedkommende som søkte hadde dokumentasjon, så er sikkert slik du sier. Ett stempel å ok, men.. Dokumentasjonen må jo være seriøs, trur ikke det holder med noe "karosseriet det her er snakk om er identsk, mvh.." hehe.

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Link to comment
Share on other sites

Motor blir ikkje tilsvarende, tenkte v6 i bilen som originalt har dohc. Blir nok også å få tak på tuv godkjent senkesett til xr4x4. Da blir det jo lovlige fjærer, og har funnet ut at det er xr4x4 som har høyest aksevekt. Må bare prøve å få tak på papir som sier:

1: sierra dohc og sierra cosworth karosseri er like, event hvor mye hk ford mener karosseriet tåler.

2: GBC, GBG, BNC, BEF, BFGC, BNG osv er like og kan brukes om hverandre (med tanke på senkesett med tuv..)

3: at sierraen kan justeres opp til 875 kg akselvekt forran (kanskje også 925kg bak)

 

Med papirer som inneholder dette så skulle nok en ombygging gå lettvindt :D

 

 

Snakka med dem på ombygingsgruppa her på forus og nede på risløkka om datastyring av motor, fikk da beskjed om at det måtte kjøres analyse av avgassene i et godkjent laberitorium el.. Hmm, bare holde kjeft om datastyring.. :)

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Det var det jeg mente med motor tilsvarende fjærer, hehe. Var kanskje bare litt utydlig i talen. Men da er vi enige. Ja, avgassen er jo noe, men den skal vel være innenfor avgass grensa som var da bilen ble produsert? Og når du nevner det med BFG konta GBC o.s.v., har du dokumentasjon på dette? For det kunne jeg trenge selv hehe :shutup:

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Link to comment
Share on other sites

Det var det jeg mente med motor tilsvarende fjærer, hehe. Var kanskje bare litt utydlig i talen. Men da er vi enige. Ja, avgassen er jo noe, men den skal vel være innenfor avgass grensa som var da bilen ble produsert? Og når du nevner det med BFG konta GBC o.s.v., har du dokumentasjon på dette? For det kunne jeg trenge selv hehe :shutup:

 

Avgassen var vist ikkje bra nok om den lå under 0,5 i co.. Det er kravet for katalysatorpliktige biler (etter slutten av 89), men om du ikkje hadde original motorstyring så måtte bilen inn til avgassANALYSE for å sjekke avgassen..!! :o Helt utrolig, er vist ikkje bare å måle co da nei :P

 

Ang. dem kodene, lagte en tråd for en stund tilbake siden angående akuratt dem. D.toft mener eg hadde fått papir fra ford at dem ikkje hadde noen praktisk betydning, men dem papira hadde vist biltilsynet tatt når han fikk godkjent senk på sin sierra.. Så skal vist være mulig å oppdrive :)

Edited by jakob

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Få en delelagermann til å ta utskrift på delenummer på råkarosseri på DOHC, Cosworth, XR4x4 etc. Så får du han til å legge ved ett skriv om at delenummer på råkarosseri er likt, og bekrefte at utskrifter fra delefilmen er korrekte, får man i tillegg en autograf fra verksmester så burde en komme langt, men har de ikke slått seg totalt vrange på at akselvektene ikke får forandres utover det so står i vogkort orginalt nå da?

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Få en delelagermann til å ta utskrift på delenummer på råkarosseri på DOHC, Cosworth, XR4x4 etc. Så får du han til å legge ved ett skriv om at delenummer på råkarosseri er likt, og bekrefte at utskrifter fra delefilmen er korrekte, får man i tillegg en autograf fra verksmester så burde en komme langt, men har de ikke slått seg totalt vrange på at akselvektene ikke får forandres utover det so står i vogkort orginalt nå da?

Problemet er at de er ikke med på delefilmen lenger, da må man til med gammle micro filmen, og det er ikke mangen som har den oppe og går for tiden

Link to comment
Share on other sites

Få en delelagermann til å ta utskrift på delenummer på råkarosseri på DOHC, Cosworth, XR4x4 etc. Så får du han til å legge ved ett skriv om at delenummer på råkarosseri er likt, og bekrefte at utskrifter fra delefilmen er korrekte, får man i tillegg en autograf fra verksmester så burde en komme langt, men har de ikke slått seg totalt vrange på at akselvektene ikke får forandres utover det so står i vogkort orginalt nå da?

Som grcossie sier.. Råkarosseriene er ikkje i delekatalogen lenger. Det er problemet.

 

Snakket med en på teknisk idag, fra biltilsynet. Han mente at om eg kunne skaffe dokumentasjon på at karosseriene var like, så kunne også akselvekta økes. Men dette høres ut til å være for godt til å være sant. Personen som har behandlet søknaden min sier at det ikkje går å endre akselvekter, med ETT untak. Om eg kan komme med papir fra ford at det kan økes akselvekt, så går det. Men kun om fabrikanten tillater det.

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Har merka det at microfichen ikke er overalt lenger, men noen har den enda, men man må nok belage seg for å betale for tiden det tar å finne det.
Delenummer på råkarosseri finnes nok på microfichen?

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Når det var snakk om Cosworth. Ved å bygge om en vanlig Sierra CL til Cosworth 4x4 var det ikke nødvendig med noen tur innom Ford når jeg bygde om min. Mulig det blir anderledes når du skal ha i en annen motor. Jeg også hørte at jeg måtte ha med info fra Ford for å få godkjent, men han på trafikkstasjonen sa det var unødvendig. Men kan jo være bare at han hadde godkjent endel Cosworther opp i mellom og viste nok om de. Ang akselvekter så virka det ikke som det kunne endres, så pga det ble min bare registert som en 4-seter.

Jeg laget utsparinger i rammevanger forran (de ligger klare på 89 mod hvertfall) og girtunellen, men orginalt har 4x4 Cosworth også noen stivere i dempertårna bak. Disse sveiset ikke jeg inn på min.

Edited by Krona

Ford Escort RS Turbo S1

Ford Escort RS Turbo S2

Ford Escort XR3i 1983

Ford Escort RS1600i 1985 replika

Ford Escort 1.3 1981

Volkswagen splittbuss 1967

Link to comment
Share on other sites

Var det i Tønsberg Krona?

Jeg tror nok det er noen som har påberopt seg nok kunnskap der ihvertfall, for den gangen lillebror henta inn en Orginal Cosworth 4x4 fra Alex P og skulle registrere den der, så ble den også registrert som en 4-seter. Det er jo litt spesiellt når det er en orginalbil.

-93 Sierra Cosworth STV 4x4
X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd
-91 Scorpio Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Var det i Tønsberg Krona?

Jeg tror nok det er noen som har påberopt seg nok kunnskap der ihvertfall, for den gangen lillebror henta inn en Orginal Cosworth 4x4 fra Alex P og skulle registrere den der, så ble den også registrert som en 4-seter. Det er jo litt spesiellt når det er en orginalbil.

Stemmer, var i Tønsberg. Ja, det var jo litt rart på en orginalbil?

Ford Escort RS Turbo S1

Ford Escort RS Turbo S2

Ford Escort XR3i 1983

Ford Escort RS1600i 1985 replika

Ford Escort 1.3 1981

Volkswagen splittbuss 1967

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...