Jump to content

Deres erfaringer med Mondeo MK4


Fordman

Recommended Posts

Ønsker at dere deler deres erfaringer med Mondeo MK4 (ikke bare solskinnshistorier, men også om dere har problemer med disse).
Selv eier jeg en 2013 modell Mondeo 1.6 EcoBoost (160HK)
Jeg har opplevd mye rart med denne og er meget skuffet over bilen og kvaliteten til Ford. Dette er forøvrig min første helt nye bil, men har dessverre stort sett bare dårlige erfaringer med den.

 

Bilen har passert 18.000km og har hatt følgende problemer/utfordringer så langt:

 

* Bremseskivene slo seg skjeve (til tross for fin behandling) ved ca 2500km. Skivene foran ble byttet, men nå er vi på'n igjen med bremserist (de ble fortsatt forsiktig brukt).

 

* Motoren går grovt og er ikke så stille som jeg forventer av en ny bil (har forsøkt flere forskjellige nye biler). Godt mulig motorgangen er slik på EcoBoosten, men har aldri fått svar på dette. Kan det ha sammenheng med lite sylindervolum?

 

* Sliter med risting i rattet under kjøring. Oppstår i farter mellom 60 - 120km/h. Har avbalansert sommerhjulene 2 ganger (en gang på merkeverksted og en gang hos dekkforhandler). Hos enda et merkeverksted foretok de hjulstillingskontroll. Ble littegrann bedre, men ikke mye.
Har også forsøkt å kjøre med avbalanserte vinterdekk, og ristingen er der da også, men litt mindre enn på sommerdekkene.

 

* Har en merkelig lyd ved kjøring på lav turtall på første-, andre- og tredje gir. Det høres ut som en metallisk rørlyd. Den er veldig fremtredende ved kald motor. Ser det er flere som undres på denne lyden.
http://www.talkford.com/topic/190651-ecoboost-engine-noise/?forcePrint=1&_k=880ea6a14ea49e853634fbdc5015a024
I følge merkeverksted var det normal arbeidslyd på bilen, men fikk aldri noe forklaring på rørlyden. Er dermed ikke sikker om de hørte lyden i det hele tatt. For meg høres lyden veldig merkelig ut, og alt annet enn naturlig arbeidslyd.

 

* Turboen er litt treg med å kicke inn til tider. Noen ganger er den responsiv, andre ganger er den litt treg. I følge Ford er det ingenting galt.

 

Synes dette er mye rart til å være en såpass ny bil. Trodde det var god kvalitet på nye Forder.
Hva er deres erfaringer med MK4 (både diesel og bensin)?

[12' Ford Focus 1.0 EcoBoost 125hk]
[06' Mitsubishi Outlander 2.0i 4WD, 136hk --> solgt mai 2016]
[05' Subaru Forester 2.0X AWD, 125hk --> solgt januar 2016]
[06' Suzuki Liana 1.6 Sport SUV 4x4, 107hk --> solgt april 2015]
[13' Ford Mondeo 1.6 SCTI EcoBoost 160hk Stasjonsvogn  --> solgt mai 2015]
[03' Ford Mondeo 2.0 Ghia 145hk Stasjonsvogn m/ny facelift --> solgt mai 2013]
[03' Ford Mondeo 2.0 TDCI 130hk Stasjonsvogn --> solgt mars 2009]
[98' Ford Mondeo 2.0 Ghia Zetec 130hk Coupe --> solgt oktober 2007]
[92' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> solgt januar 2006]
[93' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> kondemnert i 2002 - savner denne bilen]

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en langkjørt 2010 Titanium S med 140HK diesel i fjor sommer. Har til nå snart kjørt 30.000km med den. Hvor av 20.000km er med bluefin map så den har 163HK.

Har ikke hatt en eneste liten tullefeil med bilen. Var på periodisk kontroll nå, altså den første for denne bilen og det eneste de hadde noe å si på var at bremsene bak var slitte.

Bilen har nå rulla 172.000km ca. Fulgt alle service på verksted.

91' Sierra Cosworth 4x4 Moondust
50% eier av en 74' Consul coupe 2.0L med 80 talls hjemmelaget styling i stål.
 

Link to comment
Share on other sites

Har en 2010 titanium S stv med 140hk og automat. Den har rulla 40000km i vårt eie, 65000km totalt. En del av desse kilometerne har den gått med tung henger eller campingvogn. Veldig fornøyd med hittil, null problem så langt. Einaste som kan nevnes var navigasjon som feila, men dette ordna Ford greit opp i.

XWIyo.jpg
Link to comment
Share on other sites

2010 2.2 TDCi 175 Titanium S med IVDC. Gått ca. 85.000 km. Jeg har eid den ca. en mnd.

Antydning til bremseristing hos meg også. Ser i serviceboka at skiver og klosser foran ble byttet på 62.000 km. Jeg skal se hvordan det blir med sommerhjula. Hvis det er likedan da, skal jeg prøve å få bytta dette på reklamasjon.

Utsyrsmessig må jeg si at jeg umiddelbart ble skuffet over at det ikke var cruisecontrol og i det minste ryggesensorer som standard på en så ny bil i denne prisklassen, men når man kjøper brukt kan man vel ikke regne med at nybilkjøper hadde samme preferanser.

Bortsett fra dette må jeg si at jeg er meget godt fornøyd med bilen. Sterk motor og veldig gode kjøreegenskaper.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...