Jump to content

Oljevalg diesel og api


jakob

Recommended Posts

Tenkter å bytte olje på min Nissan patrol snart, og kommer igjen inn i modus om at riktig olje og API er veldig viktig. I følge tolerancedata, skal min Patrol Y60 ha motorolje med API CD.

 

På "kartet" her så står det at CF olje kan brukes som erstatning for CD olje. Lurer da på om dette går, om CF olja har samme smørekapasitet, eller om den bare er nyere og "bedre" og dermed overgår CD?

 

 

For bensinmotorer gjelder derfor disse klassifiseringer:

  • SH - Tåler store påkjenninger og gir høy prestada.
  • SL - Tøffere motortest sammenliknet med API SH.
  • SM - For motorer med forbedret slitasje og oksiderings egenskaper, med forbedret pumpetrykk og begrenset fosfor nivå.
  • For dieselmotorer gjelder disse klassifiseringer:
  • CF - Turbotestet, tåler høye påkjenninger. Kan også brukes der det stilles krav til CD klassifisering.
  • CF-4 - For hurtiggående dieselmotorer, med lavt utslipp, med slitasje, oksiderende, rustbeskyttende egenskaper og mot sot.
  • CF-4 klassifisering overgår CD og CE oljer, og kan benyttes der disse klassifiseringene er påkrevet. CG-4 - For hurtiggående dieselmotorer, med lavt utslipp, med slitasje, oksiderende, rustbeskyttende egenskaper og mot sot. Erstatter API CF-4.
  • CH-4 - For tung diesel.
  • CI-4 - Motorer med lavt sulfur (0,05%) innhold tilpasset utslippskravene fra 2004.

Kilde: http://www.oljeskifteren.no/index.php/spesifikasjon-info

 

 

Har kjørt 6 mnd på Castrol Magnatec professional 5W-30 A5 nå, og den har API SM/CF. Har veldig goe priser på akuratt denne oljen og lurer på om dette er bra saker i bruk på Patrolen min.

Kan legge til at det sikkert var VELDIG lenge siden sist oljeskift når eg kjøpte bilen, og bytta olje til Castrol.. Gikk da ifra å ha oljetrykk helt fra start til å mangle oljetrykk dem 2 første sekundene etter start.. Har også følt at oljetrykket kanskje er litt lavere til tider nå, men det kan ha sammenheng med dårlig oljetrykks sensor..

 

Hva kan være grunnen til å måtte vente 2 sekund før oljetrykket bygges opp/oljelampa slukker?

 

 

-Jakob

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Er brukt orginalt filter, tuller ikkje med slike ting.

Grubler litt på en ting til, det står i boka at den skal ha CCMC PD-1 eller CCMC PD-2*.. men dette er spesifikasjoner som er utgått for lengst..? 

Står lengre nede " *Om ikkje PD-1/PD-2 er tilgjengelig går det å bruke api CD, men det er sterkt anbefalt å bruke CCMC olje om mulig".

 

Er jo så mye forskjellige oljespesifikasjoner og utgått og nytt osv... Er ikkje vanskelig å gå seg vill i valg av olje!

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

RD28T, er vel bare ein svakhet på dem, og det er topp/toppakning.

Castrol er vel en av oljemerkene som har viskositet som kattepiss. Olja er sikkert bra den, men dess tynnere olja er, dess lettere renner den vekk/tilbake.
Det som er viktig, er ikka at man har oljetrykk fra første sekund, men hvor god oljefilmen er.
På en motorkonstruksjon som denne, med direktevirkende kam, store roterende ventilløftere, så den er nok ikke veldig kresen på olja.
Dog, den olja du har fyllt er vel litt tynnere enn det den er laget for, til en slik motor ville jeg kanskje prøvd mobil1 5W-50, eller en god lastebilolje som pris er viktig, eks. URSA 15W-40.

At det tar litt lenger tid å få trykk med ny og tynnere olje, enn med gammel tjukk gjengrodd olje er vel ikke nødvendigvis en feil, 2 sekunder før trykket er ikke så ille.

Men som nevnt, tror du har litt lav varm-viskositet, hva sier boka?

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Boka sier at mellom temp -20 til +15 er det anbefalt 5W-30. Mellom -20 til +30 eller noe sånt så er anbefalt 5W-30 / 10W-40. Har noen bilder eg skal legge utpå her i kveldinga. :)

  • Like 1

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Her har vi fyllmengde og api 

 

33f70ed9-f2e7-46f3-9f32-72abe1a1f6c8_zps

 

Og her har vi viskositeter.

 

a55b8beb-d0a8-4130-a04c-1f91398f003b_zps

 

 

 

Kjører pr. idag på 5W-30 castrol magnatec olje.

Ut ifra tabellen så er det kanskje litt tynn kald viskositet, men har det noe å si?

Tenker eg kan prøve 10W40 eller 15W-40 eller 50.. 

 

Det står at oljen skal ha CCMC PD-1 / CCMC PD-2. Men om dette ikkje er tilgjengelig så er CD brukbart. Og i diverse tabeller over api står det at api CD kan erstattes av CF. 

Betyr det i bunn og grunn at en 10W-40 magnatec olje med api CF er bra nok?

Eventuelt prøve med tykkere olje neste gang om 10W-40 blir for tynt også..

 

Hva anbefales av oljer? Noen gode erfaringer? Konkuransedyktige priser?

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

På min traktor(Pajero) bruker jeg super turbo D5 fra Felleskjøpet. 10w-40 delsyntet Api ci-4. Uten motorvarmer starter den tvert i 15 minus. Har ikke registrert noen oljetrykklampe med motor i gang utenom ved oljeskift. Tror den kostet 55kr litern når jeg kjøpte ei 20L kanne i februar.

Tipper den ratingen du nevner er en japansk rating. Det er jo ikke uvanlig med egne ratinger for merker, som f.eks vw, man, mb, osv.

Nevnte FK olje bruker jeg også på veteran Sierraen min med ohc. Synest den gir mindre kamstøy enn andre oljer jeg har prøvd. I forrige Sierraen jeg hadde ble faktisk overflaten på kammen bedre etter å ha kjørt 4-5 + oljeskift.

Tror nok motoren din også vil like litt tykkere olje beregnet på tunge motorer som traktor eller lastebil.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Hmm, kan være enig i det. Hvordan tolker du min oppfatning av api CCMC PD-2 -> CD -> CF.

Forstår det slik at CF kan brukes etter surfing på nett :rolleyes:

 

Hvordan er forskjell på mineral - delsyntetisk - fullsyntetisk? Folk snakker om viskosen er mye tynnere på ei 10W40 syntetisk enn på 10W40 mineral ved varm motor, og hardt kjør.

Trodde viskosen var målt og at 40 på mineral er akuratt samme som 40 på syntetisk..


Så har du denne siden da. Kilden til mine overganger mellom api.

Den sier også at api ci-4 kan brukes som erstattning for CD oljer.

 

http://www.api.org/certifications/engineoil/pubs/upload/engineoilguide_march2010.pdf

 

 

Deet vil si at denne felleskjøp olja gjerne kan brukes. :smartass:

 

 

EDit: Ser også at dem har Super turbo pluss på felleskjøpet. 15W40 mineral olje. Denne har api CH-4. Står i overnevnte link at CH-4 også kan erstatte CD olje. Så denne kan også brukes.

Blir jo et stort sprang fra 5W30 til 15W40, så lurer på å prøve super turbo d5 delsyntetisk. Virker som er god olje ut fra litt lesing på nett.

Edited by jakob

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...