Jump to content

hjulstilling ford sierra positiv ?


fordolsen

Recommended Posts

halla folkens, har en ford sierra 1991 sedan med en fæl hjulstilling som er negativ på 3 hjul og positiv på høyre(bak) hvordan får jeg fiksa på camber for og få det i null eller negativ ?

post-17479-0-08215100-1397320377_thumb.jpg

Edited by fordolsen
Link to comment
Share on other sites

Hei.

Det du kan begyne med er å sjekke foringene i bakstillingen. Har foringene framme i traversen/mot jekkfestene løsnet helt fra vulkingen så vil det invirke på camber ganske mye.

Vist du ikke finner noe annet galt så vil jeg tippe på at brua er bøyd.

På bildet ser bilen din ganske høy ut, så da kan faktisk feilen ligge på den siden du har negativ camber.

Finner du ingenting som er skadet eller ødelagt så kan du justere camberen med skiver mellom brua og spindelen på skruene i nedkant.

1-2mm stoppskiver gjør stort utslag.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Negativ camber er jo det normale, altså at hjulet heller innover i overkant.
Er bilen så høy som på det bildet, vil jeg anta at den bør ligge ganske nære 0 i camber, foran bør det være svak negativ camber likevel.
Hvor mye negativ camber har du, og positiv for den saks skyld.

Det bør jo være ganske likt på begge sider på samme aksel, kikk etter defekte foringer, innfestinger, bøyd bru, og evt. cambershimsing der den er positiv.
 

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Det du kan begyne med er å sjekke foringene i bakstillingen. Har foringene framme i traversen/mot jekkfestene løsnet helt fra vulkingen så vil det invirke på camber ganske mye.

Vist du ikke finner noe annet galt så vil jeg tippe på at brua er bøyd.

På bildet ser bilen din ganske høy ut, så da kan faktisk feilen ligge på den siden du har negativ camber.

Finner du ingenting som er skadet eller ødelagt så kan du justere camberen med skiver mellom brua og spindelen på skruene i nedkant.

1-2mm stoppskiver gjør stort utslag.

bakvangsopphenget er jo så å si rusta bort, kan det være årsaken til positiv camber ?

post-17479-0-66298200-1397580476_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hvis den er rusta av, så vil den falle nedover, og cambervinkelen vil bli positiv, hadde det på frosken, da måtte jeg bytte store deler av vangen for å få det opp igjen.
Den vil bli tilsvarende mere negativ på motsatt side.
Kjøreforbud!

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...