Jump to content

Luft/koking etter toppakningsbytte på 2.9i


D.D.Wernberg

Recommended Posts

Heisann!

Etter å ha klødd meg i huet og lest igjennom forumet så skjønner jeg ikke stort mer. Fikk bytta toppakninger i går, noe som var på tide i følge de gamle pakningene. Fylte opp kjølevæske i ekspansjonstanken og på tomgang var alt bra. Så skulle vi på prøvetur og hørte en fresing og en del røyk ut ifra ekspansjonstanken etter kort stund. Slapp ut en del trykk fra tanken og fortsatte å kjøre med lokket litt åpent på ekspansjonstanken. Tok ikke lang tid før dette skjedde igjen og ga oss for kvelden. Satte bilen i dag med nesa i oppoverbakke og lot den stå og gå for å prøvr å lufte. Stilte bilen på rett bakke igjen og virket som om mye av lufta forsvant. Ekspansjonstanken fyller seg ved rusing og rant over. Starta så igjen og lot den stå og gå.. alt så fint ut etter å ha fått ut litt vann-tok en kjøretur uten problemer-parkerer og lar den stå og gå mens jeg åpner lokket på ekspansjonstanken for å sjekke trykket og da flommer det over tvert.

 

Hva kan detta væra for noe tro? Alt ble skrudd igjen med riktig moment og toppa så bra ut. Skal ta ut termostaten i mårra å prøve da. Kan det være mere luft som gjør dette? Alle svar tas gledelig i mot:D

Ford Sierra 5dr '87 2.0i

Ford Sierra 3dr '86 2.9i

Dodge Dart '73 slant six

Prosjekttråd Brødrene Wernberg

Link to comment
Share on other sites

Freser fort over når du åpner lokket på ekspansjonstanken om du har luft i systemet. Da koker kjøleveska.. Prøv å sett varmeapparatet på full varme og 0 vifte. Rus motoren opp og fyll på så du ser veske i tanken. Slik har alltid eg gjordt det. Kan alltids også ha litt helling på bilen slik at ekspansjonstank er "øverst".  Den skal også sluke under noe kjøleveske når termostat åpnes. :)

 

Hadde litt lufte problemer på patrolen min, men satte den i veldig kraftig helling, slik at lokket på radiator var på øverste punkt. Da gikk det greit etterpå.

Edited by jakob

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

2.9 skal være veldig selvluftende, regner med luftelangen fra termostatshus er koblet til som den skal.

Har ofte leka med hageslangen med slike kranglevorne luftinger.
Både for å true ut lufta,, og får å trykksette systemet for å se om det påvirker motorgangen(sprekker/def. pakninger), ting kan forandre seg under temperatur.

Det snakkes om termostat her og, det er av stor betydning at denne er montert med evt. luftehull oppover for å lette lufting.
Varmeapparatskretsen er også veldig viktig på noen motorer, ved at kjølevæskestrømmen går via denne når termostaten er lukket.
Ting kan se ut som det er tilfelle på køln v6, uten at jeg er sikker.

Hvis bilen har koka en del tidligere, er det stor sjans for at selve lokket på ekspansjonstanken er ødelagt av det. Så er kanskje det første du burde prøve.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Heisann! Har vært litt opptatt med andre ting i noen dager nå, men skal prøve på at en tur i dag.

Veit ikke om det blir riktig å ha lokket på ekspansjontanken litt åpent når jeg kjører for å feilsøke om feilen ligger i lokket jeg, eneste måten jeg kan tenke meg, så prøver det i dag så får vi krysse fingra:D

Ford Sierra 5dr '87 2.0i

Ford Sierra 3dr '86 2.9i

Dodge Dart '73 slant six

Prosjekttråd Brødrene Wernberg

Link to comment
Share on other sites

Da gikk det rett i dass xD Hehe. Prøvd både med og uten termostat og sia jeg ikke har fått kobla opp tempføler så gikk det som det gikk, hele bilen inntrøkt med røyk og tenningsbank og glør rundt manifoilda så lurer på om det blir full overhauling med sliping av toppee og ny innmat i dem ihvertfall:s nå får jeg trøste meg med gammal astra så lenge xD hehe

Ford Sierra 5dr '87 2.0i

Ford Sierra 3dr '86 2.9i

Dodge Dart '73 slant six

Prosjekttråd Brødrene Wernberg

Link to comment
Share on other sites

Da gikk det rett i dass xD Hehe. Prøvd både med og uten termostat og sia jeg ikke har fått kobla opp tempføler så gikk det som det gikk, hele bilen inntrøkt med røyk og tenningsbank og glør rundt manifoilda så lurer på om det blir full overhauling med sliping av toppee og ny innmat i dem ihvertfall:s nå får jeg trøste meg med gammal astra så lenge xD hehe

www.fordsierraclub.nl/manual.pdf

 

Fikk ikke opp noe desverre:/

Ford Sierra 5dr '87 2.0i

Ford Sierra 3dr '86 2.9i

Dodge Dart '73 slant six

Prosjekttråd Brødrene Wernberg

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Kan være vrient å få ut luft på 2.9n

1.  Skjær bunnen av en 1 1/2 liter flaske og sett den i ekspasjonstank.  Skal passe perfekt nedi/evt litt tape

2.  Ta av øverste slange til varmeapperat

3.   Fyll opp med kjøleveske til det kommer ut av slange varmeapperat som du har i ca høyde topp ekspansjonstank

4.   Fix i orden :)

Link to comment
Share on other sites

At hullene stemmer overens...er ingen garanti....siden toppene kan byttes om, er det hullene i pakningen som er avgjørende for retningen.

Derfor er pakningen stemplet/merket med "front".

(Det er størst hull mellom blokk/topp bakerst, fordi: vann-flow går fra pumpa, gjennom blokka-bakover, derretter opp til topp i bakkant, gjennom topp-forover ).

 

Arne K

 

Jada, alle høla stemte overens :)

Edited by Cobra2
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Høres ut som når topp pakninga mi var gåen på 2,8 .........  alle sa det var ett helvete og lufte dem - prøvde og prøvde og det bare boblet  - til slutt rev jeg av toppene og det var tydlig gjennomgang / altså eksos ut i kjølevannet - hvis du setter en flaske som du skjærer bunnen av og fyller opp ser du fort hvis det kommer brunt belegg - eksos = riv av og bytt pakninger igjen 

Link to comment
Share on other sites

Det som blir neste når jeg får tid, rive av igjen og få på noen nye pakninger igjen.. kjett er det med dissa bila til tider, men artig når det funker da:D

 

Hei. :)  Har forsterka pakninger. bolter etc gjøvik om du trenger :)   send sms 97966801.  får ikke sendt pm til deg. ;)

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...