Jump to content

Anbefaling sommerdekk S-MAX


kenny

Recommended Posts

Hei,

 

Har nylig kjøpt meg en s-max. Når jeg nå hiver på sommerdekka (235/45 R18 Hankook ventus v12 evo) er det et mareritt å kjøre bilen da den sporer noe voldsomt. Må "slåss" med bilen enkelte plasser for å holde den der jeg vil ha den.

 

Spørsmålet mitt er om det vil kunne bedres ved å kjøpe nye dekk av annet merke, men med samme dimensjon, eller om jeg må ned i dimensjon for å ha en bil som er komfortabel å kjøre? Var en drøm å kjøre den på vinterdekk kontra sommerdekk.

 

Kom gjerne med anbefaling til hvilke dekk som kunne være aktuelle. Pris er ikke så viktig så lenge dekkene er gode og støysvake :)

Link to comment
Share on other sites

Hvor breie var vinterdekka da? Tror bredden er problemet her uansett dekkmerke.

Link to comment
Share on other sites

Vil anbefale deg å gå ned litt på bredde, til f.eks 225 eller 215, også er det greit å få tak i dekk som ikke har halt for rett "sidevegg" da dette ofte kan føre til sporing.

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Hvor breie var vinterdekka da? Tror bredden er problemet her uansett dekkmerke.

Er faktisk ikke sikker da jeg nettopp kjøpte bilen og leverte dekkene på dekkhotell..

Skal sjekke hjulstillinga i første omgang, så får jeg evt. gå ned i dimensjon dersom det viser seg at hjulstilling er ok.

Link to comment
Share on other sites

Har 235/40-18, og problemer med sporing, er minimal selv på fosenveier med to "innebygde" renner i hvert kjørefelt. Har hatt Conti Sprtcontact, og har nå Marshal KH35.

Vinterdekkene er Continental Viking Contact 235/40-17 (Ja, jeg vet det er feil dimensjon, men de fulgte bilen, og jeg skal ned i bredde og opp i profil når de må byttes), og heller ikke med de er sporing noe problem.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 9 months later...

Jeg ser etter nye dekk og har 235/45-18. Selgeren advarte mot sporing da jeg kjøpte bilen men ville ha 18". Hadde Michelin da jeg fikk bilen og de spora mye når de ble slitt. Satte nettopp på Goodyear dekkene (3. sesong nå) og bilen sporer voldsomt. Jeg får også gå ned i bredde men lurer på om det vil passe felgene? 

 

Noen som har kjøpt 225 bredde?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...