Jump to content

Montering av Sparco Evo II stoler i Sierra Cosworth 86 modell


KimS

Recommended Posts

Hei!

Vi har en Sierra Cosworth 86 modell (vingebil), ikke 4x4 og gjør den klar til å kjøre løp med. Har fått satt inn veltebur fra SafetyDevices og kjøpt Sparco Evo II stoler, stolfester og en slider til førersiden, men vi sliter litt med å få installert stolene. Vi finner ikke noe stolunderstell som passer, Gundersen har bare understell til 4x4 versjonen av Sierra Cosworth. Denne passer ikke stolfestene i vår bil. Er det noen som vet hvordan man skal feste dette? Vi kan ikke bare skru fast stolfestene på eksisterende fester da dette heller ikke passer. Blir vi nødt til å mekke noe på egenhånd eller finnes det en enklere løsning? Vi har også kjøpt en slider som er tenkt til førersiden for å justere stolen mhp hvem som skal kjøre. Alle tips mottas med takk!

Link to comment
Share on other sites

Hei og velkommen :)

Er det mye forskjell?

Har ikke skrudd på vingebil før, men den er jo i utgangspungtet skallet til en vanlig Sierrra. Og jeg har hatt 4x4 Recaro stoler i en MK1 5 dørs.

Den eneste forskjellen jeg har vært borti på innfestning er på biler fra før 85, der begge festene i framkant er vinklet rett, eller parralellt kan man vel si. Mens det ene festet på senere biler er viklet litt skrått. Det inn mot kardangtunell om jeg husker rett.

Men det var ikke større forskjell enn at jeg i min første 84 mod Sierra klarte å tilpasse seter fra en nyere Sierra.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Hei! Takker!

Det er noe spesielt ved de festene foran ja. Understellet vi prøver med ser slik ut: http://www.rallyshop.it/index.php?main_page=product_info&products_id=3458&language=en

 

Orginalfestene foran er mye høyere enn festene bak og denne ramma er helt flat så da må vi bygge opp i bakkant dersom vi skal bruke ramma. Jeg skal få tatt noen bilder.

Link to comment
Share on other sites

Hei! Takker!

Det er noe spesielt ved de festene foran ja. Understellet vi prøver med ser slik ut: http://www.rallyshop.it/index.php?main_page=product_info&products_id=3458&language=en

 

Orginalfestene foran er mye høyere enn festene bak og denne ramma er helt flat så da må vi bygge opp i bakkant dersom vi skal bruke ramma. Jeg skal få tatt noen bilder.

omp har ferdige fester fåes kjøpt på kollevold rally import på lier koster rundt 580kr stk trur jeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Enten kjøpe bolt- on understell som nevnt eller sveise braketter så de skinne dere har kan brukes.

 

Hvis det er løpsbil, er det andre metoder som gjerne brukes: Stolene skrus fast, gjerne med sidebraketter, i egne stolinnfestninger som sveises mellom kanal og girtunnel.

 

Eneste argument for å bruke skinner som jeg ser det er hvis flere skal føre bilen og lengden mellom ratt og stolrygg må kunne justeres.

Caprimaniac- "RS Euroford". Facebook-1.png Ny online Speedshop:RSEuroford nettbutikk

Link to comment
Share on other sites

Takker! Ja, disse ser jo mer riktige ut, men de må bestilles og vi vil gjerne være helt sikre før vi gjør det. Har tatt noen bilder av festene her: https://www.dropbox.com/l/TuIglk4CxjoEz2217Qkvhr

Link to comment
Share on other sites

Enten kjøpe bolt- on understell som nevnt eller sveise braketter så de skinne dere har kan brukes.

 

Hvis det er løpsbil, er det andre metoder som gjerne brukes: Stolene skrus fast, gjerne med sidebraketter, i egne stolinnfestninger som sveises mellom kanal og girtunnel.

 

Eneste argument for å bruke skinner som jeg ser det er hvis flere skal føre bilen og lengden mellom ratt og stolrygg må kunne justeres.

Man kan vel ikke sveise inn stolfester i en løpsbil sånn uten videre, den sveisen må vel godkjennes på alle mulige måter før bilen blir godkjent i maskinkontroll, særlig hvis det må fjernes andre stivende konstruksjoner,

det enkleste er vel ø høre med andre eiere av vingebil om hvordan de har gjort det, en vesnetlig forkjell er det på 86 Coshworth og de andre når det gjelder stolfester ser det ut som

Link to comment
Share on other sites

Man kan vel ikke sveise inn stolfester i en løpsbil sånn uten videre, den sveisen må vel godkjennes på alle mulige måter før bilen blir godkjent i maskinkontroll, særlig hvis det må fjernes andre stivende konstruksjoner,

det enkleste er vel ø høre med andre eiere av vingebil om hvordan de har gjort det, en vesnetlig forkjell er det på 86 Coshworth og de andre når det gjelder stolfester ser det ut som

Ja. Dette skal være en løpsbil og sveising høres jo ut som litt mer arbeid mtp godkjenning. Det må vel være noen er på forumet som har en vingebil som de har satt inn racingstoler i?

Link to comment
Share on other sites

Skal det være en løpsbil og skal det være lisens på den må disse reglene følges:

9. Stoler

Alle biler skal ha gyldige FIA-homologerte stoler (FIA standard 8855/1999 – FIA Technical list No 12). Det er ikke tillatt å foreta endringer på slike stoler. Gyldighetstiden er ut det 5. kalenderåret regnet fra stolens produksjonsdato. Særreglementene kan ha egne bestemmelser. Alle stoler skal ha integrert nakkestøtte.

Med unntak av bilcross kan stolen monteres på gulvet. Det må da benyttes setebraketter som skrues til karosseriet med minst 4 monteringspunkter pr. sete. For hvert monteringspunkt skal det benyttes minimum 8 mm bolter og forsterkningsplater med areal på minimum 40 cm² som vist på tegning 253-52. Stolen skal festes til brakettene via 4 monteringspunkter, 2 foran og 2 bak. Alternativt kan stolen monteres på 2 firkantrør på min. 25 x 25 mm fra innvendig dørkanal og over til geartunnel. Firkantrørene skal sveises fast på plater med min. 40 cm² og 2 mm tykkelse før disse blir festet til kanal og tunnel. Alle bolter som brukes ved innmontering av stol skal være min. 8mm tykke.

I Bilcross, Crosskart og Drifting gjelder ikke FIAs aldersgrense med hensyn til siste gyldighetsdato.

For internasjonale klasser gjelder FIAs bestemmelser.

Ford Sierra bilcrossbil ´89

Ford Escort MK2 Zakspeed ´76

Peugeot 406 2.0TD Stv ´02

Link to comment
Share on other sites

jeg har hatt sånne omp stolfester jeg linka til lenger her oppe jeg har lange bein så for meg ble det litt trangt vis dere ikke er veldig lange i beina så funker disse fint jeg har laget like men speilvendt platene for og komme litt lenger bakover

Link to comment
Share on other sites

jeg har hatt sånne omp stolfester jeg linka til lenger her oppe jeg har lange bein så for meg ble det litt trangt vis dere ikke er veldig lange i beina så funker disse fint jeg har laget like men speilvendt platene for og komme litt lenger bakover

Vi er ganske lange i beina ja. Vi er ca 185 og 194 høye. Men, disse OMP festene brukte du i en Sierra Cosworth 86 modell? Pga høyde forskjell så ønsker vi jo da å ha en slider for å justere litt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...