olespole Posted October 7, 2015 Share Posted October 7, 2015 heisann har en senka sierratenkte å dreie ut camber shims mellom bærearm og stikk aksellurer på om noen har erfaringer å store de kan være, så ikke det blir problemer med stikk aksel, eks: går ut av diffen for avstanden blir lengre? snakk om ca 2,5 til 3cm feil camber Link to comment Share on other sites More sharing options...
RHH Posted October 7, 2015 Share Posted October 7, 2015 Camber måles i grader ikke cm, fres plata nokk til å kompansere for camber aviket ditt. Aldri sett eller hørt om problemer med aksler. 89 FORD SIERRA SEDAN IS Bruksbil 94 FORD SCORPIO STV Bruksbil–SOLGT FORD SIERRA SEDAN Proskjekt Link to comment Share on other sites More sharing options...
olespole Posted October 7, 2015 Author Share Posted October 7, 2015 ja vet det gjør det men bare målt ved vadder fort å galt for å se å ille det er syns bare det er mye som må shimses Link to comment Share on other sites More sharing options...
D.Toft Posted October 7, 2015 Share Posted October 7, 2015 jeg har ferdige shims for salg.jeg brukte 2 stk m10 skiver for å rette camber.1 på hver av dem øverste boltene. Link to comment Share on other sites More sharing options...
olespole Posted October 7, 2015 Author Share Posted October 7, 2015 vil ikke bruke skiver som shims, skal dreie noen hele plater vis du skjønner, blir spenn på de nederste boltene ved bruk av skiver, og er som sakt veldig mye camber da den er veldig lav og er en bil med mye hk Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted October 7, 2015 Share Posted October 7, 2015 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cosworth Racing1 Posted October 7, 2015 Share Posted October 7, 2015 Når du snakker cm mener du vel forskjell fra oppe til nede på felgen? Altså den er 2,5-3 cm lengre ute nede på felgen enn oppe? Ikke uvanlig det på Sierra. Det hadde jeg også, men rettet den opp med små skiver. Jeg kommer sannsynligvis til å fjerne de igjen for å få bedre grep i svinger. 2008 VW Transporter 2,5 4motion1991 Sierra Cosworth 4x4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted October 7, 2015 Share Posted October 7, 2015 Problemet med Sierra bakstilling, er at camber og spissing, endrer seg mye, ved pådrag. For å rette på det, trenger man en 6graders bakstilling, som beholder samme vinklene ved fjøring. Har ikke nødvendigvis bedre grep i sving med negativ camber, da får man bare en liten kontaktflate innerst på dekket, som har kontakt med veien Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cosworth Racing1 Posted October 7, 2015 Share Posted October 7, 2015 Problemet med Sierra bakstilling, er at camber og spissing, endrer seg mye, ved pådrag. For å rette på det, trenger man en 6graders bakstilling, som beholder samme vinklene ved fjøring. Har ikke nødvendigvis bedre grep i sving med negativ camber, da får man bare en liten kontaktflate innerst på dekket, som har kontakt med veien Hjulene vil vel stå beinere i en sving? Hjulene foran skrever jo for å få bedre grep i sving? 2008 VW Transporter 2,5 4motion1991 Sierra Cosworth 4x4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
olespole Posted October 7, 2015 Author Share Posted October 7, 2015 er på en driftebil bak, så sliter med lite grep på bakhjulene og sliter bare innerkant, lurer på egentlig på om å dreie shims/plater mellom bærearm og stikk aksel virker greit, tenkte å bruke aluminium??hva menes med en 6 graders bakstilling?de fleste bilene som kjører drifting som jeg kjenner vil ha rettest mulig camber på bakstilling, ja mener mellom topp og bunn på felg Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted October 7, 2015 Share Posted October 7, 2015 Dess mer dekk kontakt man har med veien, dess bedre er grepet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cosworth Racing1 Posted October 7, 2015 Share Posted October 7, 2015 Dess mer dekk kontakt man har med veien, dess bedre er grepet. Det er helt riktig! Hehe.. Men står de i utgangspunktet og skrever på rett vei, vil jo felgene stå rett i en sving? 2008 VW Transporter 2,5 4motion1991 Sierra Cosworth 4x4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted October 7, 2015 Share Posted October 7, 2015 Det er helt riktig! Hehe.. Men står de i utgangspunktet og skrever på rett vei, vil jo felgene stå rett i en sving?Spørs litt hvor mye den krenger i sving, men det retter seg litt for ytterhjulet ja. Skulle hatt deg en 6graders bakstilling duer på en driftebil bak, så sliter med lite grep på bakhjulene og sliter bare innerkant, lurer på egentlig på om å dreie shims/plater mellom bærearm og stikk aksel virker greit, tenkte å bruke aluminium??hva menes med en 6 graders bakstilling?de fleste bilene som kjører drifting som jeg kjenner vil ha rettest mulig camber på bakstilling, ja mener mellom topp og bunn på felghttp://www.fordclubnorway.no/forum/topic/65822-bygge-om-bakstilling-pa-cosworth/?hl=+graders +bakstilling Link to comment Share on other sites More sharing options...
LM-Cossy Posted October 7, 2015 Share Posted October 7, 2015 Tror Hans Ole (escortmk1) har en slik til salgs om dagen Murphy's lov: alt som kan gå galt vil gå galt.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted October 7, 2015 Share Posted October 7, 2015 Hjulene vil vel stå beinere i en sving? Hjulene foran skrever jo for å få bedre grep i sving?Mye slitasje i ytterkant av bakdekk på bane? De gangene jeg kjørte med mer eller mindre original IS motor og beinsveiset diff på ACR, med camber shimset på ellers original bakstilling bortsett fra dempere og fjærer, så slet den fryktelig i ytterkant av dekkene. Uten shims var slitasjen bedre.Om man ikke bygger om bakstilling til andre vinkler bør man nok ha bra med camber for grep og mest mulig rett slitasje. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
olespole Posted October 9, 2015 Author Share Posted October 9, 2015 takker for hjelp og tips folkens:)blir i første omgang prøve med selv freste shims plater å se åssen det fungerer under gass, vil jo hjulene trekke seg enda mere inn i topp så da får jeg enda mere feil cambervil påstå at bilen krenger nesten ingen ting, kjører lavt oppsett på gaz gold coilovers så er pinnstivt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cosworth Racing1 Posted October 9, 2015 Share Posted October 9, 2015 takker for hjelp og tips folkens:) blir i første omgang prøve med selv freste shims plater å se åssen det fungerer under gass, vil jo hjulene trekke seg enda mere inn i topp så da får jeg enda mere feil camber vil påstå at bilen krenger nesten ingen ting, kjører lavt oppsett på gaz gold coilovers så er pinnstivt Du tror Gaz Gold er pinnestivt til du har prøvd det skikkelig på bane 2008 VW Transporter 2,5 4motion1991 Sierra Cosworth 4x4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
olespole Posted October 11, 2015 Author Share Posted October 11, 2015 kjørt flere ganger på bane med bilen og er hvertfall mer enn stiv nok i mine øyne Link to comment Share on other sites More sharing options...
dohcboy Posted October 12, 2015 Share Posted October 12, 2015 gaz funker utmerket til en normal man i gata !! mi erfaring der, selv vanlige gaz funker helt greit Merkur XR4TI85 Sierra xr4x4 2.8i06 Focus ST89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo Link to comment Share on other sites More sharing options...
LM-Cossy Posted October 12, 2015 Share Posted October 12, 2015 Med gatedekk type glatt holder gaz i massevis.Begynner man å teste gateslicks++ og hard sporkjøring så skorter det selvsagt noe. Men igjen så er det vell lite som matcher i denne prisklassen til BANEKJØRING Murphy's lov: alt som kan gå galt vil gå galt.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
k3nn37 Posted October 13, 2015 Share Posted October 13, 2015 ser det er mye prat om camber og feste her, men tenk mere på spissingen bak. dette er mye merer avgjørende for feste bak på sierran Link to comment Share on other sites More sharing options...
sierraracing Posted October 14, 2015 Share Posted October 14, 2015 Hva er det optimale i forhold til spissing bak da? Men er vel ikke lett å gjøre noe med dette på original bakstilling? Ford Sierra bilcrossbil ´89 Ford Escort MK2 Zakspeed ´76 Peugeot 406 2.0TD Stv ´02 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted October 14, 2015 Share Posted October 14, 2015 Spissing justerer du med shims på samme måte som camber. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
k3nn37 Posted October 14, 2015 Share Posted October 14, 2015 Hva er det optimale i forhold til spissing bak da? Men er vel ikke lett å gjøre noe med dette på original bakstilling? "optimale" kommer jo helt ann på bruk, hvordan vekta i bilen ligger, dekkdim osv. om jeg husker riktig så shimset jeg styggen med 2mm shims på toppbolten i bakstillingen. kjørte 225/40 r888 på escort cossi felger på den. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cosworth Racing1 Posted October 14, 2015 Share Posted October 14, 2015 Min er satt opp sånn: 2008 VW Transporter 2,5 4motion1991 Sierra Cosworth 4x4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now