Jump to content

Hjelp til valg av Mondeo 2011 modell


Joggamann

Recommended Posts

Hei,

 

Da jeg har leasingbil gjennom jobb (Ford Focus 1,6 TDCI 2012mod) som skal leveres 1 Desember er vi på utkikk etter ny bil. Slik det ser ut ender vi muligens opp med Mondeo. 

Vi er per dags dato bare to i husstanden, men ser for oss innen ett år at vi får et barn og muligens hund. Da vi begge tenker litt fornuftig mtp hva vi ønsker så ser vi for oss å kjøpe noe vi kan vokse inn i, og ikke ut av til en rimelig penge.

 

Under har jeg to lenker til to Mondeoer som vi vurderer, ene er titanium S med styling og navi, den andre Titanium uten styling og navi. Dog er jeg veldig usikker på hva vi bør gå for, bør vi legge i litt ekstra for disse tingene eller har det lite å si? 

 

Den uten styling prøvekjørte vi i går og virka veldig bra, bilen var strøken i lakken og veldig godt behandlet og alle service. Den har jeg mulighet for å få til nærmere 200 000 om jeg bestemmer meg kjapt. Den andre er jeg usikker på om prisen er diskuterbar. 

 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?folderId=1185189&finnkode=64875689

Uten styling og nav

 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?folderId=1185189&finnkode=65138125

Med styling og nav

 

Setter pris på konstruktiv tilbakemelding og deres synspunkt. Evt ting en må være obs på med disse bilene?

Edited by Joggamann
Link to comment
Share on other sites

Hei,

Siden du nevner rimelig penge skal du være klar over at Mondeoene faller kraftig i pris uten at det har noen sammenheng med kvaliteten, bare at det er veldig mange av dem.

Jeg ga 110.000,- for min dengang og den får jeg vel antagelig ikke mer en 50-60 for nå.

Søker du på Finn vil du finne fra 2010 modeller i alle varianter fra 111.000,- og oppover (pr idag)

Jeg undersøkte nøye før jeg kjøpte min 07 mk3 TDCI stv og konklusjonen ble at dette var en bra bil, men at man må regne med å bytte automatkasse etter 200.000 km et sted og det er IKKE billig.

En manuell kasse derimot vil etter all sannsynlighet vare bilens levetid, så da ble det sånn for meg.

Har hatt denne i 4 år nå og med kun normalt vedlikehold er jeg veldig fornøyd og denne har nå gått 222.000 km.og jeg forventer at den vil gå 300.000 til.

 

Lykke til med ny bil :)

08 Kuga 2.0 TDCI Titanium X, 4x4

98 Mustang Cobra SVT

10 Mondeo 2.0 TDCI Titanium X

13 Focus 2.0 TDCI Titanium

07 Mondeo 2.0 TDCI Titanium
00 Focus 1.6 Trend
97 Mondeo 2.0 Ghia
75 Capri 1.6
71 Cortina 1.6

Link to comment
Share on other sites

Hei og takk for svar.

 

Vil anta at vi innen 200 000KM har byttet bilen, men er selvfølgelig et poeng du har. Dog blir det ikke aktuelt med rørepinne!! :)

 

Ser jo at Mondeo prisene ikke holder seg best, derfor håper jeg å gjøre et meeeeget bra røverkjøp til godt under 200 000,- med nok av utstyr til at vi kan ha bilen trygt og godt i 5-6 år.

 

Ut ifra disse to hvordan ville du vurdert dem opp mot hverandre, sett at en får til en god deal? 

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen,

 

Jeg personlig ville gått for Titan S med styling og nav.

De er såpass like i pris at jeg ville tatt den med mest utstyr.

08 Kuga 2.0 TDCI Titanium X, 4x4

98 Mustang Cobra SVT

10 Mondeo 2.0 TDCI Titanium X

13 Focus 2.0 TDCI Titanium

07 Mondeo 2.0 TDCI Titanium
00 Focus 1.6 Trend
97 Mondeo 2.0 Ghia
75 Capri 1.6
71 Cortina 1.6

Link to comment
Share on other sites

Min er 12/2007. Ikke byttet regreim enda, men regner med Ford verstedet hadde gitt beskjed ved service?

 

Ang dine to valg hadde jeg absolutt gått for Tit S. Flottere bil, mer eierglede og mer praktisk med mer utstyr og lettere å selge igjen.

  • Like 1

2016 2.0 Ecoboost Titanium Kombi White Platinum

Link to comment
Share on other sites

Kommer veldig an på dine preferanser. Fordeler og ulemper med begge. S utgaven ser "bedre" ut og jar tilsynelatende litt mer utstyr, men strengt tatt er f.eks. navi unødvendig da navigeringsapp på smart-telefon er bedre, og som regel gratis å oppdatere. Sony-stereoen er også bra til originalanlegg å være.

S utgaven har vel også sportsligere fjæring. Det betyr at den er stivere. Ønsker man det, er det jo greit, men foretrekker man en litt mykere fjæring, blir det fordel Titanium. Her har du også faktor 18" hjul kontra 17". 18" øker følelsen av stivhet i fjæring, i tillegg til at det er dyrere dekk, hvis det betyr noe.

S'en her har webasto, som er et stort pro. Den andre har kanskje det også, men det står kun motorvarmer. Det kan jo være en ettermontert blokkvarmer.

Interiøret er jo veldig lekkert i Titaniumen. Litt mer sporty i S'en med rød kontrastsøm, men helskinnsetene med detaljene i den andre er veldig pent.

S'en har gått noen tusen lenger og er dyrere.

Summa summarum er det vel egentlig litt hipp som happ. De egenskapene du setter høyest bør være det som bestemmer hvilken du velger. Generelt er Mondeo MK4 biler uten mange kjente feil, hvis de er godt fulgt opp Det som går igjen er kast i bremseskiver foran som jeg kommer på i farten. Det er dog ikke en dyr affære å bytte.

 

Edit: Ser litt på bildene, og for min del er det ikke et pluss å ikke ha gidda å shine bilen innvendig før man tar bilder for annonsering. Jeg blir da skeptisk til hvordan bilen er tatt vare på.

Edited by audun-eg
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for svar Audun!

 

Helt enig at S'en ser litt bedre ut med styling samt at den har navi. Dog slik du sier så har jeg jo telefon så vi har liksom utelukket den navi enheten som et veldig pluss. 

Dekk og fjæring er også noe vi har tenkt på, titaniumen må nok bytte dekk etter en sesong eller to, titan s har helt nye dekk somm/vinter samt grommere felger. 

Titaniumen hadde også webasto med fjernkontroll så her stiller de likt :) 

 

Enig at titan s ikke ser veldig ren og pen ut, derfor er jeg også litt så som så med den. Eier nevnte heller ingenting om det grcossie nevnte lenger oppe i tråden når jeg spesifikt spurte om det.

Titaniumen er 99% strøken i lakken og innvendig selv om eier har hatt 3 unger i bilen. Samt personen virket å være skikkelig å passet på den hele sitt eierskap, det er forsåvidt viktig for meg. I tillegg får vi nok denne langt billigere enn det som står oppført da selger skal ned på pris uansett, så om vi klarer oss under 200 000 tror jeg vi snakker business :) 

 

Avventer svar fra selger da vi har innledet forhandlinger :)

Link to comment
Share on other sites

Du vil uansett få en bil med gode kjøreegenskaper og mye utstyr til en billig penge. Hadde S'en hatt 2.2 litersmotoren, ville nok jeg hellet kraftig i retning den, men når begge har 140-hesteren, synes jeg muligens Titaniumen virker som et vel så godt kjøp. Spesielt hvis du får den ned i under 200000.

Uansett; lykke til med jakte! :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...