Jump to content

Fjær foran knakk. Kjøre med, eller skade mer? (MK3)


POS

Recommended Posts

Fjæra foran på venstre side knakk i kveld. Kjørte hjem. Den gir litt kneppelyder noen ganger ved store rattutslag.

 

Kan jeg kjøre med denne frem til verkstedet har ledig time, eller vil det ødelegge mer? Fjæra knakk nede.

 

Må begge fjærene byttes samtidig?

 

Drivmansjettene begynner også å bli dårlige, bør de byttes samtidig? (

Link to comment
Share on other sites

Svarer kun etter egne erfaringer og du må selv bedømme hva du skal gjøre:

Om den knekte delen ligger slik at den ikke skader andre deler kan bilen kjøres forsiktig over kortere strekninger. Faktisk så er det ikke uvanlig at folk kjører med knekt fjær i lengre tid uten at de selv vet det. Blir da oppdaget ved fks PKK eller verkstedbesøk. Er du uforkabel med skaden, la bilen stå og bytt den så fort som mulig.

Man bytter alltid begge fjærene, den andre kan også knekke innen kort tid. Gummimansjettene er slitedeler, bytt de samtidig.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Viss du ikke har bytta støtdempere på den før, så vil jeg sterkt anbefale det viss den har rulla noen km. Må presse fjæra noe grådig i sammen på de der, og er demperene dårlige er det litt styr å få støtdemperstanga langt nok opp. 

92' Ford Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Tips trenges: hvordan få montert demper på plass igjen?

 

Fjær er montert på demper, men finner ikke ut hvordan dette best kan monteres opp i bilen igjen?

 

Må man ha ekstra lange fjærklemmer? Klemme fjærene veldig mye sammen, så jeg får dyttet demperen godt sammen før den skrus fast i toppen og deretter dytter broen opp i demperen med en jekk?

 

Var lettere på en mk4 enn mk3...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har løsnet demperen fra spindelen ja. Så en video der de brukte lange fjærklemmer og presset sammen fjæra. Men du sier vi skal bare bruke rå makt med et sprett og presse spindelen hardt ned, og deretter sette demperen inn i klemma?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har løsnet demperen fra spindelen ja. Så en video der de brukte lange fjærklemmer og presset sammen fjæra. Men du sier vi skal bare bruke rå makt med et sprett og presse spindelen hardt ned, og deretter sette demperen inn i klemma?

Jeg pleier å sette demperen i spindelen, så ta opphengskula i til slutt

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Går ut fra at du mener at mutteren løsnet lett og at bolten sitter. Ikke uvanlig det. Gi på med rustløsende olje, la det stå et par tre timer. Sett på mutteren og skru den inn jamt med boltenden og gi den et par tre LETTE slag med en hammer. Pleier å løsne da.

Link to comment
Share on other sites

Skal normalt gli ut, men det gjør den som regel aldri viss den har sittet der en stund. Du kan forsøke å slå som nevnt over her, men vis den sitter litt, blir den som oftest ødelagt. Men koster ikke mange kronene for ny på Ford. Viss du har tilgang på kompressor og luftmeisel, er det sabla effektivt. Muttertrekker fungerer også, i mange tilfeller. Det er foresten torx 55, og ikke unbraco :)

Edited by HoelRacing

92' Ford Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...