POS Posted November 2, 2015 Share Posted November 2, 2015 Fjæra foran på venstre side knakk i kveld. Kjørte hjem. Den gir litt kneppelyder noen ganger ved store rattutslag. Kan jeg kjøre med denne frem til verkstedet har ledig time, eller vil det ødelegge mer? Fjæra knakk nede. Må begge fjærene byttes samtidig? Drivmansjettene begynner også å bli dårlige, bør de byttes samtidig? ( Link to comment Share on other sites More sharing options...
xr4ti Posted November 2, 2015 Share Posted November 2, 2015 Svarer kun etter egne erfaringer og du må selv bedømme hva du skal gjøre:Om den knekte delen ligger slik at den ikke skader andre deler kan bilen kjøres forsiktig over kortere strekninger. Faktisk så er det ikke uvanlig at folk kjører med knekt fjær i lengre tid uten at de selv vet det. Blir da oppdaget ved fks PKK eller verkstedbesøk. Er du uforkabel med skaden, la bilen stå og bytt den så fort som mulig.Man bytter alltid begge fjærene, den andre kan også knekke innen kort tid. Gummimansjettene er slitedeler, bytt de samtidig. 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
POS Posted November 2, 2015 Author Share Posted November 2, 2015 Takk, er det omtrent likt på Ford Mondeo'n som her? Link to comment Share on other sites More sharing options...
xr4ti Posted November 3, 2015 Share Posted November 3, 2015 Samme prinsipp ja. Du trenger fjærklemmer og stort sett vanlig håndverktøy. En skrustikke er en fordel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HoelRacing Posted November 3, 2015 Share Posted November 3, 2015 Viss du ikke har bytta støtdempere på den før, så vil jeg sterkt anbefale det viss den har rulla noen km. Må presse fjæra noe grådig i sammen på de der, og er demperene dårlige er det litt styr å få støtdemperstanga langt nok opp. 92' Ford Sierra Cosworth 4x4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
POS Posted November 3, 2015 Author Share Posted November 3, 2015 Takk. Jeg mener at bilen fikk nye dempere for ca 2 år siden. Skal skru ut demper etc i morgen, så får jeg se på tilstanden. Virker grei å kjøre. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HoelRacing Posted November 3, 2015 Share Posted November 3, 2015 Da er de nok bra 92' Ford Sierra Cosworth 4x4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
RHH Posted November 4, 2015 Share Posted November 4, 2015 Ta for all del med topp og topplager samtidig:) Kurrant å skifte mansjet samtidig:) 89 FORD SIERRA SEDAN IS Bruksbil 94 FORD SCORPIO STV Bruksbil–SOLGT FORD SIERRA SEDAN Proskjekt Link to comment Share on other sites More sharing options...
POS Posted November 5, 2015 Author Share Posted November 5, 2015 Tips trenges: hvordan få montert demper på plass igjen? Fjær er montert på demper, men finner ikke ut hvordan dette best kan monteres opp i bilen igjen? Må man ha ekstra lange fjærklemmer? Klemme fjærene veldig mye sammen, så jeg får dyttet demperen godt sammen før den skrus fast i toppen og deretter dytter broen opp i demperen med en jekk? Var lettere på en mk4 enn mk3... Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted November 5, 2015 Share Posted November 5, 2015 Bruker ikke fjørklemmer etter at du har fått fjøra på demperen. Skru fjørbeinet fast i toppen, så bender du bærebroa ned med spett, for å få på opphengskula eller demperfoten i spindelen, visst du har tatt den av der Link to comment Share on other sites More sharing options...
POS Posted November 5, 2015 Author Share Posted November 5, 2015 Jeg har løsnet demperen fra spindelen ja. Så en video der de brukte lange fjærklemmer og presset sammen fjæra. Men du sier vi skal bare bruke rå makt med et sprett og presse spindelen hardt ned, og deretter sette demperen inn i klemma? Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted November 6, 2015 Share Posted November 6, 2015 Jeg har løsnet demperen fra spindelen ja. Så en video der de brukte lange fjærklemmer og presset sammen fjæra. Men du sier vi skal bare bruke rå makt med et sprett og presse spindelen hardt ned, og deretter sette demperen inn i klemma?Jeg pleier å sette demperen i spindelen, så ta opphengskula i til slutt 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
POS Posted November 7, 2015 Author Share Posted November 7, 2015 Klembolten for opphengskula sitter som bare det. Bolten løsnet greit, men ikke selve bolten med umbraco. Link to comment Share on other sites More sharing options...
xr4ti Posted November 7, 2015 Share Posted November 7, 2015 Går ut fra at du mener at mutteren løsnet lett og at bolten sitter. Ikke uvanlig det. Gi på med rustløsende olje, la det stå et par tre timer. Sett på mutteren og skru den inn jamt med boltenden og gi den et par tre LETTE slag med en hammer. Pleier å løsne da. Link to comment Share on other sites More sharing options...
POS Posted November 7, 2015 Author Share Posted November 7, 2015 Ja, mutteren løsnet greit. Skal bolten bare gli ut, eller skal den skrus ut med umbraco? Vet ikke om bolten i seg selv skrur inn i noe annet gods enn mutteren... Link to comment Share on other sites More sharing options...
HoelRacing Posted November 7, 2015 Share Posted November 7, 2015 (edited) Skal normalt gli ut, men det gjør den som regel aldri viss den har sittet der en stund. Du kan forsøke å slå som nevnt over her, men vis den sitter litt, blir den som oftest ødelagt. Men koster ikke mange kronene for ny på Ford. Viss du har tilgang på kompressor og luftmeisel, er det sabla effektivt. Muttertrekker fungerer også, i mange tilfeller. Det er foresten torx 55, og ikke unbraco Edited November 7, 2015 by HoelRacing 92' Ford Sierra Cosworth 4x4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
POS Posted November 7, 2015 Author Share Posted November 7, 2015 Ok, min er rundskrudd fra før av. Ser ut som slitt umbraco nå. Link to comment Share on other sites More sharing options...
xr4ti Posted November 8, 2015 Share Posted November 8, 2015 Mener bestemt å huske at det ikke er gjenger så om du har en runddor eller noe annet med litt mindre diameter enn bolten så kan du slå den ut. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now