Jump to content

Focus II Termostat.


audun-eg

Recommended Posts

Hei. Har en 2008 Focus CC med 2.0 Tdci motor. Har hele tiden syntes at det har tatt veldig lang tid flr motoren oppnår driftsvarme. Tenkte at det er sikkert fordi den ikke har tilleggsvarmer, så jeg monterte motorvarmer på den nå før jul. Den har vært mye triveligere å starte om morgenen, men fortsatt tar det lang tid å oppnå driftsvarme, og er det skikkelig kaldt oppnår den det ikke i det hele tatt.

Sjekket litt mer nå ved å sette instrument-panelet i testmodus. Det første jeg la merke til var at motortemp viste 50 C etter at bilen har stått i to timer i -4 C. Da jeg begynte å kjøre, økte engine temp ganske fort til 80 C uten at nåla på kjølevæsketemp hadde gjort antydning til å begynne å røre seg. Da engine temp passerte 100 C begynte nåla og bevege seg, og etter 2 mil var nåla på normal. (Rett i underkant av 80 C) Engine temp viser da 120 C. Dette kan da ikke stemme? Gjorde samme test på Mondeoen og da viste engine temp det samme som temperaturnåla, og driftstemp ligger på 80 C.

 

Styres termostat av sensoren som gir motortemp til displayet? I så fall vil jo den åpne seg veldig tidlig, eller er det en god gammel mekanisk termostat? Da vil jo denne sensoren ha null å si, men målingene er likevel merkelige.

 

Noen som vet noe om dette?

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er jeg klar over, og det er heller ikke det som er saken her. Motorvarmeren funker som den skal den. Det jeg lurer på er forskjellen mellom avlesning av temp på motor og temp på kjølevann, og om det evt. kan være noe feil på termostaten min, eller om det er en sensor det kan være noe feil med. Er det en såkalt cylinder head temp sensor på bilen min, og er i så fall verdiene riktige?

Eller er det "bare slik" på en tdci uten tilleggsvarmer? Det er vanlig at motoren ikke når normal driftstemp når det er veldig kaldt, type -15 C?

Edited by audun-eg
Link to comment
Share on other sites

Motorkjøling - 2.0L Duratorq-TDCi (81kW/110hk) - DW/2.0L Duratorq-TDCi (100kW/136hk) - DW - Motorkjøling Focus 2004.75 (07/2004-)
Skriv ut Skriv ut


Beskrivelse og virkemåte


Kjølevæskekrets


Klikk for gjøre om størrelsen E42284





Del


Delenr

Beskrivelse


1


-

Varmeveksler


2


-

Termostathus


3


-

Omløpssolenoidventil


4


-

Termostat


5


-

Sperresolenoidventil


6


-

Radiator


7


-

Olje/vann-varmeveksler


8


-

Kjølevæskens ekspansjonstank


9


-

Motorblokk


10


-

Vannpumpe


11


-

EGR-kjøler

Termostathus


Klikk for gjøre om størrelsen E43291





Del


Delenr

Beskrivelse


1


-

Omløpssolenoidventil


2


-

Tilkopling for kjølevæskens ekspansjonstank


3


-

Tilkopling for radiatorinngang


4


-

Tilkopling for olje/vann-varmeveksleren


5


-

Tilkopling for radiatorutgang


6


-

Tilkopling for vannpumpa


7


-

Tilkopling for varmeveksleren


8


-

Kjølevæsketemperatur (ECT) -føler

warningADVARSEL: Klipset for ECT -føleren må ikke demonteres mens kjølesystemet står under trykk.

Termostathuset er montert på topplokket, på girkassesiden.

ECT -føleren sitter på termostathuset, og er festet med et klips.

Termostathuset inneholder termostaten og omløpssolenoidventilen. Termostaten er av den tradisjonelle typen.

Termostathuset er laget av plast og kan ikke tas fra hverandre for reparasjon.ECT -føleren kan skiftes for seg.

Virkemåte

Sperresolenoidventilen sitter i tilførselsrøret fra termostathuset til kjølevæskens ekspansjonstank. Den begrenser tilførselen av kjølevæske til ekspansjonstanken under motoroppvarmingen.

Omløpssolenoidventilen sitter mellom kjølevæskens utløp på topplokket og tilførselsrøret til vannpumpa. Den begrenser tilførselen av kjølevæske til vannpumpa under motoroppvarmingen.

Det meste av kjølevæsken ledes mot varmeveksleren og flyter tilbake til vannpumpa via Eksosresirkulering (EGR) -kjøleren.

Når kjølevæsken har nådd en viss temperatur, begynner omløpssolenoidventilen å åpne seg og forblir åpen helt til motoren har nådd driftstempartur.

Så snart motoren har nådd driftstemperatur, åpnes termostaten og omløpssolenoidventilen lukkes proporsjonalt i forhold til stillingen av termostaten.

Når motoren har driftstemperatur, er både termostaten og sperresolenoidventilen helt åpne, men omløpssolenoidventilen er helt lukket. Under disse forhold er den store kjølevæskekretsen koplet inn.

Motorens oppvarmingsfase reduseres ved hjelp av sperre- og omløpssolenoidventilene, ved at temperaturen i kupéen stiger raskere.

Aktivering av omløpssolenoidventilen og sperresolenoidventilen skjer direkte fra Driftsmodul (PCM).

Omløpssolenoidventil


Klikk for gjøre om størrelsen E43621






Del


Delenr

Beskrivelse


1


-

Tilkoplingskontakt for ledningsnett


2


-

Utvendig tetning


3


-

Tetningsring


4


-

Tetningsring


5


-

Solenoidventil

Med bruk av omløpssolenoidventil oppnår man raskere full driftstemperatur på motoren.

Omløpssolenoidventilen stenger, helt eller delvis, kjølevæskestrømmen mellom topplokkets kjølevæskeutgang og vannpumpa, på signal fra PCM.

Den kan ikke skiftes ut for seg.

Vannpumpe


Klikk for gjøre om størrelsen E42283






Del


Delenr

Beskrivelse


1


-

Pakning


2


-

Vannpumpe

Vannpumpa er montert på motorens registerside og drives av registerreima.

Vannpumpehuset er laget i en aluminiumslegering og festes med fem bolter.

Vannpumpas skovlhjul er laget av plast.

Vannpumpas tetning mot motorblokka består av en gummiert metalltetning.

Kjøleviftestyring


Klikk for gjøre om størrelsen E43004






Del


Delenr

Beskrivelse


1


-

Bilbatteri


2


-

Batterikoplingsboks


3


-

Kjøleviftemodul


4


-

PCM

Regulering av kjøleviftehastigheten utføres av kjøleviftemodulen ifølge inngangssignalene fra PCM.

Kjøleviftemodulen sitter i kjøleviftehuset.

Kommunikasjonen mellom kjøleviftemodulen og PCM skjer ved hjelp av pulsbreddemodulasjon via CAN-bussen.

Kjøleviftehastigheten reguleres trinnløst.

 


Bildene kom ikke med her dessverre

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sjekket måleren på min Mondeo 2.0 TDCi 140hk, mens jeg så temperaturen som kom fra OBD-kontakten via mobilen.

Der fulgte måleren i bilen temperaturen fra ODB ganske nøyaktig. Er det ikke omtrent samme motor i Focus og Mondeo da?

 

Min har heller ikke tilleggsvarmer, og blir fryktelig tregt varm når det er kaldt ute. Heldigvis har den elektrisk tilleggsvarme i varmeapparatet, ellers hadde det vært håpløst på vinteren. Om jeg kjører lange strekninger med lite belastning (mest nedoverbakke f.eks) i -15, så faller måleren i bilen helt ned mot 60 grader (startpunktet, det er ikke gradeanvisning på den)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...