Jump to content

AUX og parkeringsvarmer


Znerken

Recommended Posts

Hey!

 

Fått meg min første Ford og er meget fornøyd!

 

Har et par spørsmål:

 

Burde jeg ha på både parkeringsvarmer og AUX heater?

 

Dersom begge er på, og bilen er varm på morgenen fordi jeg har satt på parkeringsvarmer, vil bilen fortsatt bruke AUX heater?

 

Er klokkeslettet på parkvarmeren når den skal starte, eller når den skal være varm?

Edited by Znerken
Link to comment
Share on other sites

Hei

Hadde dette på min forrige Mondeo (-11 modell), og på den fortsatte varmeren å gå etter oppstart, som tilleggsvarmer.

Jeg stilte inn den tiden når jeg ville bilen skulle være varm, så startet den i passende tid før dette, avhengig av utetemperatur.

Link to comment
Share on other sites

Jeg benytter meg av dette hver dag på min bruksbil (jobb-bil).

Det lille det skiller i forbruk, tror jeg også kan delvis forsvares hvis en ser

på slitasje ved oppstart i kaldt vær.

 

Murphy's lov: alt som kan gå galt vil gå galt..

 

Link to comment
Share on other sites

Drivstofforbruket øker også ved kjøring med kald motor. Som LM-Cossy sier, vil nok kanskje totalsum bli lavere på sikt selv om den bruker litt mer diesel når varmeren går. Og så er det jo verdt å betale litt for å sette seg i varm bil da.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har selvfølgelig tenkt å bruke parkeringsvarmer, men spørsmålet mitt var om jeg skal la AUX stå på i tillegg? Den burde vel være så smart at den bruker mindre av AUX dersom parkeringsvarmer har stått på når jeg starter bilen, sammenlignet med om jeg bare lar AUX stå på?

 

I så fall lar jeg selvfølgelig begge stå på.

 

Det er to scenarioer her:

Scenario en er at jeg setter meg i kald bil om morgenen, der kun AUX står på.

 

Scenario to er at jeg setter meg i varm bil, hvor parkvarmeren har stått på, og AUX startes når jeg vrir om nøkkelen.

 

 

Forstår jeg det riktig vil bilen i scenario to bruke mindre av AUX heateren når jeg nå kjører, siden parkeringsvarmeren har stått på på forhånd?

 

Jeg har også forstått at AUX og parkeringsvarmer bruker samme dieselvarmeren, men at AUX er under kjøring og den andre er for å ha oppvarmet bil når man setter seg i bilen. I så fall er det vel logisk at dieselvarmeren brukes mindre under kjøring dersom den har stått på før man vrir om nøkkelen, samenlignet med om den kun starter når man vrir om nøkkelen?

Edited by Znerken
Link to comment
Share on other sites

Hadde på parkvarmeren i dag, og bilen var varm og fin når jeg satt meg i den. Dog ser jeg ikke at temperaturmåleren på motoren beveger seg? Den lå fortsatt på bånn når jeg parkerte bilen på jobb, altså etter å ha kjørt ca 10 min.

 

Er -11 her nå, men hadde håpet motoren var litt varm når jeg satt meg inn i bilen. Nå har jeg ringt Ford, og ettersom bilen var varm innvendig betyr det jo selvfølgelig at kjølevannet også var varmt. I hvert fall 20+ grader. Det er jo bra, for motoren er vel mye mer happy å bli startet på denne temperaturen enn på 0 grader.

 

 

Da fungerer tydeligvis alt som det skal :-)

Edited by Znerken
Link to comment
Share on other sites

Så lenge du sørger for at varmeren fullfører syklusen i hvert fall en gang i uka, så brennes den ren, sies det. Min Mondeo viser normal driftstemp etter ca. 5 min. kjøring ved bruk av parkvarmer. (Litt avh. hvor kaldt det er, naturligvis) Bruk av parkvarmer, vil ikke gi utslag på tempmåler med en gang, da den vel starter å røre på seg når kjølevannet er 60 C. Hvis varmeapparatet blåser varmluft, kan det jo være temp måler som ikke funker som den skal. Har den funket før?

Edited by audun-eg
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...