Znerken Posted January 13, 2016 Share Posted January 13, 2016 (edited) Hey! Fått meg min første Ford og er meget fornøyd! Har et par spørsmål: Burde jeg ha på både parkeringsvarmer og AUX heater? Dersom begge er på, og bilen er varm på morgenen fordi jeg har satt på parkeringsvarmer, vil bilen fortsatt bruke AUX heater? Er klokkeslettet på parkvarmeren når den skal starte, eller når den skal være varm? Edited January 13, 2016 by Znerken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jarl Posted January 13, 2016 Share Posted January 13, 2016 HeiHadde dette på min forrige Mondeo (-11 modell), og på den fortsatte varmeren å gå etter oppstart, som tilleggsvarmer.Jeg stilte inn den tiden når jeg ville bilen skulle være varm, så startet den i passende tid før dette, avhengig av utetemperatur. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Znerken Posted January 13, 2016 Author Share Posted January 13, 2016 Bruker den ikke veldig mye diesel når både AUX og parkvarmeren går hver morgen på vei til jobb for eksempel? Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted January 13, 2016 Share Posted January 13, 2016 Tidspunktet du legger inn, er hentetid. Er ikke noe stort problem med forbruk, men husk på at det går en del strøm når parkvarmer går. Har du kort vei til jobb, så er det lurt å bruke en vedlikeholdslader en gang iblandt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Znerken Posted January 13, 2016 Author Share Posted January 13, 2016 AUX heater øker forbruket fra 0.5-0.6 til 0.8 Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted January 13, 2016 Share Posted January 13, 2016 Litt er det selvsagt, har ikke plaget meg de 4 vintrene jeg har brukt begge deler på kugaen Link to comment Share on other sites More sharing options...
LM-Cossy Posted January 13, 2016 Share Posted January 13, 2016 Jeg benytter meg av dette hver dag på min bruksbil (jobb-bil).Det lille det skiller i forbruk, tror jeg også kan delvis forsvares hvis en ser på slitasje ved oppstart i kaldt vær. Murphy's lov: alt som kan gå galt vil gå galt.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audun-eg Posted January 13, 2016 Share Posted January 13, 2016 Drivstofforbruket øker også ved kjøring med kald motor. Som LM-Cossy sier, vil nok kanskje totalsum bli lavere på sikt selv om den bruker litt mer diesel når varmeren går. Og så er det jo verdt å betale litt for å sette seg i varm bil da. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Znerken Posted January 13, 2016 Author Share Posted January 13, 2016 (edited) Har selvfølgelig tenkt å bruke parkeringsvarmer, men spørsmålet mitt var om jeg skal la AUX stå på i tillegg? Den burde vel være så smart at den bruker mindre av AUX dersom parkeringsvarmer har stått på når jeg starter bilen, sammenlignet med om jeg bare lar AUX stå på? I så fall lar jeg selvfølgelig begge stå på. Det er to scenarioer her:Scenario en er at jeg setter meg i kald bil om morgenen, der kun AUX står på. Scenario to er at jeg setter meg i varm bil, hvor parkvarmeren har stått på, og AUX startes når jeg vrir om nøkkelen. Forstår jeg det riktig vil bilen i scenario to bruke mindre av AUX heateren når jeg nå kjører, siden parkeringsvarmeren har stått på på forhånd? Jeg har også forstått at AUX og parkeringsvarmer bruker samme dieselvarmeren, men at AUX er under kjøring og den andre er for å ha oppvarmet bil når man setter seg i bilen. I så fall er det vel logisk at dieselvarmeren brukes mindre under kjøring dersom den har stått på før man vrir om nøkkelen, samenlignet med om den kun starter når man vrir om nøkkelen? Edited January 13, 2016 by Znerken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mondeo Power Posted January 13, 2016 Share Posted January 13, 2016 Det du sier stemmer. Har kjølevæska fått over 60 grader med parkeringsvarmeren så er det ikke sikkert kjørevarmeren (aux) starter når du begynner å kjøre. Eller den kan starte igjen om tempen synker ved kjøring. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audun-eg Posted January 13, 2016 Share Posted January 13, 2016 Ja, og dette vil også avhenge av hvor kaldt det er. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Znerken Posted January 13, 2016 Author Share Posted January 13, 2016 Da ser jeg bare fordeler med å ha på begge to så lenge det er kaldt ute. Jeg har kort distanse til jobb også, så motoren har nok godt av å være varm ved hjelp av dieselvarmer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted January 13, 2016 Share Posted January 13, 2016 Jeg slår kunn av aux ved små kjøring, der varmeren ville startet og stoppet flere ganger, foreks en tur fra butikk til butikk. Dette kan føre til at varmeren soter ned Link to comment Share on other sites More sharing options...
Znerken Posted January 13, 2016 Author Share Posted January 13, 2016 (edited) Så med maks ti minutter til jobb burde den ikke stå på? Edited January 13, 2016 by Znerken Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted January 13, 2016 Share Posted January 13, 2016 Ilag med parkeringsvarmeren går det bra, har 10 min til jobb jeg også Link to comment Share on other sites More sharing options...
Znerken Posted January 14, 2016 Author Share Posted January 14, 2016 (edited) Hadde på parkvarmeren i dag, og bilen var varm og fin når jeg satt meg i den. Dog ser jeg ikke at temperaturmåleren på motoren beveger seg? Den lå fortsatt på bånn når jeg parkerte bilen på jobb, altså etter å ha kjørt ca 10 min. Er -11 her nå, men hadde håpet motoren var litt varm når jeg satt meg inn i bilen. Nå har jeg ringt Ford, og ettersom bilen var varm innvendig betyr det jo selvfølgelig at kjølevannet også var varmt. I hvert fall 20+ grader. Det er jo bra, for motoren er vel mye mer happy å bli startet på denne temperaturen enn på 0 grader. Da fungerer tydeligvis alt som det skal :-) Edited January 14, 2016 by Znerken Link to comment Share on other sites More sharing options...
audun-eg Posted January 14, 2016 Share Posted January 14, 2016 (edited) Så lenge du sørger for at varmeren fullfører syklusen i hvert fall en gang i uka, så brennes den ren, sies det. Min Mondeo viser normal driftstemp etter ca. 5 min. kjøring ved bruk av parkvarmer. (Litt avh. hvor kaldt det er, naturligvis) Bruk av parkvarmer, vil ikke gi utslag på tempmåler med en gang, da den vel starter å røre på seg når kjølevannet er 60 C. Hvis varmeapparatet blåser varmluft, kan det jo være temp måler som ikke funker som den skal. Har den funket før? Edited January 14, 2016 by audun-eg Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mondeo Power Posted January 14, 2016 Share Posted January 14, 2016 Sånn er min S-max også. Parkvarmeren står på og bilen er varm og go. Må kjøre 7-8km før tempmåleren beveger seg opp. (Nå som det er 10-20minus) Helt normalt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Znerken Posted January 14, 2016 Author Share Posted January 14, 2016 Takk alle sammen! 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now