Jump to content

Mondeo Stv. 2009 klunke/knekklyd


Galaxis

Recommended Posts

Hei har en Mondeo Stv 2009, nå har jeg fått en klunkelyd foran spesiellt ved kjøring over fartshumper men også andre humper i veien.
Har vært på EU kontroll og der fant de ingen feil selv om jeg sa fra om denne klunke/knekk lyden. Det eneste mekanikeren gjorde var å kutte av en liten flik av innerskjermen da han hadde vært borti at den noen ganger kunne ta borti fjæra på demperen men dette hjalp ikke.
Har noen her inne noen formening om hva dette kan komme av?

 

Galaxis

Ford Mondeo Titanium X 2010 2.0 TDCI 140hk MK4 (Panter Black)

Ford Mondeo Ghia 2004 2.0 TDCI 130hk MK3 (INK BLUE)Solgt!

Link to comment
Share on other sites

Brudd i fjær har vel også skjedd. I tillegg er det kjent at småstein setter seg fast i fjærskål, men det er vel kanskje bare bak. Det har i hvert fall skjedd hos meg. Da får du en sånn fjær-klunk.

Edited by audun-eg
Link to comment
Share on other sites

Kan det være fjærbeinslager? Har mest tro på foringer, men et defekt fjærbeinslager kan lage mye lyd over fartsdumper. Men da vil du sikkert høre at lyden kommer fra en av sidene.

Det kan det være, men da hører man mer lyd ved svinging og ikke i dumper

Link to comment
Share on other sites

Hei har en Mondeo Stv 2009, nå har jeg fått en klunkelyd foran spesiellt ved kjøring over fartshumper men også andre humper i veien.

Har vært på EU kontroll og der fant de ingen feil selv om jeg sa fra om denne klunke/knekk lyden. Det eneste mekanikeren gjorde var å kutte av en liten flik av innerskjermen da han hadde vært borti at den noen ganger kunne ta borti fjæra på demperen men dette hjalp ikke.

Har noen her inne noen formening om hva dette kan komme av?

 

Galaxis

Prøv å sving når du står stille.Lager det knekke lyder så er det fjørbenslager. Mine er gåen og det knekker både ved svinging og fartshumper

Link to comment
Share on other sites

å du kjenner det på selvopprettinga etter at du fex,har svingt innpå veien i en skarp innpåkjørsel hvis det er lageret .dette merker du nødvendigvis ikke med knekt fjær.(kanskje ikke med lager heller ),men alltid gjordt det på mine biler ihvertfall

Link to comment
Share on other sites

Ja høres mest ved kuldegrader, men høres ellers også over fartshumper og andre huller i veien. Høres ut som det kommer fra venstre side.

 

Galaxis

Ford Mondeo Titanium X 2010 2.0 TDCI 140hk MK4 (Panter Black)

Ford Mondeo Ghia 2004 2.0 TDCI 130hk MK3 (INK BLUE)Solgt!

Link to comment
Share on other sites

Det var litt problemer med de putene som sitter på demperen tidligere. De som hindrer demperen fra og "bånne" helt.

Trakk til seg vann og frøs ved kuldegrader så de var stein harde og dempet ikke som de skulle.

 

Får en forbedret type. Som regel lyd på v. side.

 

Har også vært borti slakk i stempelet som grcossie sier.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...