Focusere Posted May 31, 2016 Posted May 31, 2016 Har en Focus 2009 mod. som mangler DAB radio. Finnes det DAB radioer for å montere i biler som kun har innbygde "gamle" FM radioer? Ønsker ikke å ha en DAB radioklump montert utenpå instrumentpanelet med ledninger og annet dritt hengende å slenge. De eneste gangene jeg hører på radio er når jeg kjører bil.
grcossie Posted May 31, 2016 Posted May 31, 2016 Du kan få dab adapter, som allt blir liggende skjult utenom antenna, og styres fra ratt kontrollen, alle Ford forhandlere skaffer dette
Jarl Posted May 31, 2016 Posted May 31, 2016 Jeg hadde en sånn fra forhandler, virket bare ett par måneder så tok den kvelden.Da kjøpte jeg den originale Sony dab-radioen på eBay fra England. Måtte ha ekstra antenne, men kjøpte en liten magnetantenne (også på eBay) som jeg satte på taket, fungerte helt fint.Ligger vanligvis ganske mange der, til varierende priser. (ebay.co.uk)Tror jeg betalte 1500 kroner for den + frakt
audun-eg Posted May 31, 2016 Posted May 31, 2016 Tenker også på å oppgradere Sony-radioen i Focusen til original DAB, hvis det ikke blir for dyrt. Kan man bruke en enhet fra Mondeo, evt. Galaxy/SMax? De ser i hvert fall lik ut...
Jarl Posted June 1, 2016 Posted June 1, 2016 (edited) Ja, det er samme radio i Focus og Mondeo. Jeg har en Mondeo-radio i Focus'en, plug&play.Eneste er antennekontaktene om du gar fra FM til DAB radio, de er ikke alltid like, men overganger er lett å finne.(DAB-radioen har 2 antenneinnganger (FAKRA) mens FM har bare 1 (vanligvis ISO) ) OBS!! Tidlige utgaver av Sony DAB radioer er ikke DAB+ bare vanlig DAB. Det står ikke noe om det på fronten, man må gå etterproduksjonsdato (som pleier å stå på en av lappene bak/oppå radioen) Tror den må være fra 2012 eller senere for å ha DAB+, men dette har jeg ikke studert i detalj. Edited June 1, 2016 by Jarl
RstS2 Posted June 1, 2016 Posted June 1, 2016 Ja, det er samme radio i Focus og Mondeo. Jeg har en Mondeo-radio i Focus'en, plug&play.Eneste er antennekontaktene om du gar fra FM til DAB radio, de er ikke alltid like, men overganger er lett å finne.(DAB-radioen har 2 antenneinnganger (FAKRA) mens FM har bare 1 (vanligvis ISO) ) OBS!! Tidlige utgaver av Sony DAB radioer er ikke DAB+ bare vanlig DAB. Det står ikke noe om det på fronten, man må gå etterproduksjonsdato (som pleier å stå på en av lappene bak/oppå radioen) Tror den må være fra 2012 eller senere for å ha DAB+, men dette har jeg ikke studert i detalj.Hei Beklager og kuppe tråden litt, men jeg har en 2011 Focus med Sony DAB, så hvis jeg finner en sony spiller med DAB+ fra en Mondeo fra 2012 eller nyer så er det bare og bytte ut og vips så har jeg DAB+?
Jarl Posted June 1, 2016 Posted June 1, 2016 (edited) Hei Beklager og kuppe tråden litt, men jeg har en 2011 Focus med Sony DAB, så hvis jeg finner en sony spiller med DAB+ fra en Mondeo fra 2012 eller nyer så er det bare og bytte ut og vips så har jeg DAB+? Ja, det burde det gå greit. Jeg tror jeg ville sjekket nøye at du ikke får en som er akkurat for gammel da Kanskje det står spesifisert på Etis, den pleier å være ganske detaljert, men det krever at du har kjennemerke eller chassinummer på bilen den kommer fra. Edited June 1, 2016 by Jarl
RstS2 Posted June 1, 2016 Posted June 1, 2016 Ja, det burde det gå greit. Jeg tror jeg ville sjekket nøye at du ikke får en som er akkurat for gammel da Kanskje det står spesifisert på Etis, den pleier å være ganske detaljert, men det krever at du har kjennemerke eller chassinummer på bilen den kommer fra.Hey.. ok toppHar en 13 modell Mondeo jeg kan får kjøpt en sony spiller fra, skal sjekke med Ford og chassinummer.Takker:-)
Jarl Posted June 1, 2016 Posted June 1, 2016 Jeg byttet iallefall først fra Ford 6000 CD til Sony, deretter til Sony med DAB (akkurat for gammel, ikke DAB+) og det var plug&play hele veien. (unntatt antennepluggene da, kjøpte det jeg trengte her: http://www.acb.no/Results1.asp?Category=38)
Focusere Posted June 2, 2016 Author Posted June 2, 2016 (edited) Takker for mange gode svar og tips. Skal sjekke med nærmeste Ford forhandler om de har kampanjepriser på skifte til DAB. De hadde visst en slik gående i 2015 leste jeg. Edited June 2, 2016 by Focusere
grcossie Posted June 2, 2016 Posted June 2, 2016 Kampanjen var vell på adapterene mener jeg å huske. Har vært litt tull med de senere utgavene der dessverre, og litt tungvint for oss måten vi må reklamere til autodab i England, som lager de
Jan A M Posted November 27, 2016 Posted November 27, 2016 Ja, det er samme radio i Focus og Mondeo. Jeg har en Mondeo-radio i Focus'en, plug&play.Eneste er antennekontaktene om du gar fra FM til DAB radio, de er ikke alltid like, men overganger er lett å finne.(DAB-radioen har 2 antenneinnganger (FAKRA) mens FM har bare 1 (vanligvis ISO) ) OBS!! Tidlige utgaver av Sony DAB radioer er ikke DAB+ bare vanlig DAB. Det står ikke noe om det på fronten, man må gå etterproduksjonsdato (som pleier å stå på en av lappene bak/oppå radioen) Tror den må være fra 2012 eller senere for å ha DAB+, men dette har jeg ikke studert i detalj. Hei! Går det an å sette opp en detaljert fremgangsmåte for en som har holdt lite på med bilelektronikk? Jeg har en Mondeo 2008 med Sony CD/FM, blåtann, parkeringssensorer, Converse+, USB, m.m. Kan jeg anskaffe en tilsvarende Sony DAB+ spiller fra en 2013/2014 Mondeo/S-Max og bytte denne direkte? Vil noen av funksjonene nevnt tidligere bli påvirket? Må man ha overgang på noen kontakter, i så fall hva slags overganger? Hva gjør jeg med ny antenne? Kan man bytte ut gammel antenne med en kombinert FM/DAB-antenne? Jeg blir svært takknemlig for utfyllende svar og henvisninger til fremgangsmåter på Youtube e.l.
Recommended Posts