Jump to content

Focus 2009 - DAB, finnes det?


Focusere

Recommended Posts

Har en Focus 2009 mod. som mangler DAB radio. Finnes det DAB radioer for å montere i biler som kun har innbygde "gamle" FM radioer? 

Ønsker ikke å ha en DAB radioklump montert utenpå instrumentpanelet med ledninger og annet dritt hengende å slenge.

 

De eneste gangene jeg hører på radio er når jeg kjører bil. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en sånn fra forhandler, virket bare ett par måneder så tok den kvelden.

Da kjøpte jeg den originale Sony dab-radioen på eBay fra England. Måtte ha ekstra antenne, men kjøpte en liten magnetantenne (også på eBay) som jeg satte på taket, fungerte helt fint.

Ligger vanligvis ganske mange der, til varierende priser. (ebay.co.uk)

Tror jeg betalte 1500 kroner for den + frakt

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er samme radio i Focus og Mondeo. Jeg har en Mondeo-radio i Focus'en, plug&play.

Eneste er antennekontaktene om du gar fra FM til DAB radio, de er ikke alltid like, men overganger er lett å finne.

(DAB-radioen har 2 antenneinnganger (FAKRA) mens FM har bare 1 (vanligvis ISO) )

 

OBS!! Tidlige utgaver av Sony DAB radioer er ikke DAB+ bare vanlig DAB. Det står ikke noe om det på fronten, man må gå etter

produksjonsdato (som pleier å stå på en av lappene bak/oppå radioen) Tror den må være fra 2012 eller senere for å ha DAB+, men dette har jeg ikke studert i detalj.

Edited by Jarl
Link to comment
Share on other sites

Ja, det er samme radio i Focus og Mondeo. Jeg har en Mondeo-radio i Focus'en, plug&play.

Eneste er antennekontaktene om du gar fra FM til DAB radio, de er ikke alltid like, men overganger er lett å finne.

(DAB-radioen har 2 antenneinnganger (FAKRA) mens FM har bare 1 (vanligvis ISO) )

 

OBS!! Tidlige utgaver av Sony DAB radioer er ikke DAB+ bare vanlig DAB. Det står ikke noe om det på fronten, man må gå etter

produksjonsdato (som pleier å stå på en av lappene bak/oppå radioen) Tror den må være fra 2012 eller senere for å ha DAB+, men dette har jeg ikke studert i detalj.

Hei

 

Beklager og kuppe tråden litt, men jeg har en 2011 Focus med Sony DAB, så hvis jeg finner en sony spiller med DAB+ fra en Mondeo fra 2012 eller nyer så er det bare og bytte ut og vips så har jeg DAB+?

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Beklager og kuppe tråden litt, men jeg har en 2011 Focus med Sony DAB, så hvis jeg finner en sony spiller med DAB+ fra en Mondeo fra 2012 eller nyer så er det bare og bytte ut og vips så har jeg DAB+?

 

Ja, det burde det gå greit. Jeg tror jeg ville sjekket nøye at du ikke får en som er akkurat for gammel da  :mad2:

Kanskje det står spesifisert på Etis, den pleier å være ganske detaljert, men det krever at du har kjennemerke eller chassinummer på bilen den kommer fra.

Edited by Jarl
Link to comment
Share on other sites

Ja, det burde det gå greit. Jeg tror jeg ville sjekket nøye at du ikke får en som er akkurat for gammel da  :mad2:

Kanskje det står spesifisert på Etis, den pleier å være ganske detaljert, men det krever at du har kjennemerke eller chassinummer på bilen den kommer fra.

Hey.. ok topp

Har en 13 modell Mondeo jeg kan får kjøpt en sony spiller fra, skal sjekke med Ford og chassinummer.

Takker:-)

Link to comment
Share on other sites

Takker for mange gode svar og tips.

 

Skal sjekke med nærmeste Ford forhandler om de har kampanjepriser på skifte til DAB. De hadde visst en slik gående i 2015 leste jeg. 

Edited by Focusere
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Ja, det er samme radio i Focus og Mondeo. Jeg har en Mondeo-radio i Focus'en, plug&play.

Eneste er antennekontaktene om du gar fra FM til DAB radio, de er ikke alltid like, men overganger er lett å finne.

(DAB-radioen har 2 antenneinnganger (FAKRA) mens FM har bare 1 (vanligvis ISO) )

 

OBS!! Tidlige utgaver av Sony DAB radioer er ikke DAB+ bare vanlig DAB. Det står ikke noe om det på fronten, man må gå etter

produksjonsdato (som pleier å stå på en av lappene bak/oppå radioen) Tror den må være fra 2012 eller senere for å ha DAB+, men dette har jeg ikke studert i detalj.

 

Hei! Går det an å sette opp en detaljert fremgangsmåte for en som har holdt lite på med bilelektronikk? Jeg har en Mondeo 2008 med Sony CD/FM, blåtann, parkeringssensorer, Converse+, USB, m.m. Kan jeg anskaffe en tilsvarende Sony DAB+ spiller fra en 2013/2014 Mondeo/S-Max og bytte denne direkte? Vil noen av funksjonene nevnt tidligere bli påvirket? Må man ha overgang på noen kontakter, i så fall hva slags overganger? Hva gjør jeg med ny antenne? Kan man bytte ut gammel antenne med en kombinert FM/DAB-antenne? Jeg blir svært takknemlig for utfyllende svar og henvisninger til fremgangsmåter på Youtube e.l.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...