Jump to content

E10 kommer neste år


SierraCL

Recommended Posts

Jeg ser dette som et godt alternativ til 98oktan som mer eller mindre er borte.

På ene eller andre måten øke sylindertrykk og justere opp bensinmengde - mer pulver.

Meninger dere som kan slikt?

Edited by SierraCL
Link to comment
Share on other sites

Jeg ser ikke på det som ett godt alternativ til 98 oktan, så lenge det er snakk om 95 oktan.

For det betyr da at de justerer ned oktanen på basebensinen så sluttproduktet fortsatt får 95 oktan RON.

Det blir noe helt annet enn om du tar E0 95oktan og blander med ren etanol til E10. Sistnevne ville være ett godt alternativ :)

Når man enda fikk kjøpt E85 brukte jeg gjerne å blande i litt sammen med vanlig 95 oktan.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Nei tror det bare var noe jeg leste i forbindelse med en artikkel. Men skal ikke se bort fra at det er noe mer å finne hos Amcar.

Og om de øker oktan på 95 oktan så ser det jo ikke lenger 95 oktan så.

  • Like 1

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Er det så ille med e10? Nå har eg fylt opp tanken på sierraen flere ganger med e10. Ikkje pga eg ikkje bryr meg men pga 98 oktan eksisterer ikkje på vestlandet. Har gått fint på cosworthen og v6eren til nå. Men blir det så mykje verre då?

Nåverende biler:
91 Ford Sierra stv doch
90 Ford Sierra Cosworth 4x4

09 Ford mondeo duratec

Link to comment
Share on other sites

Ser det florerer av artikler på nettavisene ang. E10 om dagen og det er ikke grenser for hvordan det dramatiseres. Kanskje du må bytte bensinslangen en gang i blant da, men stort verre er det vel ikke... De skriver at motoren vil spises opp innenfra og ta fyr :D

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, skrev Sierrakaren:

Er det så ille med e10? Nå har eg fylt opp tanken på sierraen flere ganger med e10. Ikkje pga eg ikkje bryr meg men pga 98 oktan eksisterer ikkje på vestlandet. Har gått fint på cosworthen og v6eren til nå. Men blir det så mykje verre då?

Det finnes 98 oktan på Vestlandet, men det er ikke mange bensinstasjoner som tilbyr dette og man må dermed kjøre langt, og leite. Du har jo amcar appen som har kartlagt alle bensinstasjoner som fortsatt selger 98 oktan rundt om i landet. Det viktigste er man benytter seg av dette og fyller på 98 oktan så lenge det er tilgjengelig ;) Men slik jeg har forstått det går det fint å fylle 95 oktan så lenge bilen er i bruk (tenning må gjerne justeres), men hvis bilen skal stå over lengre tid, bør man heller fylle på 98 oktan slik at man unngår kondens og at bensinslangene sprekker over tid. 

Ford Sierra '85 2.3 GL

Ford Mondeo '94 2.0 GLX

 

Bruksbil:

X - Ford Fiesta '00 1.3

X - Peugeot 607 '01 2.2

X - Toyota Corolla '99 1.3 Terra 

X - Honda Civic '97 1.4S

Ford Mondeo '05 1.8

 

Prosjekttråd til Sierraen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/77263-min-ford-sierra-23gl-1985-modell/

Prosjekttråd til Mondeoen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/79676-min-ford-mondeo-20glx-1994-modell/?do=findComment&comment=786642

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, skrev SierraCL:

Ser det florerer av artikler på nettavisene ang. E10 om dagen og det er ikke grenser for hvordan det dramatiseres. Kanskje du må bytte bensinslangen en gang i blant da, men stort verre er det vel ikke... De skriver at motoren vil spises opp innenfra og ta fyr :D

Jepp og diverse grupper på facen. Det er faktisk blitt så mange innlegg at moderatorene på de forskjellige gruppene har sagt at nok er nok om innlegg angående E10 drivstoffet, og at man skal heller Google det istedenfor å lage nye innlegg🤭

Ford Sierra '85 2.3 GL

Ford Mondeo '94 2.0 GLX

 

Bruksbil:

X - Ford Fiesta '00 1.3

X - Peugeot 607 '01 2.2

X - Toyota Corolla '99 1.3 Terra 

X - Honda Civic '97 1.4S

Ford Mondeo '05 1.8

 

Prosjekttråd til Sierraen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/77263-min-ford-sierra-23gl-1985-modell/

Prosjekttråd til Mondeoen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/79676-min-ford-mondeo-20glx-1994-modell/?do=findComment&comment=786642

Link to comment
Share on other sites

Blir det samma som e5 då egentlig.

Joda er ein bensinstasjon i fyllingen og resten er mot lagunen. Man kan ikkje kjøyre tulling etter bensinen heller. Er berre spørsmål om tid før 98 blir faset ut og då kan det vere greit og vite at e10 er bra og bruke før den tid kommer.

Mine biler står 3 uker i ro før dei blir brukt og det får vere innanfor men verre for dei som aldri forlater garasjen eller står på vinterlagring.

Nåverende biler:
91 Ford Sierra stv doch
90 Ford Sierra Cosworth 4x4

09 Ford mondeo duratec

Link to comment
Share on other sites

3 uker stillstand for E10 er hvis nok ikke noe problem ser jeg drivstoffprodusentene har svart flere som har spurt om det. Har ikke sett svaret selv men det skrives rundt på div forumet, særlig båtforumer, at det anbefales å bruke en konserveringstilsetning ved lagring lengre enn 3 måneder.

Enn så lenge finnes det flere som produserer E0-5% høyoktan (iflg ST1 så kan det være opp til 5% etanol i høyoktanen deres) men det er opplyst om at den også over tid vil endres til E0-10%, eller som i statene forsvinne helt og erstattes med bensinblandinger tilsvarende E15% og helt nede i 87 oktan. Er ikke så bekymret for fremtiden når det gjelder drivstoff for nyere klassikere, er verre med forgassermotorer på eldre motorer, der er det nok mange som vil få en del problemer om man ikke allerede har byttet ut +30 år gamle slanger. Det som er rapportert om E10-15% fra blant annet fra USA er tæring av aluminium og gummi som igjen fører til det som er beskrivi som "geling", det blir en geleaktig guffe i forgassere, pumper etc som er av materialer som ikke takler sprit så bra som igjen tetter eller ødelegger dyser, flottører, pakninger i forgassere, pumper etc. Jeg har hatt som vane å tømme alle forgassere på mine båt og MC-motorer før lagring i alle år og har ikke hatt særlig problem, men på injection-motorer er det værre, der er det et problem å drenere systemet så der er nok et slikt lurium løsningen. Skal bli spennende å se utviklingen på dette men jeg tror at om man er litt nøye på å forberede lagring så vil det nok gå bra for de fleste, den største utfordringen er nok å få tunet inn motorene riktig så de går optimalt.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Men det med usa og det du kaller "gelling" har vert eit problem lenge, har sett ein god del filmer på youtube på biler og båter gressklipperere med mer som har det problemet langt tilbake i tid. Enten så er det pga det varme klimaet som skaper problemet eller så har etanolen vært i usa ganske lenge?

Angående lagring av alt av bensin eller diesel skaper problemer, har til og med sett på dieselen eg har stående på dunk at den går ifrå fin blank grønnfarge til og vere brun på 2 måneder og det er uten at kanna har blitt eksponert for sollys.

Bror min hadde ein gammel s13 før og den blei lagret ofte 3-4 måneder. Var titt og ofte den hadde vann i bunnen på tanken, det ordnet seg når den blei lagret med full tank. Konklusjonen vi hadde var kondens frå jordvarmen. Så lagring av bensin eller diesel har vert eit problem for meg i mangen år, er mulig etanolen og giftstoffene som er puttet i dieselen har vert i veldig mangen år men nå er det blitt større dose

Nåverende biler:
91 Ford Sierra stv doch
90 Ford Sierra Cosworth 4x4

09 Ford mondeo duratec

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, skrev Sierrakaren:

Men det med usa og det du kaller "gelling" har vert eit problem lenge

Vet det, litt usikker på hvor lenge USA-markedet har hatt E15, E10 har de vel hatt i en del år. Sånn jeg har forstått det så er det etanolen som over tid angriper legeringer som fks aluminium og kan gi slik "geling". 

Link to comment
Share on other sites

Litt av ein prosess og få til på bensinstasjonen det då 🤣

 

Så i teorien så kan man heve bensinpumpa i tanken til halv tank og fylle på eit par liter med vann på tanken så kjører man egentlig på etanolfri bensin.

Nåverende biler:
91 Ford Sierra stv doch
90 Ford Sierra Cosworth 4x4

09 Ford mondeo duratec

Link to comment
Share on other sites

Ja kan se slik ut. Eventuelt montere kulekran i bunn av tanken og tappe ut vann/etanol, lettvint det på sierran. Eller bare tilpasse seg situasjonen. 

Ang gasserbil så kjørte jeg 50/50 mix etanol bensin et par år uten nevneverdige problemer. Noe "grums" i gassere etter en sesong, men mekanisk bensinpumpe virker som den skal i dag flere år senere. Hvis det er vanskelig å bytte et par bensinslanger og ta en gjennomgang av forgasser før sesongstart bør man kanskje finne på noe annet? 

Ps: dette er kun mine egne erfaringer ang etanol og forgasser. 

Ps nr2: hysteri i media om alt mulig irriterer meg :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 19.5.2023 den 0.08, skrev Sierrakaren:

Blir det samma som e5 då egentlig.

Joda er ein bensinstasjon i fyllingen og resten er mot lagunen. Man kan ikkje kjøyre tulling etter bensinen heller. Er berre spørsmål om tid før 98 blir faset ut og då kan det vere greit og vite at e10 er bra og bruke før den tid kommer.

Mine biler står 3 uker i ro før dei blir brukt og det får vere innanfor men verre for dei som aldri forlater garasjen eller står på vinterlagring.

Det er noen nord for Bergen også når man passerer Nordhordlandsbroen, ute på bygden;)

Mener å lest at det etanolfri bensin 98oktan i dette tilfelle skal være tilgjengelig for oss med eldre biler. Jo mer benytter oss av denne muligheten, jo bedre er det for oss og tilbudet vil være der. Man skal jo heller ikke glemme at amcar jobber for å opprettholde dette :)

Ford Sierra '85 2.3 GL

Ford Mondeo '94 2.0 GLX

 

Bruksbil:

X - Ford Fiesta '00 1.3

X - Peugeot 607 '01 2.2

X - Toyota Corolla '99 1.3 Terra 

X - Honda Civic '97 1.4S

Ford Mondeo '05 1.8

 

Prosjekttråd til Sierraen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/77263-min-ford-sierra-23gl-1985-modell/

Prosjekttråd til Mondeoen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/79676-min-ford-mondeo-20glx-1994-modell/?do=findComment&comment=786642

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...