Jump to content

Navigasjon og DAB+


Hardangermannen

Recommended Posts

Er det kart oppdatering, så er det nytt sd kort du trenger, er det programvare, så må den oppdateres via cd plate. Har selv en slik spiller, og har brukt Ford sitt autodab adapter i ca 4 år uten problem, men vi har hatt litt problem med noen av de adaptera

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Jeg har kjøpt ny Kuga for 1 måned siden.- 2,0 TDCI Titanium Firehjulstrekk Powershift Automat 150 Hk AWD. Ford har nå klart å gjøre en hel del endringer og oppdateringer, bl.a. ting som er tatt opp i forumet her.

Når det gjelder ulike oppdateringer, har Kugaen gått over til SYNC 3. Dermed slipper man både SD-kort og cd-plater. Oppdateringer gjøres via WiFi, eller internett/trådløse nettverk - mobilapper.

Når det gjelder kartoppdateringer, har Ford ikke oppdaterte kart siden 2015. Dette har blitt sjekket av lokal bilfirma her lokalt.

I kontakt med Ford Norge fikk jeg vite at TomTom er ny kartleverandør. Ny kartoppdatering er ventet i månedskiftet april/mai, Men kartet er allerede 1 år gammelt, så ny versjon må de klare å få til innen rimelig tid.

Ved å stille inn SYNC 3 til automatisk oppdatering, gjøres oppdateringer av bilen selv, eller ved service, eller ved å stikke innom Ford-verksted. Prisen vil dermed bli betydelig billigere for Ford eieren.

 

Om eldre NAVi kan oppdateres til Ford SYNC 3, vet jeg ikke noe om.

Edited by JoarV
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Får nye sd kort kart hos Ford ennå, har et 2017 kart her nå

Ok - passer dem til alle Ford modeller?

I såfall - hvordan får man bestilt dette, og til hvilken pris?

Jeg kan ikke se at NAVI-enheten i 2017 modellen har inngang for sd-kort - kun cd-plate.

 

Når det gjelder appen "TomTom Go mobile", får man også oppdateringer med varsel av fotobokser for hele Scandinavia, om man ønsker å innstallere dette i NAVI-kartet.

Link to comment
Share on other sites

Ok - passer dem til alle Ford modeller?

I såfall - hvordan får man bestilt dette, og til hvilken pris?

Jeg kan ikke se at NAVI-enheten i 2017 modellen har inngang for sd-kort - kun cd-plate.

 

Når det gjelder appen "TomTom Go mobile", får man også oppdateringer med varsel av fotobokser for hele Scandinavia, om man ønsker å innstallere dette i NAVI-kartet.

 

Om du har sync 3 så har du ikke sd kort. Kun sync 1 - 2 + eldre navi.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Om du har sync 3 så har du ikke sd kort. Kun sync 1 - 2 + eldre navi.

Jeg har SYNC 3 i bilen - programvareversjon 2.2, Navigasjonskartet med versjon EU 4 15. Gracenote versjon: 1.1.1.794 (EU-0010).

Finner ikke sync3 adressa, så bruker jeg mobilen.

Som tidligere nevnt høyere oppe her i tråden, så må man først innstallere "TomTom Go mobile - gps trafikk" i mobiltelefonen.

Så kjører man sjekk av tilgjengelige oppdateringer for Scandinavia og evt. innstallerer den.

Søk så opp navn og adresser, via appen i mobilen hvor en skal til. Trykk på tegnet bak  adressa i mobilen

Gå inn i skjermbildet i NAVI og søk opp adressa og lagre. GPS-en i bilen skal da ha lagt adressa inn i "Favoritter".

Dette blir da en fungerende og midlertidig løsning, inntil Ford legger ut kartoppdateringer "offentlig" evt. med pinkode for Ford-eiere.

 

Jeg bor i ferje fylket Møre og Romsdal, og bruker GPS mest til å vurdere hvilken ferje jeg når med vettug fart.

Her har Vegvesenet bygget Tresfjordsbrua, som sparer bilistene ca. 20-25 min. og Vågstrandstunnelen, som mest er et rassikringstiltak, men korter også ned kjøretiden.

Disse tiltakene har ikke kommet inn i NAVI-kartene, selv om det er en god stund siden de stod ferdige og åpnet.

Edited by JoarV
Link to comment
Share on other sites

Du kan også bruke Android Auto opp mot Sync-3. Da bruker du google maps direkte fra mobil på skjermen i bilen. Du kan også styre div andre apper også. sånn som Spotify, Tunneln Radio etc.

Støtte for Android Auto er innebygd som standard i Sync 3. Jeg bruker Samsung S8 og der fungerer det veldig bra. Android Auto må installeres som tredjeparts programvare da det ikke er offisielt er lansert i Norge enda.

Tlf må være koblet til bilen med kabel. Standard ladekabel holder.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Du kan også bruke Android Auto opp mot Sync-3. Da bruker du google maps direkte fra mobil på skjermen i bilen. Du kan også styre div andre apper også. sånn som Spotify, Tunneln Radio etc.

Støtte for Android Auto er innebygd som standard i Sync 3. Jeg bruker Samsung S8 og der fungerer det veldig bra. Android Auto må installeres som tredjeparts programvare da det ikke er offisielt er lansert i Norge enda.

Tlf må være koblet til bilen med kabel. Standard ladekabel holder.

Takker for informasjon. Google maps ser veldig bra ut.

Innen samme tema har Ford Norge sendt følgende info. til meg i dag: "Hei Joar. Løsningen de har hatt for Sync3 i USA hvor man kan oppdatere gratis via USB vil komme til Europa innen kort tid. Har dessverre ingen dato på stående fot. Hold følge med vår hjemmeside 1f642.png Mvh Ford Norge".

Edited by JoarV
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...