Jump to content

Spørsmål ang E85


k.larsen

Recommended Posts

Har noen spørsmål rundt bruk av E85, dette gjelder pumpe E85. Bruker etanol måler når jeg fyller, men spørsmålet er. Pumpe E85 er jo litt ustabilt, å hvor mye godtar folk som kjører E85 at den er, hørt noen ikke bryr seg om det er E75 heller, bruker det som er på pumpa, hva mener folk er greit å godta, både på pluss å minus sida av E85. Jeg måler før jeg fyller å holder den ikke E85 så fyller jeg ikke

Link to comment
Share on other sites

 Jeg måler før jeg fyller å holder den ikke E85 så fyller jeg ikke

Hvorfor ikke? Hva er du redd for? 

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke? Hva er du redd for?

 

Hørt noe om at det ikke er bra for motor eks viss du fyller da E75, vært nøye med å fylle bare viss den har holdt E85, derfor jeg spør men tanke på viss jeg får tak i E80 om det kan ta noe skade på motor?

Link to comment
Share on other sites

Mmmmm-hmmm. Du har hørt noe ja? Og du har ikke en racemotor som er spesialbygget for å utnytte hver eneste lille oktan som er i E85 drivstoffet regner jeg med? 

 

Poenget er at E85 har høyere oktantall enn E80 og E75, men hvis ikke motoren din trenger oktantallet til E85 så er det ingen fordeler, bare ulemper med å bruke E85. 

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Mmmmm-hmmm. Du har hørt noe ja? Og du har ikke en racemotor som er spesialbygget for å utnytte hver eneste lille oktan som er i E85 drivstoffet regner jeg med? 

 

Poenget er at E85 har høyere oktantall enn E80 og E75, men hvis ikke motoren din trenger oktantallet til E85 så er det ingen fordeler, bare ulemper med å bruke E85.

[/

 

Har ikke så god greie på dette med E85 så derfor jeg spør, er en cosworth motor bremset 605 på nava på E85, brukes kun på bane, mister jo en del effekt ved å da bytte til event 98 bensin, kjøpte bilen sånn som den er å den har funket bra så vidt jeg veit før jeg å kjøpte den, så derfor er spørsmålet hvor mye det har å se om det eks er E80 eller E85, målte drivstoffet når den blei bremsa å mappa da da blei den mappet på E84.

Mmmmm-hmmm. Du har hørt noe ja? Og du har ikke en racemotor som er spesialbygget for å utnytte hver eneste lille oktan som er i E85 drivstoffet regner jeg med? 

 

Poenget er at E85 har høyere oktantall enn E80 og E75, men hvis ikke motoren din trenger oktantallet til E85 så er det ingen fordeler, bare ulemper med å bruke E85.

 

Har ikke så god greie på dette med E85 så derfor jeg spør, er en cosworth motor bremset 605 på nava på E85, brukes kun på bane, mister jo en del effekt ved å da bytte til event 98 bensin, kjøpte bilen sånn som den er å den har funket bra så vidt jeg veit før jeg å kjøpte den, så derfor er spørsmålet hvor mye det har å se om det eks er E80 eller E85, målte drivstoffet når den blei bremsa å mappa da da blei den mappet på E84.

Link to comment
Share on other sites

Finnes det noen nøyaktige sensorer som kan fange opp hva en bruker av drivstoff? (multifuel).

Kunne vært en sikkerhet sammen med bankesensor og eksostemp måler? 

600+ hk bruker å være fryktelig kostbart, så ville ha prøvd å sikret meg på alle områder jeg også.

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Finnes det noen nøyaktige sensorer som kan fange opp hva en bruker av drivstoff? (multifuel).

Kunne vært en sikkerhet sammen med bankesensor og eksostemp måler? 

600+ hk bruker å være fryktelig kostbart, så ville ha prøvd å sikret meg på alle områder jeg også.

Haltech,og sikkert flere har flexfuel sensorer,en sensor som kobles på bensinslagen og som gir beskjed til sprutet om hvilken type fuel som kommer til railen,så tar ECU av seg resten. Meget kort fortalt:-)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har ikke så god greie på dette med E85 så derfor jeg spør, er en cosworth motor bremset 605 på nava på E85, brukes kun på bane, mister jo en del effekt ved å da bytte til event 98 bensin, kjøpte bilen sånn som den er å den har funket bra så vidt jeg veit før jeg å kjøpte den, så derfor er spørsmålet hvor mye det har å se om det eks er E80 eller E85, målte drivstoffet når den blei bremsa å mappa da da blei den mappet på E84.

Det er en ærlig sak.

 

Det hele handler om oktantall og fagmessig motorbygging og mapping. Hvis motoren er bygget med høyt kompresjonsforhold for bruk med E85 så ja, da MÅ den ha E85 pga kompresjonsforholdet. Jeg mener at hvis den er fagmessig mappet så har den flexfuelsensor slik at ECU justerer ladetrykket etter etanolinnholdet i drivstoffet. Hvis motoren ikke er optimalt bygget for E85, så ser ikke jeg noen problemer med å kjøre med høyere B-innhold. (E85 kan også tenkes på som B15).

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...