Jump to content

Artikkel om veisalting.


Tommelom93

Recommended Posts

Ford Sierra '85 2.3 GL

Ford Mondeo '94 2.0 GLX

 

Bruksbil:

X - Ford Fiesta '00 1.3

X - Peugeot 607 '01 2.2

X - Toyota Corolla '99 1.3 Terra 

X - Honda Civic '97 1.4S

Ford Mondeo '05 1.8

 

Prosjekttråd til Sierraen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/77263-min-ford-sierra-23gl-1985-modell/

Prosjekttråd til Mondeoen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/79676-min-ford-mondeo-20glx-1994-modell/?do=findComment&comment=786642

Link to comment
Share on other sites

Mye uvitenhet fra det almentlige når det kommer til folkene som jobber med å brøyte/strø.

 

F.eks. mye ufortjent hets på en "vanlig arbeider" ute i feltet .

 

Vet ikke hvor du bor sierrakaren, mn norge er langt, høyt og lavt. Trur du har fått deg en god dise "aha" om de har sluttet med salt over natten :)

Link to comment
Share on other sites

Kjenner en av entrepenørene her, som driver med brøyting/salting, han sier selv det er galskap hvor mye salt de bruker nå i forhold til bare noen få år tilbake. Pengene som styrer, så noe sant er det i det som står der.

Link to comment
Share on other sites

I gamlejobben vant de anbudet på 30mill.

Der var det om å gjøre å spare på salte etc pga det kom ut av ega lomme.

 

Men kravene til bar vei og bøter pusta oss nedover nakken, så d ble salta bra mye ja...

 

Nylakka p100'n min må lakkes opp igjen nede med kanalene :/

Link to comment
Share on other sites

God nyhet :)

Mange veier her i nærheten som ikke saltes om ikke det er helt nødvendig, og jeg har vært borti flere tilfeller i vinter der jeg tror saltingen på bar vei faktisk har ført til glatt føre.

Kjører ut på usaltet vei med godt grep og føre, og så ut på saltet vei, og Sierraen spinner i nesten alle gir selv om føret ser tilsynelatende nesten likt ut som på den usaltede veien.

Vi bor i ett land fult av fjell og bergverksindustri, så jeg synest vi kunne vært flinkere til å bruke lokale resurser istedenfor å importere salt, når strøing kan være mer hensiktsemessig enn salting.

Heromkring der det stort sett strøs med dolomitt(kalk) er det mye mer gunstig for naturen enn salt.

Og skylde på entrepenørene, som enklete gjør, blir helt feil. De gjør slik som de må gjøre det, og får bøter om de ikke gjør det.

  • Like 2

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Har også vært borti at det har blitt glattere etter salting på tørr vei. Sikkert store forskjeller etter hvor en er i landet, men her har de nå i vinter salter små veier og fortau, som aldri før har blitt saltet. Sand bruker de nesten ikke, da de får for dårlig betalt for å bruke det

Link to comment
Share on other sites

Vell der som eg bur har det aldri vore salta. Man høyrer aldri noke problem i Finnmark der dei kjører på snø og is stort sett heile året. Er folk som ikkje kan kjøyre bil som vil ha saltet

Nåverende biler:
91 Ford Sierra stv doch
90 Ford Sierra Cosworth 4x4

09 Ford mondeo duratec

Link to comment
Share on other sites

Det store problemet er at folket ikke kjører etter forholdene, de fleste raser bare av gårde uten å tenke/sjekke om det er glatt ute.

Har selv kjørt oppi i Finnmark på vinterstid med og uten piggdekk, og har ikke hatt noen problemer :)
Salting er jo på en måte falsk trygghet og som nevnt tidligere bør folket ta hensyn om det er glatt på veiene eller ikke.

Jeg synes at det feil/unødvendig (nærmest galskap) at veiene skal saltes når det er 10+ grader ute og tørr asfalt!
Hva er vitsen med det? Bruke opp kvoten sin?

Edited by Tommelom93
  • Like 1

Ford Sierra '85 2.3 GL

Ford Mondeo '94 2.0 GLX

 

Bruksbil:

X - Ford Fiesta '00 1.3

X - Peugeot 607 '01 2.2

X - Toyota Corolla '99 1.3 Terra 

X - Honda Civic '97 1.4S

Ford Mondeo '05 1.8

 

Prosjekttråd til Sierraen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/77263-min-ford-sierra-23gl-1985-modell/

Prosjekttråd til Mondeoen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/79676-min-ford-mondeo-20glx-1994-modell/?do=findComment&comment=786642

Link to comment
Share on other sites

Det store problemet er at folket ikke kjører etter forholdene, de fleste raser bare av gårde uten å tenke/sjekke om det er glatt ute.

Har selv kjørt oppi i Finnmark på vinterstid med og uten piggdekk, og har ikke hatt noen problemer :)

Salting er jo på en måte falsk trygghet og som nevnt tidligere bør folket ta hensyn om det er glatt på veiene eller ikke.

Jeg synes at det feil/unødvendig (nærmest galskap) at veiene skal saltes når det er 10+ grader ute og tørr asfalt!

Hva er vitsen med det? Bruke opp kvoten sin?

Pga værvarselet og VEItemeratur :)

 

Her jeg bor snøver og regner det annenvær dag og veldig mye 0 til 1- det er slikt før ikke noe dekk eller kjetting biter på

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...