Jump to content

Vanskelig å bytte fjærer dempere på Mondeo mk3?


Complexity

Recommended Posts

Støttelageret på toppen av fjerbeinet høyre fremme har plutselig tatt kveld. Beveger seg mye å klakker veldig!

 

Ser og at demperen på denne siden svetter mye, og lager pustelyder (men funksjonsmessig virker den fin)

 

Og man bytter vel ikke demper på bare en side, så må vel ta den andre og.

 

Er dette enkel jobb å gjøre selv på mondeo? eventuelt blir jeg ruinert for denne jobben på ett verksted?

 

Er såppas ille at om jeg sitter å gynger i stolen inni bilen så hører man "klakk-klakk". Rart det plutselig kan bli så dårlig.

 

2006 tdci. ca 180tusen på klokka.

 

Edit: kommer på 8 lapper på verksted. Ikke så ille men tror jeg heller prøver selv.

Edited by Complexity

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

Har vel egentlig funnet ut av dette ved hjelp av Youtube og Talkford. skal være en kurrant jobb.

Men det er to metoder vistnok. Enten ta ut drivakslingen å fjærne hele hubben, eller la den stå og komprimere fjæra såppas at man får den ut med hubben på plass.

 

Er sistnevnte måte jeg har brukt å gjort på mine tildigere biler (scorpio og sierra) men tenker å prøve å demontere alt nå. så lenge man får av muttern til drivakslingen :P

Edited by Complexity

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

Kansje greit å la den stå noen dager med wd40 på alle bolter.

 

Av ting jeg har rørt hittil har det vært overaskende greit å få løst men klart det sitter nok en del.

Gått i tromsø hele sitt liv, tilnærmet rustfri under så kansje det går greit.

Er vel den forden det er værst å bytte på. Pga at bærebrua ikke kan brekkes langt nok ned.

Ja er det jeg har lest. Derfor det er enklest å demontere hele hubben? Om man får den av.. :P begynner man å tukle med bærebrua kan man vel ødelegge hjulstillingen? Edited by Complexity

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

Kansje greit å la den stå noen dager med wd40 på alle bolter.

 

Av ting jeg har rørt hittil har det vært overaskende greit å få løst men klart det sitter nok en del.

Gått i tromsø hele sitt liv, tilnærmet rustfri under så kansje det går greit.

 

Ja er det jeg har lest. Derfor det er enklest å demontere hele hubben? Om man får den av.. :P

 

Ja om du får ut drivakselen. Sitter som fa@@ noen ganger :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ja om du får ut drivakselen. Sitter som fa@@ noen ganger :lol:

Skulle bytte en mansjett fremme på sierran min engang, men hadde ikke sjangs å få av muttern, så måtte ligge som en kraum under bilen å dele knuta og bytte den :P

 

Men har tilgang til litt heftig luftverktøy denne gang så lever i håpet. Hører ofte at disse limes fast? Er det virkelig så stor sjangse for at dem løsner?

Edited by Complexity

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ja om du får ut drivakselen. Sitter som fa@@ noen ganger :lol:

Så ene siden gikk flott. Ingenting satt spesielt fast, men på andre siden sitter drivakselen som ####

 

Noen tips? Gassbrenner og slegge?

 

Vet at ett hjulager har vært byttet på bilen en gang, og tror jeg fant ut hvilken side det var på :P

Edited by Complexity

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

Saus det inn med rustløser og la det stå litt. Varme kan du bruke og messing hammer visst du vil bevare drivleddet

 

Ødelegger ikke abs-sensorn om jeg gir den for mye varme da? Virker jo å være noe plastgreier.

Forøvrig kan jeg annbefale Ryobi sin muttertrekker. Vanvittig sterk maskin som tar alle bolter som en lek.

Er vel denne: http://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/el-verktoy-og-maskiner/skrutrekker/slagskrutrekker/slagskrutrekker-000086/

 

Edit: nei det er ikke den maskinen, min har 400nm i styrke så det forklarer hvorfor den får løs alt.

Edited by Complexity

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

Ja abs sensor og hjullageret, er ikke glad i for mye varme. Jeg pleier bare å bruke en stor messing hammer, går som oftest bra. Alternativet er å dra med drivaksel ut fra kassa

 

Har ikke messinghammer tilgjengelig, men har prøvd med en Hilti meisel nå. Eneste som skjer er at drivakselen skades.

Om jeg tar ut drivakselen fra girkassen - vil det leke ut olje da? Er en tiptronic automat 06 modell. Venstre side.

Drivakselen er jo veldig kort så frister å bare nappe den ut.

Edited by Complexity

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

Den kom tilslutt etter mye juling. Bærekula satt og noe innmari fast. Nesten så man burde åpne dette av å til så det ikke får rusta seg :P

 

Takker for hjelpa!

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

Forøvrig litt morsomt å finne Jaguar deler på bilen. Trodde heller det var Ford deler på Type x.

j96gsU1.jpg

  • Like 1

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...