Jump to content

Short shift MT75


grandisjohn

Recommended Posts

Noen som har, eller har kjørt med det? Er snakk om det enkle leddet som erstatter det originale som girstanga

sitter på. Det fra Burton power. Synes kassa ble en del hardere i girskiftene. Langt i fra like smoth og lettsjaltet

som originalt. Er det noe jeg må forvente, eller ? I så fall skuffende. 

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

når jeg har sveiset om mine kuler/forlenget avtanden fra kulen og ned til stangen har jeg hevet senteret på kulen tilsvarende så det blir rett vinkel inn på kassen, p100'n min har den deiligeste mt75 kassen jeg har prøvd å gire med  :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Noen som har, eller har kjørt med det? Er snakk om det enkle leddet som erstatter det originale som girstanga

sitter på. Det fra Burton power. Synes kassa ble en del hardere i girskiftene. Langt i fra like smoth og lettsjaltet

som originalt. Er det noe jeg må forvente, eller ? I så fall skuffende. 

Det går på på utvekslingsforhold og kraft x arm. Det er ALLTID slik. ;)  

 

Shortshift kommer egentlig fra motorsport hvor lettsjaltede dog box og faceplatede kasser uten synkringer bruker dette. Da er det ingen motstand.

 

Jeg synes at denne viser poenget på en tydelig måte: 

  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

når jeg har sveiset om mine kuler/forlenget avtanden fra kulen og ned til stangen har jeg hevet senteret på kulen tilsvarende så det blir rett vinkel inn på kassen, p100'n min har den deiligeste mt75 kassen jeg har prøvd å gire med  :)

 

Ja, ser for meg hva du mener. Er vel den skrå vinkelen som blir på staget ut fra kassa til short shift-leddet som gjør at kassa blir

hardere å gire. Veldig dumt, fordi avstanden i sjaltebevegelsene ble jo helt supert.  

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

når jeg har sveiset om mine kuler/forlenget avtanden fra kulen og ned til stangen har jeg hevet senteret på kulen tilsvarende så det blir rett vinkel inn på kassen, p100'n min har den deiligeste mt75 kassen jeg har prøvd å gire med :)

Jeg ikke få stå.

Heiser du den plasthylsa som girstanga sitter i?

Edited by SierraCL
Link to comment
Share on other sites

etter mye leting på gamle harddisker og litt jobb med å lure ut bildene mine fra photobucket har jeg funnet fram til noen bilder som kanskje belyser saken litt.

det ligger en tråd på how to om dette også. holder på med å oppdatere bildene som mangler der da de også lå på photofucket.

 

slik så den ombygde spaken jeg laget ut. legg merke til at avstanden imellom leddene er forlenget.

DSC02618.jpg

 

å her et bilde av det montert i bil.  legg merke til at feste er tilsvarende heiset som spaken er forlenget.

DSC02619.jpg

 

heldigvis har fabrikkerings ferdighetene mine blitt noe penere de siste ti årene  :ph34r:

Edited by k3nn37
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Forhøye basen til "kula" på leddet ja. Et lite minus er jo da at girspaken blir litt lengre. Men retningen på skifte-staget ut fra

kassa til short-shift leddet blir jo som originalt da. Enkel og god ide! Det skal prøves :)

Erfarte og at skifte-staget sneiet borti vibrasjonsdemperen på kassa. Hørtes veldig godt fra utsiden. Ved gasspådrag på

andre-gir. KLIIIIRRRRR... Vart litt flaut når man skulle tøffe seg for ungdommen :D 

Edited by grandisjohn
  • Like 2

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sveise stangen fast mellom gummien så d ble enda mindre døgang i girstangen :)

 

Bolten som fester skifte-staget til short-shift leddet går veldig tight igjennom hullet, så dødgang blir det ikke. Har kun forhøyet basen 

likt som på bildet til k3nn37. 13 mm. Men det blir som originalt, med revers-liftup, etc. 

  • Like 1

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...