Jump to content

Når tidsinnstillingene på parkeringsvarmeren låser seg


Alybekbr

Recommended Posts

Her er en historie jeg vil fortelle i tilfelle andre opplever det samme, og kanskje søker seg til dette forumet på jakt etter hjelp.

Bil: 2017 modell Kuga ST-Line 150 hk diesel awd automat

En dag for noen måneder siden gikk jeg ut for å endre "Tid 1" på parkeringsvarmeren.
Satte på tenningen uten å starte, og begynte å trykke på tidspunktet tilhørende Tid 1.
Da kom plutselig meldingen "Lavt spyleveskenivå" og la seg over tidsinnstillingen i displayet.
Når denne meldingen forsvant igjen, var tallene i tidsinnstillingen på Tid 1 fullstendig låst. De sto på klokken 10:26, som vel var der jeg bladde forbi akkurat når meldingen kom.
Det var virkelig ikke mulig å flytte på tallene, trykk på opp- eller nedpila på rattet ga bare som respons at tallene blinket i takt med trykkingen, men endret seg ikke.

Etter noen uker uten at dette hadde løst seg igjen snakket jeg med forhandler/verksted på telefon. Men de skjønte nok ikke helt problemet, for jeg fikk forklaringer som at det bare kunne kjøres en syklus pr døgn, varmeren starter ikke hvis det er lite diesel på tanken eller for varmt ute, og jeg måtte heller ikke stille inn så det ble konflikt mellom Tid 1 og Tid 2.
Ikke noe av dette var jo mitt problem, så jeg ble derfor enig med dem om at de skulle se på dette på neste service.
Jeg hadde jo "Tid 2" og "En gang", hvor tidsinnstillingen fremdeles virket, som jeg kunne bruke så lenge.

Så, noen uker senere, skulle jeg justere på Tid 2 etter å ha parkert hjemme. Da hadde jeg kona med, og hun åpnet passasjerdøra for å gå ut mens jeg trykket på tallene på Tid 2.
Da kommer meldingen om at passasjerdøra er åpen og legger seg over tidsinnstillingen i displayet. Og når den meldingen forsvant igjen, var også tallene i Tid 2 helt fastlåst. Samme problem som Tid 1.

Da var det å bruke "En gang" med dato og tidsinnstilling en stund framover. Funker jo det også, selv om det er tungvint.
Men så en dag kom meldingen om lavt spyleveskenivå igjen mens jeg justerte på En gang ... Og dermed hang både datoen og klokkeslettet etterpå. Ingen av dem lot seg flytte på.

Nå var det bare med "Varme nå" jeg fikk slått på parkeringsvarmeren, men siden jeg reiser hjemmefra 0530 om morgenen orket jeg ikke å stå opp før kl 5 bare for å slå på den ...

Har siden da trykket og trykket på alle innstillingene mange ganger, men uten hell. Tallene var helt fastlåst på alle innstillingene, ikke mulig å stille på.

Hadde derfor tenkt å bestille time på verkstedet nå, når jeg plutselig kom til å tenke på at kanskje samme problem som medførte at det hang også kunne løse det opp igjen.
Satte meg til å trykke på tallene på Tid 1 som ikke rørte på seg, samtidig som jeg åpnet førerdøra ... Og bingo!  Meldingen om at døra var åpen la seg oppå innstillingene, og når den forsvant hadde Tid 1 løsnet. Nå kunne jeg flytte på tallene. Utførte samme prosedyre på Tid 2 og En gang, opp med døra samtidig som jeg trykket på pilene, og også de innstillingene løsnet igjen. Fantastisk!

Så her må det åpenbart være et software problem. Tidsinnstillingene på parkeringsvarmeren tåler ikke at andre meldinger legger seg oppå i displayet mens man stiller inn, da går de fullstendig i lås etterpå.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hadde det funket å koble fra batteriet?

 

Mest sannsynlig. Fikset dette på en Volvo V50 for litt siden, samme greia der (det er jo i grunn en Ford) og der hadde Alt 1 låst seg. Tok av batteriet i 5 minutter og satte det på igjen, feil borte men måtte selvfølgelig kode radio og DAB igjen.

Link to comment
Share on other sites

Har samme bil som trådstarter og har hatt akkurat de samme problemene. 

 

Lavt spylervæske nivå dukker opp, tallene låser seg helt. 

 

Men nå skal jeg prøve tipset å åpne dørene, selv om det er en snål måte å få i gang systemet på.

 

Jeg har også fått flere varsler om at det er på tide å bytte motorolje, lenge før tiden. Det viste seg at bilen hadde innkalling til utbedring av dette nå i høst, men opplever fortsatt å få dette varselet.

 

Men men, ellers svært fornøyd med bilen :)

2017 Ford Kuga ST-Line 180 AWD aut ... x 2014 Ford Kuga Titanium X 140 AWD

Link to comment
Share on other sites

Melding om service/oljeskift fikk jeg etter ni måneder og 12.000 km. Dette var jo for tidlig, det skal være enten ett år eller 20.000 km.

 

I følge forhandler kom meldingen fordi service/oljeskiftindikatoren teller fra det tidspunktet bilen er produsert, ikke fra når jeg kjøpte den ny. Så når jeg hadde hatt den i ni måneder var det ett år siden den var produsert og dermed tid for årlig service.

Vet ikke om jeg helt kjøper den, men det var hvertfall forklaringen jeg fikk :-)

 

Si fra om du får tipset med å åpne døra til å virke, da :-)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...