Jump to content
Sign in to follow this  
Complexity

Ford sin nye Elbil

Recommended Posts

Denne Teslaen må være noe av det styggeste innen bilindustrien. Hvor de har fått inspirasjon ifra må gudene vite, for dette er noe jeg kunne ha tegnet når jeg gikk i førsteklasse på barneskolen! Fy f... hvor stygt design :shutup: 


Ford Sierra '85 2.3 GL

Ford Mondeo '94 2.0 GLX

 

Bruksbil:

X - Ford Fiesta '00 1.3-60

X - Peugeot 607 '01 2.2

Toyota Corolla '99 1.3 Terra 

 

Prosjekttråd til Sierraen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/77263-min-ford-sierra-23gl-1985-modell/

Prosjekttråd til Mondeoen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/79676-min-ford-mondeo-20glx-1994-modell/?do=findComment&comment=786642

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sant det!


Ford Sierra '85 2.3 GL

Ford Mondeo '94 2.0 GLX

 

Bruksbil:

X - Ford Fiesta '00 1.3-60

X - Peugeot 607 '01 2.2

Toyota Corolla '99 1.3 Terra 

 

Prosjekttråd til Sierraen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/77263-min-ford-sierra-23gl-1985-modell/

Prosjekttråd til Mondeoen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/79676-min-ford-mondeo-20glx-1994-modell/?do=findComment&comment=786642

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kudos til Tesla for å tørre noe slikt da. Ser helt grusom ut.

Men utseende gir helt vanvittig mye PR og det ryr inn med bestillinger.

Og Musk har vel sakt at de har planer klar med en "normal" pickup om denne skulle floppe.

Men spesifikasjonene er jo rå da. 2.9 sekund til 100km/t selv om bilen veier nesten 3 tonn? Og 800km rekkevidde. Og jeg er himla nysgjerrig på den elektriske ATV'en de viste. 

Edited by Complexity

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Share this post


Link to post
Share on other sites

tenk om ford hadde fått samme specsa i en F150, en El-Raptor!

for 5-600k... da er det fare for at jeg måtte ha kjøpt en. 

5 seter som funker, masse hengervekt og ett plan. Sign me up!

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 11/23/2019 at 1:47 PM, Afr said:

Nå ser plutselig ikke mustangen så gal ut lengre

Jo den ser enda galere ut etter Cybertruckvisningen. Her var ingen lekkede bilder, skripta fremføring, stjerne fra Hollywood, og en haug med toppledere inkludert CEO Hackett som kværna vann ut av Mustangvaremerket.

Cybertruck var også en tilbake til fortiden som Ford, men den er allikevel ny. Noe helt nytt som bryter med fortiden og samtiden.
Det var Elon Musk uskripta og stammende på scenen kledd for den kommende akopalypsen i svart. Laserstråler, og 80talls rød digital skrift på skjermen. Ja bilen var en spøk jeg ventet i flere minutter på at den skulle rulle av scenen når den virkelige Cybertruck kommer. Men skjønte til slutt at dette var Cybertruck. Ok. Så kommer fakta som rustfritt stål som tåler en 9millimeter og slegge. Ingen lakk fordi det trengs ikke samt det sparer penger i produksjon. Firkanter fordi det sparer penger akkurat som Volvo 740. Armert glass. Ja det knuses, men det hadde skjedd en vanlig siderute. Det er ikke noe å henge seg opp i for ytelsene er ekstreme. 6,3 tonn hengervekt, 1587 kg nyttelast, 6 seter, 6,5 fot plan, 80mil, 3 motorer og 2.9 sekunder. Og det er da jeg skjønner greia. Dette er funksjon foran design. Akkurat slik man vil ha det i en Mad Maxverden. Hele opplegget er en deilig tilbake til 80tallet. Slik var fremtiden den gang. Kantete. Og gjennomsnittprisen på en F-150 i Usa er på ca 49K USD så dobbelmotor 4wd er innen rekkevidde for en stor gruppe av pickupkjøpere. Denne vil nok appelere mer til folk i byen, men den er stor i dimmensjonen så det blir et statussymbol. Den ser enda bedre ut på gaten enn på scenen. Det er kommet 150K bestillinger på under 3 dager. Den er kul på sitt 80tall fremtiden vis. Jeg kunne kjørt denne, og det er det mange fler som opplevde 80tallet som vil også. Denne ga meg gode vibber, og første jeg tenkte på var Tango and Cash med fremtidsbilen  https://www.youtube.com/watch?v=y91ZKJbq_dw

https://www.tesla.com/no_no/cybertruck

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 hours ago, Afr said:

tenk om ford hadde fått samme specsa i en F150, en El-Raptor!

for 5-600k... da er det fare for at jeg måtte ha kjøpt en. 

5 seter som funker, masse hengervekt og ett plan. Sign me up!

Eller en Econoline. Nå er tradisjonell US van ikke lengre like trendy så det ville nok blitt en 2t Transit, og da er det mulig like greit med en F-150? Men nå liker Ford å bruke gamle og eksisterende navn så kanskje F-150 blir E-150? Ok det kan jeg leve med.

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 hours ago, Complexity said:

Kudos til Tesla for å tørre noe slikt da. Ser helt grusom ut.

Men utseende gir helt vanvittig mye PR og det ryr inn med bestillinger.

Og Musk har vel sakt at de har planer klar med en "normal" pickup om denne skulle floppe.

Men spesifikasjonene er jo rå da. 2.9 sekund til 100km/t selv om bilen veier nesten 3 tonn? Og 800km rekkevidde. Og jeg er himla nysgjerrig på den elektriske ATV'en de viste. 

Det blir mye kulhetspoeng fordi han tør å gjøre noe helt nytt, og bare ytelsene i seg selv er logisk. Mock-E har ingen ytelser som overgår klassen den entrer.
Den normalplanen han har i baklommen kan han bare kaste.
Ser bedre ut på gata enn på scenen. Bare se her fra 3:50min https://www.youtube.com/watch?v=oTZ84U-K_5k
Dette er er pickupen når du må gjennom de røffere strøk av byen. Eller bare ha fordi posering. Uansett grunn det er vil ha faktor.

Tenk om Ford gikk mot strømmen i stedenfor å lansere en 5.5sekunder "Mustang" CUV for gamlinger og småbarnsfamilier.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Slike drakonkurranser er ofte å ta med en klype salt da dekk, vekt, drivlinje, slakke i linjen, og start ikke alltid er like. Så var det tilfelle med Cybertruck. De brukte nok en lavt spekket 2wd F-150 STX leiebil? Ville det blitt annerledes med 4x4 og ferdigspola turbo mot 2 eller 3 elektromotorer? Det skal vi nå få vite om alle holder ordene sine. 
Den som ber Elon om å få en Cybertruck er VP i Ford X. X som er mobilitetavdelingen. Lurer på hva de andre i Fordledelsen, og pickupavdelingen synes om det twitterstuntet? Det som var et kort innslag i visningen på fredag blir noe større. Cybertruck kommer ikke i produksjon før sent 4 kvartal 2021, men nå får den enda mer pressedekning. https://finance.yahoo.com/news/2019-11-25-cybertruck-vs-f-150-tug-of-war.html
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Med litt styling så er Cybertruck rimelig bad-ass ut spør du meg.. Tror ford og alle de andre blir litt glemt bak Tesla for tiden.

CuQiUkM.jpg

eIAwDuC.jpg

 

 

  • Haha 1
  • Confused 1

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lambo pickup https://www.instagram.com/p/B5a456bhEj_/  og https://www.instagram.com/p/B5oaBQIhukA/

Kystvaktversjonen https://pbs.twimg.com/media/ELOPulhWsAI5Hkg.jpg:large

Det er ikke brukt en dollar på reklame om Cybertruck etter lanseringen. Allikevel så er den over alt. Blir ikke mindre cybertrøkk om Cybertruck når sjefen sjøl spør om innspill og ønsker av sine 29.9 millioner følgere. https://twitter.com/elonmusk/status/1203463366968135680

Ute å råner i 80talls fremtiden. Jeg sitter gjerne på, og setter på lydsporet til Tango & Cash https://www.youtube.com/watch?v=OK6pP1kplEY&t=287s

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den kan bli riktig snasen i rett konfigurasjon

ELOPulhWsAI5Hkg (1).jpg

  • Confused 2

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Share this post


Link to post
Share on other sites

I mellomtiden hos Ford. https://www.youtube.com/watch?v=LPmP6t4qOE4
Slik en spontan entusiasme i en håndplukket gjeng! Dette er ikke din mors SUV. LOLet litt der ja. Ingen GTfront så da var det vel 5.5sekunderen? Som en alternativ tidslinje hvor LEAF er det råeste hittil i batteribil.
 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haha den reklamen der fra Ford gjorde bare vondt..

Ford burde virkelig revudere reklameteamet sitt, har jo bare kommet tull fra dem i det siste.

Tesla viser jo at man ikke trenger å bruke penger på reklame bare man lager en god nok bil. Er vel ikke brukt en krone på reklame av Model 3 men fortsatt mest solgte bilen i norge i år.

Men Ford gjør riktig med å satse på SUV, for det e jo det folket vil ha. Bare synd at Model Y kansje kommer dem i forkjøpet og tar markedet i Norge der og (selv om den ikke ser spesielt pen i forhold til Ford'en)

Dog er vel ikke Norge Ford bryr seg om, men heller USA.

Edited by Complexity

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 11/26/2019 at 5:57 AM, and said:

Slike drakonkurranser er ofte å ta med en klype salt da dekk, vekt, drivlinje, slakke i linjen, og start ikke alltid er like. Så var det tilfelle med Cybertruck. De brukte nok en lavt spekket 2wd F-150 STX leiebil? Ville det blitt annerledes med 4x4 og ferdigspola turbo mot 2 eller 3 elektromotorer? Det skal vi nå få vite om alle holder ordene sine. 
Den som ber Elon om å få en Cybertruck er VP i Ford X. X som er mobilitetavdelingen. Lurer på hva de andre i Fordledelsen, og pickupavdelingen synes om det twitterstuntet? Det som var et kort innslag i visningen på fredag blir noe større. Cybertruck kommer ikke i produksjon før sent 4 kvartal 2021, men nå får den enda mer pressedekning. https://finance.yahoo.com/news/2019-11-25-cybertruck-vs-f-150-tug-of-war.html
 

Fordledelsen høyere opp likte ikke dette stuntet til VP i mobilitetsavdelingen. Forklaringen er at det bare var en VP som påpekte en absurd sammenligning sagt med tounge in cheek, og Ford har ingenting å bevise. Tounge in ceek på norsk er humoristisk eller sarkastisk uttalelse uttrykt på en spott alvorlig måte.  Joda og jada..
Når du er VP for elektrisk scooter, bildeling/kollektiv, selvkjøring o.l så er det greit å holde seg til det feltet, og la pickupavdelingen håndtere Cybertruck. Ganske sprøtt at man på under 1,5 uke klarte å devaluere Mustang som varemerke, og trekke seg fra en drakonkurranse med F-150 når Elon svarer bring it on.

Helt utrolig at noen i Ford beit på! Porsche ignorerte dragracet med 911, og det har alle allerede "glemt". Jeg tror Elon med full viten brukte en lavspekket 2wd F-150 i håp om en reaksjon som han fikk. Ikke har han laget en omkamp heller for det er ikke nødvendig da han allerede har fått den reaksjonen han ønsket. At Cybertruck har krefter.

Hadde Ford ignorert drakampen så hadde Engineering Explained kvelt denne drakonkurransen https://www.youtube.com/watch?v=jzKCJsou10w
Isteden så endte det med at folk flest tror at Ford tror at F-150 ikke har en sjanse.

Inn i drakampen kommer disse brødrene som vet å kapitalisere på vlog. Jeg synes det er rått å høre en Raptoreier fortelle Fordledelsen en lekse. Spol til 4:20min

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da klarte Cybertruck å komme på forsiden av lørdagenutgaven av Dagbladet! https://www.dinside.no/motor/kan-bli-forbudt-i-europa/71928066
Justisministeren er kontaktet i sakens anledning, og jeg likte svaret.  - Kommenterer ikke på spekulasjoner. Dette er en skikkelig kul mannebil, så får vi se om europeerne er klar for noe slikt.

Det årner seg i løpet av 2021. Samme det om en ikke kommer langt med 4500kg henger når 4.5sekunder er bedre enn 5.5sekunder og 750kg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det rykende hjulet har nylig kjørt to performance batteribiler. Den ene kan leveres i dag for 500K nok/49K usd. GT fra Ford blir 60500 usd sommeren 2021.

 

Den andre beynner leveringene i januar 2020. Det er rett rundt hjørnet, og blir spennende å følge med på. Porsche har lagt ned jobb på toppmodellen, men det har sin pris fra 1.6million nok/186K usd. Nå har EPA satt forbrukstallene til mellomste Taycan på 201 miles/32mil! Det er langt fra estimerte 45mil ved lanseringen i høst. 1.6 millioner norske for mindre enn LEAF 62kw rekkevidde. https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/pLOJqj/porsche-taycan-far-lavere-rekkevidde-enn-nissan-leaf-i-usa
Synes synd på de som har akkurat nok eller strekker strikken bare for å ende opp med 30mil rekkevidde. Dette er en lynrask Porsche, men det kommer med en høy kostnad. En Porsche batteribil for de med penger, og flere kjøretøy i garasjen.
40% av batteriet er brukt på 17miles/2.7mil. Med den kjørestilen, og vei med ca 63mph/100km/t i gjennomsnitt så kommer du bare 43miles/ 7mil på en ladning.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skal man specce en Mach-e så er det noen rare ting jeg stusser på..

Velger man AWD så står det at rekkevidden er på 540km WLTP - men i skriften under står det at det gjelder Long Range RWD modellen.. Altså en helt annen bil?

Ytelsen på AWD nevnes å være under 7 sekunder - men i skriften under står det at det gjelder kun gjelder GT modellen...?

Greit nok at spesifikasjonene ikke er komplett enda men jeg synes det er litt merkelig å skrive det slik.

 

Porche Taycan Turbo er en rå bil, men til den prisen så er det litt skuffende at den har kortere rekkevidde enn Nissan Leaf.. og 42% kortere rekkevidde enn Tesla Model S..


Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ser ut som den norske siden er en klipp og lim av noen som kom ut av rytmen? AWD står med 7 sekunder. 7 sekunder elektrisk er ikke performance. RWD med 8 sekunder! Er det for å sikre seg? Hvorfor brukes slike LEAFtider på noe som markedsføres som Mustang? Leaf 62kw gjør 7.3 sekunder, mens Leaf 40kw gjør 7.9 sekunder.

Bedre å bruke USAsiden https://www.ford.com/suvs/mach-e/2021/?gnav=header-all-vehicles
Extended range AWD 270miles/43mil. Vanlig batteri AWD 210/33mil. 0-60mph/96.5kmt estimert mid 5 sekunder.

Verdt å merke seg at den Extended range RWD som i Europa/Norge skal klare 60mil bare er listet med 300miles/48mil i USA.
Det spriker litt mellom WLTP og EPA hos det som er utpekt som hovedkonkurrenten Tesla Y også https://www.tesla.com/modely

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja var ganske slappe tall..

Min Model 3 LR AWD ble levert med 0-100 tid på 4.6 sekund, men har via gratis oppdateringer skrellet det ned til 4.1.

I tillegg kan jeg betale litt til Tesla og shave det ned til 3.7 sekunder om ønskelig..

https://itavisen.no/2019/12/18/kan-du-oppgradere-ny-model-3-ytelsesoppgradering/


Og dette er ikke en performance utgave engang, bare standardmodellen med awd og største batteri.
Så Ford burde virkelig klare å levere under 7 sekunder på en "Mustang"..

Edited by Complexity

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bang for buck så er Tesla øverst på pallen. De trengte ikke engang å lansere den boostoppgraderingen på standard 4WD Tesla 3 da det ikke er noen nykommere i nybilhallen som truer Tesla 3 på aks. Standard 4WD Tesla 3 er nå tilgjengelig med ca det GT kan levere sommer 2021. Blir det prisras på norges mest solgte bilmodell 2019 når alle skal bytte til siste nytt i CUV (Tesla Y) sommeren 2020?

Men så er det uansett ganske mye å bruke på brukt som går fort når jeg bare trenger noe som går langt. Renault Zoe har nå 395km fra 250K kr https://renault.no/elbil/nye-zoe

Inn på banen kommer Leaseplan med levering i 2021 https://www.leaseplan.com/nb-no/privatleasing/biler/778/ford-mustang-mach-e/
Minste batteriet 4WD med 2mil lengre enn Zoe. Artig å se at også her brukes teksten under 7 sekunder. Kanskje er det egentlig ikke interessant for kundegruppen?  Det holder at det står SUV i reklamen så vil alle ombord?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alle vil ha SUV ja, og mange Model 3 eiere kommer nok til å bytte over til Model Y når den kommer.
Selv om jeg bare er 30år så merker jeg at det er litt tungt å komme seg inn å ut av Model 3 til tider. Den er lav..

Den løfter heldigvis opp rattet når man setter den i park så man kommer seg letter ut og inn uten at rattet blir i veien.

Renault Zoe blir litt bil i annen klasse.. Ikke kan den lade på IT nett (som omtrent alle i norge har hjemme) uten en ekstra trafo heller..

Men kudos for 22kW 3fase lading. Kun eldre Tesla og Zoe som har såppas med power på trefase.

Edited by Complexity

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 1/22/2020 at 1:35 PM, Complexity said:

Renault Zoe blir litt bil i annen klasse.. Ikke kan den lade på IT nett (som omtrent alle i norge har hjemme) uten en ekstra trafo heller..

Men kudos for 22kW 3fase lading. Kun eldre Tesla og Zoe som har såppas med power på trefase.

Zoe blir i en annen klasse ja, men for meg så er "alle" elbiler i samme klasse. Den klassen defineres som billigst mulig med beste rekkevidde så kan pengene heller brukes på gammel V8. Nå er vi forbi Teslastadiet (2012 Model S som eneste alternativ med rekkevidde nok) når billigbiler kan levere 30-40mil WLTP. Da går det ann å kjøre en avstikker på impuls fra jobb, og ikke rett hjem til stikkontakten på siste streken.

Carlos Lago har ikke bare kjøpt GT500. Han har også kjøpt den "hemmelige" 35K Usd Tesla 3. Oversatt på norsk blir det 32mil EPA til 360K norske. Det er litt mer enn det Opel Ampera selges for i dag nå til 335K. En Tesla 3 er selvsagt verdt 25lapper mer så det viser jo hva man kan få om man kan leve med basemodel.


Og denne helgen ble de første kundebiler av Y utlevert i Nord-Amerika. Kinafabrikken var først ut i vinter, og Europa må vente et helt år til inn i 2021 får det sendes Y over havet. Elon klarte det han lovet med å fremskynde leveringen av Y så her blir det minst 8 måneders forsprang i Nord-Amerika før Ford får trilla noe inn i nybilhallen. Y ser oppblåst ut akkurat som X, men dette viser jo bare at med god nok redigering så ser den ganske bra ut i denne snutten.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Man kan ha det veldig morro med en Model 3 også da.

Går man for Performance utgaven til 500 tusen får man en rimelig heftig bil.

Nå har Track Mode V2 kommer til alle bilene og via oppdatering, som gjør den sykt morsom på bane. Kan justere power mellom frem og bak blandt annet.

Og slenger man på dette kittet til 370 tusen kroner:

https://electrek.co/2019/11/05/tesla-model-3-performance-street-legal-racing-treatment-unplugged/

Så Har du en bil som slår McLaren F1 på Tsukuba Circuit

https://carbuzz.com/news/mclaren-f1-humiliated-by-tesla-model-3

Det er rimelig heftig spør du meg.

Model Y imponerer meg mye mer en jeg trodde. At den fikk varmepumpe og elektrisk bakluke hadde jeg ikke trodd.
Blir nok en storselger, til tross for utseendet (som jeg personlig ikke er noe kjempefan av. Hjelper litt med chrome delete fra fabrikken eneste)

Edit:
Video av hvordan Track Mode funker for sladding. Focus RS har vel en drift modus, men Mach-e er vel ikke helt laget med drifting i tankene.

 

Edited by Complexity

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...