Jump to content

Fukt på gulvet


Henriette1

Recommended Posts

Hei =)

For et par uker siden merket jeg at det begynte å lukte surt inne i min Fiesta 2010mod.
 

Jeg trodde først at lukten kom fra AC-anlegget, men etter noen dager så jeg litt rundt i bilen, og så at det var mugg rundt gulvmattene bak. Da jeg fjernet gummimattene, forsto jeg at det var kliss vått på gulvteppet under mattene. Det viser seg at det er vått under gulvteppet i hele bilen (litt mer på gulvet ved høyre baksete).

Er det noen som kan hjelpe meg med å skjønne hvor alt dette vannet kommer fra? Det er såvidt jeg kan se ingen tegn til dårlige lister langs dører/vinduer. Jeg tok av dørpanelet på høyre bakdør, men alt ser tørt og fint ut. Dreneringshullene nede på døren ser også ok ut, såvidt jeg kan se.

Bilen har ikke takluke.

Kan det komme fra under bilen? Kan det komme fra AC-anlegget?

Jeg kan jo godt prøve å tørke bilen, men tenker at det er smått meningsløst frem til jeg finner ut hvor vannet kommer inn?

 

 

Håper noen har noen gode tips! På forhånd takk :)

Edited by Henriette1
Link to comment
Share on other sites

Kan komme fra dreneringa til ac. Hadde en Kuga på jobben for noen uker siden, der var det klissvåt, fløt med vann. Drenerings slangen, var løsnet fra nippelen. Sjekk på høyre side framme, mot varmeapp, så vil du se dreneringa under teppet der. 

Link to comment
Share on other sites

Har tenkt på at det kan være noe sånt ja..

 

Har prøvd å se etter dreneringsslange/nippel, men finner ingenting :/ Litt usikker på hvor jeg skal lete også.. Har du mulighet til å beskrive litt nærmere, eller om du har et bilde?

 

Har tatt opp teppet foran på passasjersiden, der passasjeren har beina, og har sett mot midten av bilen og varmeanlegget? Finner ingenting :/ Eller er den under den tjukke gummimatten også? For den er veldig vanskelig å flytte på..


https://i221.photobucket.com/albums/dd171/Mi_Lars/39D107C4-6F15-45DC-B2D2-4976ECF865BA_zpsrsrscqbl.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Ja på framsida av kupefilter huset.  Den går enten ut mot motor rom, der torpedoveggen begynner å bøye seg, eller mer mot gulvet. Fant ingen bilder på arbeidsmanualen der. Visst det kommer derfra, bør det være vått på gulvet framme og, under den tykke isolasjonsmatta, løft den opp ved dørkarmen og kjenn under der

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk igjen for hjelpen oppi dette irriterende styret!

 

1. Jeg tror kanskje jeg har lokalisert hvor dreneringen fra kupéfilterhuset må komme? For det må vel nesten være på det laveste punktet på huset, eller? Isåfall er det så trangt der, at det ikke går en slange fra huset til torpedoveggen/gulvet, men at det omtrent går rett fra huset og igjennom..
Jeg har ikke sjangs til å hverken se noe eller komme til med fingrene der :( Ser bare noe hvit plastikk under huset.

2. Og ja, det er kliss bløtt under den tjukke gummimatta. I går sto bilen og gikk med AC på i et par timer, uten at det kom så mye som en dråpe under bilen. Det må da bety at dreneringen fra AC er tett?

 

3. Jeg har nå jekket opp bilen og satt den på støttebukker. Prøver å finne utgangen/slangen der vannet skal renne ut under bilen, men finner den ikke! Kan den være gjemt under varmeskjoldet over eksosrøret..? Eller kanskje jeg må se lenger frem, under den plastplata..?

 

Link to comment
Share on other sites

Her må jeg ha funnet den tror jeg? Den hvite, firkantede saken som stikker ut her under varmeskjoldet: https://i221.photobucket.com/albums/dd171/Mi_Lars/886F7D9E-5F53-4637-A3E2-1353D2CDAAAA_zpsudulvger.jpeg?

 

Nå gjenstår det jo bare å finne ut om det faktisk er denne som er tett da, og eventuelt hvordan jeg kan åpne den igjen?
Prøvde å stake opp med noe ståltråd oppi der. Kom ca 2cm opp, og da kjentes det ut som det bunnet i noe skumgummi eller lignende..? Tips?

Edited by Henriette1
Link to comment
Share on other sites

Skrudde opp luka og tok ut filteret. Jeg tror ikke det er direkte fra bunnen av filterboksen dreneringen går ned fra. Isåfall er det veldig lite og godt gjemt. Jeg kom ikke noe lenger med staking med ståltråd undenifra heller, ståltråden kom ihvertfall ikke opp dit hvor filteret sto. Prøvde også å få ståltråden gjennom ovenifra og ned under bien, uten hell. Så jeg vet ikke helt..

 

Det var nok denne svarte skumgummien jeg traff (tatt fra førersiden) https://i221.photobucket.com/albums/dd171/Mi_Lars/B4E353D1-F918-47B3-A6F8-CBEDDE7C7077_zpsuustwoie.jpeg

Kan det se ut som den er litt forskjøvet i forhold til den hvite plasten den "står på"/er limt fast til? Kan uansett ikke helt se for meg at dette skal være problemet, at det er skumgummipakningen som har tettet dreneringen? Så nå føler jeg at jeg er like langt, at jeg ikke vet om dreneringa er tett eller ikke, for jeg kommer ikke til.

Har forsøkt å tørke så godt jeg kan rundt der, slik at jeg kan se om det kommer noe vann derfra neste gang jeg kjører og bruker AC. Men det er vanskelig å få det tørt, når det er bløtt i isolasjonen under gummien der..

 

Har også lagt aviser under store deler av mattene i bilen nå, for å se om jeg kan spore noen lekkasje undenifra etter neste kjøretur i regnet. Eller om jeg spyler bilen med vannslange undenifra.

 

Bilen har begynt å tørke opp litt mer. Har håp om å dra til en garasje med noe tørkeutstyr til helgen, og samtidig prøve å ta ut hele gulvteppet.

Edited by Henriette1
Link to comment
Share on other sites

Har du trykkluft, som du kan blåse opp dreneringa? Har aldri studert hvordan den er festet på de bilene. Vi bruker cupe vifter til å tørke opp med, men det tar litt tid. Ut med teppe er det beste. Vi har et dusjhode på et stativ, som vi bruker, for å lete etter lekkasje. Hender vi må jekke opp bilen, for å få forskjellige stillinger, som kan påvirke lekkasje

Link to comment
Share on other sites

Nei, dessverre ikke.. Kjøpte bare en sånn "luft på boks"-sak på Biltema, som jeg sprayet litt oppi der.. Skjedde ikke stort. Men har nok tilgang til trykkluft til helgen.

 

Ok, takk igjen =) Er det sannsynlig at det kan har rustet hull i gulvet på en normalkjørt 2010mod altså? Og vil det isåfal da dekkes av garanti?

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg endelig kommet meg til en plass hvor jeg har litt flere muligheter.

 

Slenger ut noen bilder av tingenes tilstand:

 

0CF3E638-BFD3-4408-AE8C-7D342C9534C8_zps

 

664EBCB3-DE46-484A-89A2-29324688D749_zps

 

57BD21E6-39C2-4B37-9E81-DB3755E37B45_zps

 

A2BE3A0C-C1A7-4669-B1A3-3D8637BCF5F3_zps

 

Finner ingen åpenbare steder hvor vannet kommer inn. Er bløtt over hele, men føler fortsatt at det kanskje er hakket mer vann høyre bak enn ellers.

 

Rusten på bilde to der, Hvor lang tid med fukt tar det før det blir seende sånn ut egentlig? Er dette et tegn på at det har vært vann der i mange mnd, eller kan dette skje fort?

Link to comment
Share on other sites

Den rusta ser ikke ut til å være helt ny ut. Tviler på at det ruster såpass på noen uker. Ville vurdert Fluidfilm eller tilsvarende så du får noe rusthemmende som kryper inn i skjøtene.

Har du mulighet til å ta bilen ut og få noen til å spyle/dusje bilen med vann mens du selv sitter inni å sjekker alle dører og pakninger etc?

Evt om det er såpass varm inne der du er at du kan sette på AC så lavt som mulig for å se om det kommer kondesvann fra AC?

Merklig sak dette.

Edited by xr4ti
Link to comment
Share on other sites

Ok takk. Vet ikke hva Fluidfilm er, men kan sikkert prøve det?

Ja, jeg driver og demonterer innerdekslene på alle fire dørene her, for så å prøve en sånn vannetest med hageslangen. Enn så lenge ser det helt dønn strøkent ut inni dørene.

Det er rundt 15 grader her i garasjen. Må det være varmt ute for at det skal dryppe kondensvann? For det kan jeg jo prøve. Men hvorfor så lavt som mulig?

Edited by Henriette1
Link to comment
Share on other sites

Har tatt en test med vannslangen nå, og trooor jeg kan konkludere med at det ikke er regnvann som forårsaker dette.

 

Så da gjenstår det såvidt jeg kan forstå to muligheter?

 

-AC-drenering

 

eller

 

-at vannet kommer undenifra.

 

 

Når jeg tenker meg om, så ble bilen vasket i vaskemaskin dagen før jeg undersøkte under gummimattene og fant ut at alt var bløtt.. Så at det kan ha kommet vann derfra er jo ikke umulig.

Men lukta/muggen kom før det. Kanskje fra tidligere bilvask/kjøring på veldig våte veier?

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg prøvd å spyle bilen fra undersiden med høyttrykksspyler. Det er vanskelig å få til alle vinkler fordi den er så lang, men har funnet et sted det kommer inn vann:

 

Jeg fikk ikke til å laste opp video til photobucket og så hit, men det er her fra denne gummiproppen det kommer inn vann:

 

353B30BE-35CA-4445-AF10-048367BF757D_zps

Proppen er sølvfarget og sitter under det laget med «spaghetti». Lydisolering, eller hva det er?

 

58B86F12-BBE3-4F77-A786-57746584F9A1_zps

Slik ser den ut undenifra.

 

1DBB1FE6-932B-4199-8027-AF9AD2B153A1_zps

Og slik ser tilsvarende propp ut på passasjersiden. Det er en slik på begge sider bak også, men det er kun denne ved pedalene der det pipler inn vann.

 

Kan jeg ha funnet feilen!? Hva er disse proppene for noe i det hele tatt? De må jo ha en funksjon tenker jeg..

Link to comment
Share on other sites

Ok takk. Vet ikke hva Fluidfilm er, men kan sikkert prøve det?

 

Ja, jeg driver og demonterer innerdekslene på alle fire dørene her, for så å prøve en sånn vannetest med hageslangen. Enn så lenge ser det helt dønn strøkent ut inni dørene.

 

Det er rundt 15 grader her i garasjen. Må det være varmt ute for at det skal dryppe kondensvann? For det kan jeg jo prøve. Men hvorfor så lavt som mulig?

 

Fluidfilm er et antirust produkt som er kjent for å krype inn i sprekker og plateskjøter. https://www.fluidfilm.no/Du kan få alvorlig rust ganske kjapt på det som allerede er der.

 

Om du setter AC på så lav temperatur som mulig så jobber AC mer/kondenserer mer.

Nå har jeg prøvd å spyle bilen fra undersiden med høyttrykksspyler. Det er vanskelig å få til alle vinkler fordi den er så lang, men har funnet et sted det kommer inn vann:

 

Jeg fikk ikke til å laste opp video til photobucket og så hit, men det er her fra denne gummiproppen det kommer inn vann:

 

Proppen er sølvfarget og sitter under det laget med «spaghetti». Lydisolering, eller hva det er?

 

 

Slik ser den ut undenifra.

 

 

Og slik ser tilsvarende propp ut på passasjersiden. Det er en slik på begge sider bak også, men det er kun denne ved pedalene der det pipler inn vann.

 

Kan jeg ha funnet feilen!? Hva er disse proppene for noe i det hele tatt? De må jo ha en funksjon tenker jeg..

 

Vann kommer inn enten som rennende vann eller under trykk. Om det kan trykkes inn såpass store vannmengder inn drenspluggene er jeg litt i tvil om. Om det hadde manglet en propp så er jeg med på at det kan komme en del vann men jeg synes det ser ut som begrenset hull i proppene. Men, det kan kanskje bli et sug under bilen slik at vann kommer inn?

Link to comment
Share on other sites

Ok, kjøpe litt sånn da :)

 

Lav temperatur ja, da er jeg med. Trodde først du mente lav fart på vifta.

 

Ja, det er det jeg også tenkte.. Om det kan komme såpass mye vann derfra liksom. Og så bli fraktet til der baksetepassasjerene har beina på høyre siden, via teppet.. Må isåfall ha pågått en stund da ja.. Men det var kun denne pluggen som lakk vann da, de andre virket tette.

 

Kan kanskje komme et sug under kjøring som du sier ja? Og jeg vil tro at spruten fra framdekket faktisk vil kunne treffe ganske rett på der den pluggen sitter, under bilen.

 

Men hva er disse pluggene til, sånn i utgangspunktet? La merke til at det er sånne plugger i reservehjulsbrønnen også.

bør jeg bare tette med Tech7 eller noe?

og, kan jeg rive av den spaghettien/lydisoleringen og sjekke hvordan det ser ut under, eller er det dumt?

Link to comment
Share on other sites

Ok, kjøpe litt sånn da :)

 

Lav temperatur ja, da er jeg med. Trodde først du mente lav fart på vifta.

 

Ja, det er det jeg også tenkte.. Om det kan komme såpass mye vann derfra liksom. Og så bli fraktet til der baksetepassasjerene har beina på høyre siden, via teppet.. Må isåfall ha pågått en stund da ja.. Men det var kun denne pluggen som lakk vann da, de andre virket tette.

 

Kan kanskje komme et sug under kjøring som du sier ja? Og jeg vil tro at spruten fra framdekket faktisk vil kunne treffe ganske rett på der den pluggen sitter, under bilen.

 

Men hva er disse pluggene til, sånn i utgangspunktet? La merke til at det er sånne plugger i reservehjulsbrønnen også.

bør jeg bare tette med Tech7 eller noe?

og, kan jeg rive av den spaghettien/lydisoleringen og sjekke hvordan det ser ut under, eller er det dumt?

Om de hulla er til for montering av panelene på fabrikken eller om det faktisk er drenshull vet jeg ærlig talt ikke. Har alltid kalt de for drensplugger  :unsure:

Du kan fjerne lydisoleringen men anbefaler å erstatte den med noe tilsvarende. Får slike lydmatter på bilsteriosjapper og noen bilsjapper.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...