Jump to content

Recommended Posts

Posted
On 6/2/2025 at 9:52 PM, grcossie said:

Går via bcm, sikringsboksen inni bil, bak hanskerom

Ok, hva er bcm? Går den til en av sikringene bak hanskerommet? 

Posted
8 timer siden, skrev kje:

Ok, hva er bcm? Går den til en av sikringene bak hanskerommet? 

bcm er body kontroll modul og er selve sikringsboksen bak hanskerom. 

Posted (edited)
4 hours ago, grcossie said:

bcm er body kontroll modul og er selve sikringsboksen bak hanskerom. 

Ok, takk for det. Hva heter sikringen som ac bryteren går til?

Edited by kje
Posted

Har litt data problem her nå, får ikke sett lednings diagram. Mulig den går utenom sikring og bare rett i kretskort. Er og en klima anlegg modul bak bryterpanelet, visst du har automatisk temp kontroll, med digital temp setting

Posted
16 hours ago, grcossie said:

Har litt data problem her nå, får ikke sett lednings diagram. Mulig den går utenom sikring og bare rett i kretskort. Er og en klima anlegg modul bak bryterpanelet, visst du har automatisk temp kontroll, med digital temp setting

Kan jeg sjekke noe på den modulen? Hvordan vet jeg om jeg har automatisk temp kontroll, med digital temp setting?

Posted

Enten har du digital temp valg med trykk bryter, eller har du en vri bryter du setter tempen med. Du kan evt måle om du har noe signal fra ac bryter, men dette er på kretskort , så ikke du må spore hvor den kommer på kortet, 

Posted (edited)

Etter å ha kjørt litt med jumpet relé og hørt en suselyd begynte det i dag å ryke og var varmt i motorrommet. Kan det være AC kompressoren som er gåen?

 

Alt ble normalt da Jeg tok ut jumpekabelen.

Edited by kje
Posted

Clutchen er ikke beregnet å holde inne hele tiden, den kopler inn og ut i sykluser. Du kan få overtrykk i systemet visst den går hele tiden, susing og røyk kan være en lekkasje

Posted
5 hours ago, grcossie said:

Clutchen er ikke beregnet å holde inne hele tiden, den kopler inn og ut i sykluser. Du kan få overtrykk i systemet visst den går hele tiden, susing og røyk kan være en lekkasje

Ok, så det som kan ha skjedd er at siden jeg har kjørt med clutchen inne hele tiden har det blitt overtrykk i systemet og dermed lekkasje?

 

Posted
På 10.6.2025 den 21.45, skrev kje:

Ok, så det som kan ha skjedd er at siden jeg har kjørt med clutchen inne hele tiden har det blitt overtrykk i systemet og dermed lekkasje?

 

Det kan ha skjedd visst du hørte lyd og det kom røyk ja. Normalt går den bare i ca 15-20sek for å slå seg av i 5-10 sek og på igjen

Posted
11 hours ago, grcossie said:

Det kan ha skjedd visst du hørte lyd og det kom røyk ja. Normalt går den bare i ca 15-20sek for å slå seg av i 5-10 sek og på igjen

Ja jeg hørte lyd og det kommer røyk. Da må jeg lete etter lekkasje. Har du en anbefaling til sporstoff?

Posted (edited)
21 hours ago, grcossie said:

Vi bruker bare wurth sin både for manuell fylling og for ac maskiner, merke betyr nok ikke så mye der

Kan jeg bruke denne vannbaserte fra biltema som lager bobler? Eller må jeg tømme systemet etterpå da? Og bruke vakumpumpe? 

 

https://www.biltema.no/fritid/friluftsliv-og-camping/kokeapparat/lekkasjesoker-gass-250-ml-2000042483?gad_source=1&gad_campaignid=20567858629&gclid=Cj0KCQjwmK_CBhCEARIsAMKwcD7kuDJFr-oNcAEAZTJs5sBfpmdWKhalnrFDyvpJUXtNkNZgCi7SWvcaAgZ2EALw_wcB

 

Prøvde jumper kabelen på reléet igjen men nå var det ingen lyd eller røyk. Clutchen går fint rundt. Hvis det er lekkasje kommer det kanskje ikke lyd/røyk før det har stått på en stund?

 

Jeg vurderer å skifte trykkbryteren. Vet du om det er en "schraeder valve" under trykkbryteren slik at ac gassen ikke lekker ut ved bytte av trykkbryter?

Edited by kje
Posted

Kan sikkert bruke den, vi bruker fluoriserende sporstoff. Blir ac kald når du jumper nå, eller har for mye gass lekt ut? Må tappe og fylle gass ved trykkbryter skifte

 

Posted
1 hour ago, grcossie said:

Kan sikkert bruke den, vi bruker fluoriserende sporstoff. Blir ac kald når du jumper nå, eller har for mye gass lekt ut? Må tappe og fylle gass ved trykkbryter skifte

 

Ac blir ikke kald når jeg jumper. Clutchen går fint rundt. Motorvifta går ikke rundt, burde den?

Men det virker som det er gass i systemet likevel når jeg presser inn den lille ventilen med en spiker, da hører jeg "psssst" og det kommer opp en liten "steam". Som han gjør i denne videoen (ca.2:50). Kan det være lite gass/lekkasje likevel? Bør jeg sjekke med sporstoff?

 

Posted

Vifta skal gå ja, visst den ikke blir noe kaldere nå den går nå, som den gjorde tidligere, så virker det som det er lite gass. Selv om det er litt gass, så er det ikke sikkert det er nok. Var det noe lukt når det røk?

Posted (edited)
41 minutes ago, grcossie said:

Vifta skal gå ja, visst den ikke blir noe kaldere nå den går nå, som den gjorde tidligere, så virker det som det er lite gass. Selv om det er litt gass, så er det ikke sikkert det er nok. Var det noe lukt når det røk?

Kjente lukt når det røk ja.

Anbefaler du å teste med sporstoff? Jeg kjøpte dette sporstoffet igår:

20250613_212533.thumb.jpg.1d1a6ad4e53cbbdf5424662acc528ef9.jpg

 

Edited by kje
Posted
7 hours ago, grcossie said:

Ja du kan prøve med den, ta jumpeledningen av og på litt, så du får en syklus og ikke konstant inne

Må jeg fylle på med gass også?

Posted (edited)
4 hours ago, grcossie said:

Prøv først uten, blir det ikke kaldt på rørene, så må du ha mer gass

Jeg ville sjekke trykket i systemet først.

Trykket med ac på var: lavtrykksiden(blå):30 psi høytrykksiden(rød):60psi

Temperaturen ute var ca 20 grader celsius. 

20250614_235716.thumb.jpg.aa05da46908021bca24052afc317ac44.jpg

 

Ifølge dette skjema er vel høytrykksiden alt for lav?

81k4kyji3GL.thumb.jpg.8acbe4aec63f1a047946b5571d3cae5b.jpg

Edited by kje

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...