kje Posted June 4 Author Posted June 4 On 6/2/2025 at 9:52 PM, grcossie said: Går via bcm, sikringsboksen inni bil, bak hanskerom Ok, hva er bcm? Går den til en av sikringene bak hanskerommet?
grcossie Posted June 4 Posted June 4 8 timer siden, skrev kje: Ok, hva er bcm? Går den til en av sikringene bak hanskerommet? bcm er body kontroll modul og er selve sikringsboksen bak hanskerom.
kje Posted June 4 Author Posted June 4 (edited) 4 hours ago, grcossie said: bcm er body kontroll modul og er selve sikringsboksen bak hanskerom. Ok, takk for det. Hva heter sikringen som ac bryteren går til? Edited June 4 by kje
grcossie Posted June 5 Posted June 5 Har litt data problem her nå, får ikke sett lednings diagram. Mulig den går utenom sikring og bare rett i kretskort. Er og en klima anlegg modul bak bryterpanelet, visst du har automatisk temp kontroll, med digital temp setting
kje Posted June 6 Author Posted June 6 16 hours ago, grcossie said: Har litt data problem her nå, får ikke sett lednings diagram. Mulig den går utenom sikring og bare rett i kretskort. Er og en klima anlegg modul bak bryterpanelet, visst du har automatisk temp kontroll, med digital temp setting Kan jeg sjekke noe på den modulen? Hvordan vet jeg om jeg har automatisk temp kontroll, med digital temp setting?
grcossie Posted Monday at 09:38 AM Posted Monday at 09:38 AM Enten har du digital temp valg med trykk bryter, eller har du en vri bryter du setter tempen med. Du kan evt måle om du har noe signal fra ac bryter, men dette er på kretskort , så ikke du må spore hvor den kommer på kortet,
kje Posted Tuesday at 01:32 PM Author Posted Tuesday at 01:32 PM (edited) Etter å ha kjørt litt med jumpet relé og hørt en suselyd begynte det i dag å ryke og var varmt i motorrommet. Kan det være AC kompressoren som er gåen? Alt ble normalt da Jeg tok ut jumpekabelen. Edited Tuesday at 01:40 PM by kje
grcossie Posted Tuesday at 02:33 PM Posted Tuesday at 02:33 PM Clutchen er ikke beregnet å holde inne hele tiden, den kopler inn og ut i sykluser. Du kan få overtrykk i systemet visst den går hele tiden, susing og røyk kan være en lekkasje
kje Posted Tuesday at 07:45 PM Author Posted Tuesday at 07:45 PM 5 hours ago, grcossie said: Clutchen er ikke beregnet å holde inne hele tiden, den kopler inn og ut i sykluser. Du kan få overtrykk i systemet visst den går hele tiden, susing og røyk kan være en lekkasje Ok, så det som kan ha skjedd er at siden jeg har kjørt med clutchen inne hele tiden har det blitt overtrykk i systemet og dermed lekkasje?
grcossie Posted Wednesday at 07:49 PM Posted Wednesday at 07:49 PM På 10.6.2025 den 21.45, skrev kje: Ok, så det som kan ha skjedd er at siden jeg har kjørt med clutchen inne hele tiden har det blitt overtrykk i systemet og dermed lekkasje? Det kan ha skjedd visst du hørte lyd og det kom røyk ja. Normalt går den bare i ca 15-20sek for å slå seg av i 5-10 sek og på igjen
kje Posted Thursday at 07:01 AM Author Posted Thursday at 07:01 AM 11 hours ago, grcossie said: Det kan ha skjedd visst du hørte lyd og det kom røyk ja. Normalt går den bare i ca 15-20sek for å slå seg av i 5-10 sek og på igjen Ja jeg hørte lyd og det kommer røyk. Da må jeg lete etter lekkasje. Har du en anbefaling til sporstoff?
grcossie Posted Thursday at 02:36 PM Posted Thursday at 02:36 PM Vi bruker bare wurth sin både for manuell fylling og for ac maskiner, merke betyr nok ikke så mye der
kje Posted yesterday at 07:36 AM Author Posted yesterday at 07:36 AM (edited) 21 hours ago, grcossie said: Vi bruker bare wurth sin både for manuell fylling og for ac maskiner, merke betyr nok ikke så mye der Kan jeg bruke denne vannbaserte fra biltema som lager bobler? Eller må jeg tømme systemet etterpå da? Og bruke vakumpumpe? https://www.biltema.no/fritid/friluftsliv-og-camping/kokeapparat/lekkasjesoker-gass-250-ml-2000042483?gad_source=1&gad_campaignid=20567858629&gclid=Cj0KCQjwmK_CBhCEARIsAMKwcD7kuDJFr-oNcAEAZTJs5sBfpmdWKhalnrFDyvpJUXtNkNZgCi7SWvcaAgZ2EALw_wcB Prøvde jumper kabelen på reléet igjen men nå var det ingen lyd eller røyk. Clutchen går fint rundt. Hvis det er lekkasje kommer det kanskje ikke lyd/røyk før det har stått på en stund? Jeg vurderer å skifte trykkbryteren. Vet du om det er en "schraeder valve" under trykkbryteren slik at ac gassen ikke lekker ut ved bytte av trykkbryter? Edited yesterday at 12:00 PM by kje
grcossie Posted yesterday at 06:27 PM Posted yesterday at 06:27 PM Kan sikkert bruke den, vi bruker fluoriserende sporstoff. Blir ac kald når du jumper nå, eller har for mye gass lekt ut? Må tappe og fylle gass ved trykkbryter skifte
kje Posted yesterday at 08:11 PM Author Posted yesterday at 08:11 PM 1 hour ago, grcossie said: Kan sikkert bruke den, vi bruker fluoriserende sporstoff. Blir ac kald når du jumper nå, eller har for mye gass lekt ut? Må tappe og fylle gass ved trykkbryter skifte Ac blir ikke kald når jeg jumper. Clutchen går fint rundt. Motorvifta går ikke rundt, burde den? Men det virker som det er gass i systemet likevel når jeg presser inn den lille ventilen med en spiker, da hører jeg "psssst" og det kommer opp en liten "steam". Som han gjør i denne videoen (ca.2:50). Kan det være lite gass/lekkasje likevel? Bør jeg sjekke med sporstoff?
grcossie Posted 15 hours ago Posted 15 hours ago Vifta skal gå ja, visst den ikke blir noe kaldere nå den går nå, som den gjorde tidligere, så virker det som det er lite gass. Selv om det er litt gass, så er det ikke sikkert det er nok. Var det noe lukt når det røk?
kje Posted 15 hours ago Author Posted 15 hours ago (edited) 41 minutes ago, grcossie said: Vifta skal gå ja, visst den ikke blir noe kaldere nå den går nå, som den gjorde tidligere, så virker det som det er lite gass. Selv om det er litt gass, så er det ikke sikkert det er nok. Var det noe lukt når det røk? Kjente lukt når det røk ja. Anbefaler du å teste med sporstoff? Jeg kjøpte dette sporstoffet igår: Edited 14 hours ago by kje
grcossie Posted 13 hours ago Posted 13 hours ago Ja du kan prøve med den, ta jumpeledningen av og på litt, så du får en syklus og ikke konstant inne 1
kje Posted 6 hours ago Author Posted 6 hours ago 7 hours ago, grcossie said: Ja du kan prøve med den, ta jumpeledningen av og på litt, så du får en syklus og ikke konstant inne Må jeg fylle på med gass også?
grcossie Posted 5 hours ago Posted 5 hours ago Prøv først uten, blir det ikke kaldt på rørene, så må du ha mer gass
kje Posted 1 hour ago Author Posted 1 hour ago (edited) 4 hours ago, grcossie said: Prøv først uten, blir det ikke kaldt på rørene, så må du ha mer gass Jeg ville sjekke trykket i systemet først. Trykket med ac på var: lavtrykksiden(blå):30 psi høytrykksiden(rød):60psi Temperaturen ute var ca 20 grader celsius. Ifølge dette skjema er vel høytrykksiden alt for lav? Edited 1 hour ago by kje
Recommended Posts