Jump to content

Recommended Posts

Posted
24 minutes ago, grcossie said:

Forsåvidt, men se over hele sytemet uansett, som oftest er lekkasjen i kondensor, da den er svakeste punktet særlig visst den er gammel, men kan være et rør evt pakning i skjøt en eller annen plass

Ja. 

Er det kun det med farge på dette bildet som skal sjekkes, eller er det mer/flere ac rør?

graphic.jpg.06cc136bb20ee30f16df843a60809e34.jpg.f9dcd99c418d6f7b905061add3c891bb.jpg.c58764dd256e5d60e4c657310ce0529b.jpg

Posted

Alle røra er med der, så sjekker du kondensator og kompresor og evt til slutt den innvendige delen, men da skulle du merket lyd og røyk inni bilen

Posted
On 6/17/2025 at 5:49 PM, grcossie said:

Alle røra er med der, så sjekker du kondensator og kompresor og evt til slutt den innvendige delen, men da skulle du merket lyd og røyk inni bilen

Jeg klarer ikke lokalisere lekkasjen med sporstoff. Blir dere noe klokere av disse bildene?

 

20250619_235751.thumb.jpg.7e0dc8993a6ec7b353d3b3e3310a672f.jpg

Kondensator:

20250619_235839.thumb.jpg.5b8bcbe26594bfe59e431e8cd84ff177.jpg

20250620_000028.thumb.jpg.b7de9be3b111983a7ff3524c4c90c662.jpg

20250620_000129.thumb.jpg.92525559b425a6d59ad191bcc50d61ab.jpg

20250619_235531.thumb.jpg.b09dd3d971d7e6cbe3d8483d8c6e9601.jpg

20250619_235724.thumb.jpg.854d0469dd846fc000da1d2239983390.jpg

20250619_235923.thumb.jpg.bee8e47da739d77736cb5f0fab9fd493.jpg

Posted

Ikke godt å se noe der, vi bruker uv lys og gule briller for å se sporstoffet bedre. Du må starte kompressor for å få sirkulert sporstoffet og bygge trykk

Posted
11 hours ago, grcossie said:

Ikke godt å se noe der, vi bruker uv lys og gule briller for å se sporstoffet bedre. Du må starte kompressor for å få sirkulert sporstoffet og bygge trykk

Jeg har kjørt et par turer med kompressor og ac på. Brukte uv lys da jeg tok disse bildene. Eneste jeg ikke har sjekket er den innvendige delen. Er det evaporator?

Posted
5 timer siden, skrev kje:

Jeg har kjørt et par turer med kompressor og ac på. Brukte uv lys da jeg tok disse bildene. Eneste jeg ikke har sjekket er den innvendige delen. Er det evaporator?

Det er evapoatoren ja. Får du fram igjen den lyden og røyken du hadde, så er det kanskje lettere å se hvor det kommer fra

 

Posted
6 hours ago, grcossie said:

Det er evapoatoren ja. Får du fram igjen den lyden og røyken du hadde, så er det kanskje lettere å se hvor det kommer fra

 

Må vel fylle mer gass på anlegget for å få frem røyk og lyd igjen? Finnes det noen enkle "spraybokser" man kan fylle på og hvor får man kjøpt det?

Posted
On 6/23/2025 at 11:08 PM, grcossie said:

Mulig det er noe å få kjøpt, litt usikker

Hadde den på ac service nå.

De vacumerte, trykktestet og fylte på ny gass. De sa det var ingen lekkasje.

 

Jeg fortalte at jeg kjørte med jumperkabel helt til det begynte å ryke og lukte og da sluttet AC og bli kald. De sa det var sannsynligvis en sikkerhetsventil som gassen hadde kommet ut fra. De visste ikke hvor dem var på Mondeo mk4, Er det noen av dere som vet hvor den er?

 

At jeg må bruke jumperkabel sa de var sannsynligvis på grunn av gåen trykkbryter. Jeg har bestilt ny trykkbryter og venter på den i posten.

  • 2 weeks later...
Posted (edited)
On 7/2/2025 at 9:30 PM, grcossie said:

Nei, er trykkbryteren, som regulerer trykket ved å slå av og på strøm til clutch

Hvor kan det ha lekket ut gass da når det ikke ble oppdaget noe lekkasje ved trykktest?

Edited by kje
Posted

Visst gass mengden var rett, når de sjekket, så kan det ikke ha lekket noe, spørsmålet da er hvor røyk og lyd kom fra

Posted (edited)
On 7/14/2025 at 4:32 PM, grcossie said:

Visst gass mengden var rett, når de sjekket, så kan det ikke ha lekket noe, spørsmålet da er hvor røyk og lyd kom fra

Nå har jeg fått den nye trykkbryteren i posten og skal skifte den.

 

Er det bare å skru ut den gamle trykkbryteren? Eller må jeg tømme systemet for gass?

 

Jeg ringte ac service og de sa det varierte fra bil til bil om man trengte å tømme først eller ikke. Noen som vet hvordan det er med Mondeo Mk4 2008?

Edited by kje
  • 4 weeks later...
Posted (edited)
On 7/17/2025 at 9:06 PM, grcossie said:

Den kan du skifte uten å tappe gass på de mener jeg

Skiftet til ny trykkbryter men det hjalp ikke noe.

 

Kjørte med jumperkabel noen få minutter da det plutselig begynte å ryke og lukte igjen. Det er vel lekkasje?

Litt merkelig siden ac service testet trykket og alt virket stabilt. Men det er kanskje fordi jeg hadde jumperkabel?

 

Verksted tok diagnosetest og slettet en del feilkoder. Kan det være denne som er problemet?:

PCM

3.P0691:00-6C Fan 1 Control Circuit Voltage Low

Screenshot_20250811-214035_Drive.thumb.jpg.318e1e27a7cb5c5c4b7727762be1ab9a.jpg

20250811_214433.thumb.jpg.452310c2c636d7f86ca2356a7ec805ab.jpg

 

 

Edited by kje
Posted
1 hour ago, grcossie said:

Visst kjølevifta ikke går, så virker heller ikke ac, har du ikke testet den tidligere?

Kjølevifta går ikke rundt når motor er på nei. Men jeg testa den direkte på et batteri og da gikk den rundt.

Jeg bør kanskje teste om det er signal mellom vifta og pcm da?

 

Ble det lekkasje siden jeg jumpet reléet? 

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...