Jump to content

Ohc med doble 45mm gassere


Recommended Posts

Vil tro 50 holder. Har 65 på min V8, med 0,7L sylindervolum. Den gikk helt OK på 50/55, men tomgangsdysene er med på overgangen og der hadde jeg et problem. 65 fikset biffen.
Men, det er forskjell på DCOE og IDF..... Må gå til litteraturen for å finne detaljert info.

  • Like 1

Caprimaniac- "RS Euroford". Facebook-1.png Ny online Speedshop:RSEuroford nettbutikk

Link to post
Share on other sites

Ok. Prøve 50 da og eventuelt borre opp. 

10 år siden sist jeg dilla med detta, men mener det satt i 45 og det ble for tynt. Fant aldri dyser den gang (solex addhe) men nå ser det ut som det finnes på ebay. Har ikke noe slikt du da? 

Link to post
Share on other sites
On 9/14/2021 at 7:39 PM, SierraCL said:

Noen som veit i nabolaget hvor store tomgangsdyser ohc'n liker?

, 65?

 

Den eneste korrekte måte å finne ut av dette er å kjøre bilen på delgass og lese av AFR, men på helt generelt grunnlag tipper jeg at 65 dyser på en 2,0L vil gi for lav AFR på cruising. Unntaket er om du har nyere emission forgassere. 

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to post
Share on other sites

Folk rundt her har testet slike anbefalinger før og med så-som-så resultat. 
En motor med retardert kamtiming, ingen vakumklokke og 38 mm halsringer i en 45 mm forgasser er satt opp for banebruk slik jeg ser det. 
 

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to post
Share on other sites

Kent sine FR30 og FR34 kamakslinger er alltid ett godt og korrekt valg for de aller fleste som kjører bilen sin på gate, men de klarer seg fint med forgassere som er mindre enn 45 mm med 36 mm halsringer. 
Ellers må jeg si at på generelt grunnlag har forgasserindustrien sviktet folket. Weber og Dellorto forgassere ble vel designet på 1960 tallet og lite og ingenting har skjedd siden. Ser vi til USA så er det ganske så stor forskjell på en gammel Holley forgasser og en helt moderne utgave av den. 

En vakker dag kan vi kanskje få sett en motor med Mikuni RS, Mikuni RSR eller Kehin FCR forgassere aktivert av en DBW motor. Det hadde vært ett stort steg i riktig retning og EFI gutta hadde fått noe å tygge på. :) Når man throttler motoren med størrelsen på halsringen, så er dette den optimale løsningen. ;) 

Edited by RS 1000
  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to post
Share on other sites

Du tenker på flat slide gassere? Ser et sett med Mikuni av den typen ikke koster stort mer enn et sett med genuin Weber... 

On 9/18/2021 at 3:07 PM, RS 1000 said:



En vakker dag kan vi kanskje få sett en motor med Mikuni RS, Mikuni RSR eller Kehin FCR forgassere aktivert av en DBW motor. Det hadde vært ett stort steg i riktig retning og EFI gutta hadde fått noe å tygge på. :) Når man throttler motoren med størrelsen på halsringen, så er dette den optimale løsningen. ;) 

 

Link to post
Share on other sites
3 hours ago, SierraCL said:

Du tenker på flat slide gassere? Ser et sett med Mikuni av den typen ikke koster stort mer enn et sett med genuin Weber... 

Nei, ikke egentlig. 
Ser man inn i en "vanlig" bilforgasser så ser vi sprederen og halsringen og det er lufthastigheten gjennom denne 36 - 40 mm åpningen som bestemmer hvordan forgasseren fungerer og vi må gjøre ett kompromiss. På maks effekt er hastigheten ofte ugunstig høy og på lave turtall og lite gasspådrag er gasshastigheten alltid ugunstig lav. En prinsipielt dårlig løsning. 
MC forgassere løfter i stedet ett rundt eller flatt stempel som i praksis tilpasser størrelsen på halsringen til motorens luft behov. Dette er prinsipielt den beste løsningen og det spiller ikke så stor rolle om stempelet er rundt eller 4-kantet og flatt. Det er fordeler og ulemper med begge deler. 
Fordelen med moderne Flatslide forgassere er at de ofte har akselerasjonspumper, noe de gamle VM forgasserne ikke har. 
Flatslide forgassere kan derfor settes opp til å gå med høyere AFR på cruising og man kan likevel behandle gasspedalen fullstendig hensynsløst uten at motoren "bogger" når man sparker gassen i bunn fra lave til moderate turtall.     

Når det er sagt, her ett forslag til den optimale løsningen.
http://www.v-performance.com/products/air_fuel.html

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to post
Share on other sites

Riktignok et bolton-kit, men til 20000kr er det en investering. Er vel neppe noe for hvermansen med en råtten ohc, kanskje.. Liksom vanskelig å se verdien da et godt forgasseroppsett funker jo ganske bra. 

Link to post
Share on other sites

Det der er ett max effort, høykvalitet, supersystem for finesmackere, men det viser prinsippet på en god måte. 
Det finnes alltid alternativer for dem som vil prøve noe annerledes og som har tid m.v. til å utvikle oppsettet. :) 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=232578462

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=206127210 

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to post
Share on other sites
  • 5 weeks later...

Lurer på om mager blanding kan få motor til å "henge igjen" på turtall når du slipper gassen? Har en stk tomgangsskrue som ikke responderer så her er det vel noe som er tett. 

 

Har spraya startgass rundtomkring og ved spjeldaksler er det respons, men har skjønt som at det er normalt på liggende gassere? 

Link to post
Share on other sites

Egentlig nei, men også ja. :) 

Det egentlige drivstoffet til en motor er luft. Drivstoffet brukes KUN til å varme opp luften når stempelet står i øvre dødpunkt. 
Hvis motoren går på høyere turtall enn eieren ønsker, så er det ALLTID fordi at motoren klarer å få tak i mer luft enn det eieren ønsker. 

Hvis AFR blandingen er for mager og tenningen er for lav på tomgang, så blir motoren kunstig svak. Det folk da gjør i praksis er at de justerer tomgangshastighetsskurene slik at tomgangsturtallet øker til ønsket nivå, men man har da åpnet opp gasspjeldene så mye at progressjonshullene er aktive. 
Resultatet blir at CO skurene ikke har innvirkning på CO blandingen og motoen "henger igjen" fordi gasspjeldene er justert til aldri å lukke.   

Noen forgassere, designet for bruk med heftige trimkamakslinger, har derfor noen ekstra passasjer som skal benyttes for å hindre at gasspjeldene åpnes for mye på tomgang. Vi andre borrer hull i gasspjeldene. ;) 

En god test er å la den driftsvarme motoren stå på tomgang og så vrir man fordeleren til å gi motoren stadig mer fortenningen. Det man da som oftest får se er at turtallet øker dramatisk. Da kan man etterjustere tomgangsskurene for å redusere tomgangsturtellet til ønsket nivå og nå ser man hvordan forgasserene egentlig skal være på tomgang når motoren har korrekt tenning. Problemet er at når turtallet øker så får motoren ALT for mye fortenning så bilen er ikke kjørbar. 
Hovedulempen med forgassere er ikke forgasserene i seg selv, men at tenningsanlegget som oftest er utrolig kjipt sammenlingnet med det som biler med insprut får fordelen av å bruke. 

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to post
Share on other sites

Jøss det var respons... 

 

Artig å lese det du skriver for den erfaringa har jeg akkurat gjort. Begynte med 55 dyser, men dette er altfor lite da jeg etter litt lesing har skjønt at gasserne det gjelder har store luftdyser. (mellom 1.5 og 2mm) Her ble det brukt stor spjeldåpning og tomgangsskruer gjorde lite/ingen forskjell. Gjorde så en test med feilborra dyser (1mm)! og med det var tomgangsskruene effektive igjen. (bortsett fra en)

Tror eneste grunn til at motor gikk rundt med 55 dysene er pga det IKKE-kjipe tenningsanlegget :)

 

IMG_20211024_152348.jpg

Link to post
Share on other sites

Forgassere er sjelden vare, så da må man jo det. ..

Tenningsanlegg kan deles inn i to områder, gnistkvalitet og tenningstidspunkt. Veldig gledelig å se at du har tatt pkt.1 på største alvor og gått til innkjøp av to favoritter som setter fyr oå det meste, om det vil eller ikke. :) 

Da har vi dette med tenningstidspunktet som gjenstår.

Til eldre V8 motorer er det gode valgmuigheter for å tilpasse fordelerne til det nye motoroppsettet. 
https://www.summitracing.com/search?SortBy=BestKeywordMatch&SortOrder=Ascending&keyword=advence curve kit

Til Bosch fordelere er utvalget i praksis fraværende - og man må gjøre det hele på egenhånd.   

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to post
Share on other sites

Det handler om å gi motoren den tenningskurven den fungerer best med og ofte blir det en kortere enn original tenningskurve, og andre vekter og fjærer ja. 
Med hele 15 BAR kompresjonstrykk så sliter nok ikke du med det problemet. 

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to post
Share on other sites

Blir reine prosjekttråden dette nå, men prøver å få ting til å virke hehe... 

Etter hva jeg leser så har disse gasserne idle air bleed jets i størrelse 190. Samtlige eksempler på ford ohc i boka mi har noe i nabolaget 55 dyser. Min motor er milevis unna å gå på det. Så fant på å lage noen nye bleed jets med 1mm hull bare for å prøve. 

Funker vesentlig bedre nå, men virker fortsatt mager. Må skru ut tomgangskruer 3.5 turn (noe mer og de detter ut) og gasserne spytter litt. 

Så da lurer jeg på, er det like greit bare å lage blind-plugger og tette hele driten? 

 

IMG_20211027_164345.jpg

 

Screenshot_20211027-193228.jpg

Edited by SierraCL
Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...