Jump to content

OLjeskift Mondeo 2.0 tdci 2009 ?


Balltus12

Recommended Posts

Hei. Jeg tenkte å ta ole skift før jul da "oljeskift" har dukket opp i displayet. Noen som suger opp oljen via peilepinnen på denne bilen tro? og får man med seg alt(nesten alt) eller må man under bilen å ligge på ryggen og skru av dekselet og skru ut tappepluggen for å få ut alt? 

Balltus

Link to comment
Share on other sites

Må bytte olje via tappepluggen. Får ikke ned sugerøret nok for å suge opp mer enn ca 1 liter (min erfaring) på disse motorene, gjelder både 1,6 og 2,0 PSA-motorene.

Vil absolutt anbefale å kjøpe ny tappeplugg og tettering, koster ca 95kr hos Ford. Oljevolum inkl filter er 6 liter. Oljefilteret byttes vel med en 27mm pipe mener jeg å huske.

Om tappepluggen er rundet innvendig (som de ofte er, man bruker en unbrakopipe for å skru ut pluggen) så kan man bruke en flatmeisel for å meisle den løs. Sett meiselen ca kl  4 på pluggen og slå med en medium hammer, de pleier å løsne da. Husker ikke tiltrekkningsmomentet i farten. Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

ja det går fortere å tappe ut av pluggen. skal prøve etter på med oljesuger . har en slik vakumball jeg skal teste. Men kjenner jeg meg rett så må jeg vel under bilen og ligge på det kalde garasjegulvet. Men jeg skal prøve oljesugeren en gang først.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk tappet ut ca 4,8l ut av motoren (ink filter) Men da så jeg noe som ikke var så bra.  Dvs ikke noe vann i olja men da jegskulle fylle på den nye olja lyste jeg ned med lykta der hvor jeg fyller på olje. Det er ganske stort ja. Her fikk jeg se noe hvit guffe i bøyen der hvor oljen skulle renne ned. DET likte jeg IKKE. Har jeg så uflaks at toppen er gått? eller er dette kondens over tid? nå får ikke jeg roen. Jeg fylte opp med ny olje i alle fall. Ser ikke at frostvæska har minket heller. Noen som har sett dette før nederst i bøyen der hvor olja renner i i motoren? Hva tror du  grcossie ? xr4ti ?

Edited by Balltus12
Link to comment
Share on other sites

Kondens i påfyllinga, er nokså vanlig,  typisk når en har en del småkjøring, blir ikke varmt nok at kondensen fordamper i røret. Har det samme på min Kuga, tar av og til og taper en papir dott på et langt skrujern og rengjør der. Ikke noe du trenger bekymre deg for

Link to comment
Share on other sites

Tuuuuuuuusen takk for kjapt svar. Hadde ikke fått sovet hadde jeg ikke lest dette. Da er jeg straks roligere. Det var ikke antydninger til noe grått på peilepinnen heller og godt var det. Etter oljeskiftet syntes jeg bilen fikk en annen motor lyd. roligere men det har vel med trua å gjøre kanskje. Var kølsvart den jeg tok ut. Igjen takk for svar!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...