Jump to content

Mondeo mk4, feilkoder fra varmesystem


xr4ti

Recommended Posts

Skulle sette ned temperaturen her en dag men fikk ikke regulert ned varmen. Har ikke rørt anlegg siden i høst så tenkte at det var et spjel som hadde låst seg så tok en diagnose.

Fikk opp flere koder på flere spjelmotorer. Noen som har vært borti dette før? Siden det er flere feil så er det kanskje noe med selve styresystemet? Løsnet høyre spjelmotor og justerte spjelet manuelt. Sjekket samtidig om spjelmotor reagerte, det gjorde den ikke.

Feilkoder for HVAC samlet: B1081 B1082 B1083 B1086  Noen som har peiling på dette, evt hvor jeg skal begynne å feilsøke?


===HVAC DTC B1081:00-2B===
Code: B1081 - Left Temperature Damper Motor

Status: 
 - DTC Present at Time of Request
 - Malfunction Indicator Lamp is Off for this DTC

Module: Heating Ventilation Air Conditioning

Diagnostic Trouble Code details

Possible causes are:

Circuit Short To Ground

Circuit Open

===END HVAC DTC B1081:00-2B===

===HVAC DTC B1082:00-2B===
Code: B1082 - Right Temperature Damper Motor

Status: 
 - DTC Present at Time of Request
 - Malfunction Indicator Lamp is Off for this DTC

Module: Heating Ventilation Air Conditioning

Diagnostic Trouble Code details

Possible causes are:

Circuit Short To Ground

Circuit Open

===END HVAC DTC B1082:00-2B===

===HVAC DTC B1083:00-2B===
Code: B1083 - Recirculation Damper Motor

Status: 
 - DTC Present at Time of Request
 - Malfunction Indicator Lamp is Off for this DTC

Module: Heating Ventilation Air Conditioning

Diagnostic Trouble Code details

Possible causes are:

Circuit Short To Ground

Circuit Open

Faulty front air distribution positioning motor

===END HVAC DTC B1083:00-2B===

===HVAC DTC B1086:00-2B===
Code: B1086 - Air Distribution Damper Motor

Status: 
 - DTC Present at Time of Request
 - Malfunction Indicator Lamp is Off for this DTC

Module: Heating Ventilation Air Conditioning

Diagnostic Trouble Code details

Possible causes are:

Circuit Short To Ground

Circuit Open

Faulty front air distribution positioning motor

===END HVAC DTC B1086:00-2B===

===RFA DTC None===
Successful DTC reading, no error codes found

Module: Remote Function Actuator

===END RFA DTC None===

===ACM DTC Error===
Unable to read DTC

Module: Audio Control Module

===END ACM DTC Error===

===IPC DTC U3006:16-2B===
Code: U3006 - Control Module Input Power A Circuit / Open

Additional Fault Symptom:
 - Circuit Voltage Below Threshold

Status: 
 - DTC Present at Time of Request
 - Malfunction Indicator Lamp is Off for this DTC

Module: Instrument Panel Control Module

===END IPC DTC U3006:16-2B===

===IPC DTC U0416:68-2A===
Code: U0416 - Invalid Data Received From  Vehicle Dynamics Control Module

Additional Fault Symptom:
 - Event Information

Status: 
 - DTC Present at Time of Request
 - Malfunction Indicator Lamp is Off for this DTC

Module: Instrument Panel Control Module

===END IPC DTC U0416:68-2A===

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tror nok jeg trenger litt hjelp her gitt. Har sjekket spjeldene, ingen som sitter fast, har slettet feilkoder ørten ganger uten at det hjelper. Kan ikke se at det er strøm i kontaktene til spjeldmotorene heller. Har forsøkt å ta av strømmen i en halv time for så sette batteripolene mot hverandre, hjalp ikke. Har googlet og finner ikke noe eurekasvar på dette heller.

Som nevnt så tok jeg av batteriet når jeg byttet clutch i vinter men har ikke stilt på varmen siden i høst, den står konstant på 21 grader vinteren igjennom. Jeg tok av selve kontrollmodulen ifbm at jeg byttet fra original radio til den kinaradioen men husker ikke om jeg har justert på varmen etter det. Koblet ikke ut strømmen da jeg byttet radioenheten, kan det ha noe med saken å gjøre? Noen som ser en sammenheng for feilkodene i post #1?

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, xr4ti said:

Tror nok jeg trenger litt hjelp her gitt. Har sjekket spjeldene, ingen som sitter fast, har slettet feilkoder ørten ganger uten at det hjelper. Kan ikke se at det er strøm i kontaktene til spjeldmotorene heller. Har forsøkt å ta av strømmen i en halv time for så sette batteripolene mot hverandre, hjalp ikke. Har googlet og finner ikke noe eurekasvar på dette heller.

Som nevnt så tok jeg av batteriet når jeg byttet clutch i vinter men har ikke stilt på varmen siden i høst, den står konstant på 21 grader vinteren igjennom. Jeg tok av selve kontrollmodulen ifbm at jeg byttet fra original radio til den kinaradioen men husker ikke om jeg har justert på varmen etter det. Koblet ikke ut strømmen da jeg byttet radioenheten, kan det ha noe med saken å gjøre? Noen som ser en sammenheng for feilkodene i post #1?

Er det slik at kinaradioen krever at du har klimamodulen koblet og gjemt bak enheten? Da kan du jo sjekke om det funker hvis du skrur ut mediaenhet og justerer på den. Det neste er da evt. å se om du har riktig MCU-innstilling på enheten din.

Link to comment
Share on other sites

Hei du. Nei dette er en slik enkel sak som kun erstatter den originale Sonyenheten, byttet for å få DAB+ og navi. Dette fungerer utmerket.

Men du ga meg en ide, for jeg vet ikke om jeg har stilt temperaturen etter at jeg byttet ut Sonyenheten. Skal sjekke tilkoblingene om de er som de skal. Må uansett ha den ut for jeg tror det er canbus-boksen som lager en skramlelyd på et vist turtall 😖 Ut i fra det jeg tolker av feilkodene samlet så kan det hele se ut som kommunikasjonsfeil, kan ikke se at alle spjeldmotorer skulle ta kvelden på likt, det må det vel en jordfeil til for å klare. 

 

Link to comment
Share on other sites

Fikset. Koblet ut  kontaktene for styreenheten til varmeanlegget og tak av en batterikabel i 20 minutter, satte sammen alt igjen og så funket det. Når alt funket så fant jeg ut av høyre spjeldmotor var defekt. Fikk tak i ny hos hugger og funker nå.

Noen som vet hva gasstrykket på AC-anlegget skal være? 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...