Jump to content

Transittråden.


and

Recommended Posts

Tenker vi gjør en samletråd på dette for blir vel ikke populær hos Cosworthskylappene om jeg spammer forumet med Transit?

https://auksjonen.no/auksjon/2013_Ford_Transit_22-155_D_HengerfesteHøyt_tak/277500

Dette er snadder! 2013 mellomlang med 2800kg henger, og 155hk! Når så du sist en 155hk som ikke stod i en Jumbo?
Utropet er på kun 39K, og ja det frister! Rusten er ikke håpløs, kmstanden er riktig, og serviceheftet er fulgt opp da den var linjenettbil i BKK Bergen samt senere hos neste eier i Knarvik.

Høye taket kunne jeg være uten, men kan leve med flosshatten på når fremdriften skjer med 155hk!

Det er 40hk mer enn hva jeg har i dag, og med en moderne henger på ca 650kg samt en rev på ca 1450kg så bør det helst ikke være så bratt når du har en Transit med norgesmotoren 115hk eller mindre. Skal nok ikke være så altfor bråkjekk med 125hk utgaven heller.

140hk i korte Sporten sitter i minnet fra året 2010, men da bør interessen stoppe ved Sierra. For 2 tonn på hengerfeste kommer du ikke langt med lovlig om du lever i 2022. Focus Mk3 RS er bare å glemme bak den.

Men hva skal jeg med denne 155hk i dag, og hvor skal jeg legge i vei med en dieselpris på 24,24kr pr i dag?
Elektrisk rallycross i Høljes? Oslo-Høljes er 22mil. 0,9L er 155hkforbruket i brosjyren. Da er vi på 485kr hver vei. Legg på alle bommene, og jeg blir hjemme. Rallycross tidlig 10tall, og jeg hadde reist uten tanke på utgiftene.

Jeg trenger 155hk i bakken opp til Vinstra Motorsportarena. Men der har vi bare 1 treff i året for det er jo maks hva Fordfolket klarer å delta på. Det er ikke meg. Det er deg. For jeg skulle gjerne hatt 2 banetreff, men det går jo ikke når alle skal sitte hjemme eller i solsenga på Granka sammen med Chartersvenn.

Var dette en annonse lagt ut før de harde 20 åra så skulle jeg festet som det var 10tallet. Men det er det ikke, og jeg har egentlig ikke bruk for denne snadder treffsupportbilen av en Transit i 2022, men hva med deg?

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Morsomt. :)

For noen uker siden låg det en annen Transitt ute på ausjonen. Nesten helt perfekt med lasteplan, dobbelkabin, fin pris og utrolig lav km-stand da det var gjengen som kjører mellom kirkegårdene og graver huller i jorden som hadde brukt den.  Helt klart fristende, men det siste døgnet før ausjon slutt så gallopperte prisen avgårde og forsvant over budsjetthorisonten. 

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Var 4 budgivere på denne Transiten. Det tok ikke av før den siste timen da 2 stykker dro opp prisen fra 44K til 52K.

52K! For en mellomlang 155hk! 😲 Vet ikke om minsteprisen ble oppnådd, men røverkjøp er ordet. Blir helt uff a meg bare å tenke på det.
155hk mellomlang er noe man man knapt torde å dagdrømme om før korona da jeg hadde bruk for en slik kraftbamse av en Transit.

Lurer på historien til denne drømmen av en Transit.
Så Transit er jeg at dette frister:

BBK Kundeservice: Hva kan jeg hjelpe med?
and: Har noen spørsmål jeg skulle hatt noen svar på.
BBK: Ja?
and: Har sett en Transit Mk7 som har gått som linjenettbil hos dere. Det er mer normalt å se en linjenettTransit med 4x4 enn 155HK  som er den største 4 sylmotoren.
Hvorfor 155hk?
Var det prøveprosjekt, hastekjøp eller en feilbestilling/levering?
Var det flere med 155hk?
I så fall hvor mange?
BBK: ?
and: Jeg spør for en venn?

 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

On 5/26/2022 at 4:54 PM, RS 1000 said:

Morsomt. :)

For noen uker siden låg det en annen Transitt ute på ausjonen. Nesten helt perfekt med lasteplan, dobbelkabin, fin pris og utrolig lav km-stand da det var gjengen som kjører mellom kirkegårdene og graver huller i jorden som hadde brukt den.  Helt klart fristende, men det siste døgnet før ausjon slutt så gallopperte prisen avgårde og forsvant over budsjetthorisonten. 

Transit pickup er populært hos de som jobber med jord, gress og hage.
Akkurat som med brukt US fullsize pickup så ligger de mye høyere i pris enn Suburban, Tahoe, Excursion og Durango. Det er ikke gratis å leve flaklivet, men det er mange som synes det er verdt penga for en bra Transit pickup blir fort solgt.

Her er unntaket fra regelen. En vinterannonse på en helt riktig spekket 2012 140hk 4x4 dobbelkabin. https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=257237851
Bruktimportert fra nord i sverige siden det er en rustfri 4x4? Men hvilken norsk kirkeverge, parkvesen eller entrepenør slår til på Transit som i august fyller 11 år med dagens miljøkrav på innkjøp og anbud? Da står du igjen med en smal kundekrets. I gamle dager så var nok dette en helmaks plan for å tjene noen kroner, men en 11 år gammel Transit til 268K første gang registrert i norge 22.12.2021 er en hyllevarmer i 2022.

Alle husker vel med gru strømprisen i jula? Jeg ønsket meg ikke bilån på en 2012 Transit til 268K som julegave til meg selv.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Minsteprisen ble nok ikke oppnådd for her er Transitdrømmen ute igjen på ny annonse. https://auksjonen.no/auksjon/2013_Ford_Transit_22-155_D_HengerfesteHøyt_tak/277500

Og ikke nok med det så er enda en 155hk linjenettbil fra BKK tilsalgs. https://auksjonen.no/auksjon/2013_Ford_Transit_22-155_D_HengerfesteHøyt_tak/277501
Kilometerstanden er lavere, men utgiften på å få denne i bra stand er høyere. Ser ut som den er bykjørt av serviceheftet siden 2018. 

Da fikk jeg svaret på at det ble kjøpt mer enn en 155hk Transit. Tror også jeg fikk svar på at dette var prøveprosjekt? Samme 2013 155hk Transit kjøpt som både FWD og RWD. Mulig de ble kjørt der det var bratt, men ikke glatt?

Som bruktkjøp er det FWD som frister da den ikke er like nedkjørt som RWD. Her er beviset på at kilometerstand er ikke alt.

Trodde jeg var kvitt tanken på denne, men her er den tilbake i bakhodet helt frem til søndagen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
On 6/7/2022 at 8:55 PM, and said:

Minsteprisen ble nok ikke oppnådd for her er Transitdrømmen ute igjen på ny annonse. https://auksjonen.no/auksjon/2013_Ford_Transit_22-155_D_HengerfesteHøyt_tak/277500

Tror også jeg fikk svar på at dette var prøveprosjekt? Samme 2013 155hk Transit kjøpt som både FWD og RWD. Mulig de ble kjørt der det var bratt, men ikke glatt?

Som bruktkjøp er det FWD som frister da den ikke er like nedkjørt som RWD. Her er beviset på at kilometerstand er ikke alt.

Andre gangen ble det bare 40K. På det tredje førsøket så ble det 49K. Skulle nok solgt på første forsøket da det var budkrig opp til 52K.

FWD var en skrivefeil i annonsen da jeg for endte gangen bladde gjennom bildene, og så det høye gulvet. Høyt gulv er det bare i RWD og 4x4. Sånt burde en oppdaget før, men det holder med å se 155hk mellomlang så er det ikke så nøye med resten. Tiggere kan ikke være velgere.

Feit Transit for den som driver med motorsport.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 6/2/2022 at 1:32 AM, and said:

Her er unntaket fra regelen. En vinterannonse på en helt riktig spekket 2012 140hk 4x4 dobbelkabin. https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=257237851
Bruktimportert fra nord i sverige siden det er en rustfri 4x4? Men hvilken norsk kirkeverge, parkvesen eller entrepenør slår til på Transit som i august fyller 11 år med dagens miljøkrav på innkjøp og anbud? Da står du igjen med en smal kundekrets. I gamle dager så var nok dette en helmaks plan for å tjene noen kroner, men en 11 år gammel Transit til 268K første gang registrert i norge 22.12.2021 er en hyllevarmer i 2022.

Da er den ute på nytt med en omregistering for bare en uke siden. 45km har den lagt på telleren siden bildene i vinterannonsen i følge splitter nye PKKontrollen.
249K er fortsatt mer enn jeg er villig til å bla opp selv om det er snakk om strøken Transit pickup, men ja det er en kul Mk7 å rulle rundt i for den som har bruk for slikt i jobb eller fritid. https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=264321353

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

To Transit hakket over normalen.

En kort 2008 140hk som ikke er Sport. https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=266522063
Synd Ford ikke dro på litt, og ga de korte med 140hk 2500kg på hengerfestet.

Mellomlang 2008 140 med halvhøyt tak. https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=266387149
248K på telleren får nok noen til å rynke på nesen, men her er det brukt mer enn normalt penger på Transit. 140hk, lakkert fanger, lyktebøyle og 18". 
Dette er ikke en fellesbil med brukere som hatet jobben sin. En runde med hårtørkeren for å rydde litt opp i klisteret så skulle jeg klart å leve med denne Transit. Nesten så man skulle prøvd å støpe litt Sportstyling? Gult er kult.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja den gule har hatt eier som har brydd seg om bilen.
Bare se hvor fin den er i lakken i varerommet, og ikke minst utvendig.
Er som regel bare de korte som har gått som privatbil fra de var nye.
Mellomlang og større er næringsbiler.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Dette er slikt du bare har sett i brosjyren, og da mener jeg gitterveggen.
Gitterveggen som ikke leveres i Norge, men her er den i Connect på norske skilt!
2010 bruktimportert som 14 måneder gammel bil til Norge 08.2011.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=268617217

Skjønner hvorfor gitterveggen ikke leveres i Norge da det bare blir ekstra med heft i logistikken, og det er greit med tett vegg når vinteren setter inn samtidig som tempen skal opp fortest mulig for frosne førere som kjører korte turer. På en annen side så vil man slippe kondensen og rimet som legger seg på stålet i varerommet om man kjører langt nok. Vanndråper i nakken fra metalltaket i varerommet er ikke så festlig på vinteren når tempraturen svinger, og du lener kroppen inn bakdøren.

Men det er på sommeren når du bruker varerommet som seng at du ønsker deg gittervegg. Det blir bakerovn i norsk varebil med tett vegg og faste vinduer.
Der er Econoline varebilversjon overlegen med sin halve gittervegg opp til taket. Vipp ut side og bakrutene om det er montert så overlever du en natt med nok luft i lungene.
 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Grønn brannbil? https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=270935005
ZE er Tromsøregistrering. Var det en mindre brannstasjon som fikk en Transit som var til overs fra Forsvaret eller var det en god pris på en overligger siden den er registret 10.12.1981? Så god pris at man fikk lakkert den rød uten å sprenge budsjettet? Ikke er det kombinert eller minibuss heller, men en to seters varebil.
Mange spørsmål, men en ting er sikkert. Denne har ikke hatt nærkontakt med rødrusspøbel.

Og hva er bedre enn en Transit? Det er to Transit under samme tak.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 2 months later...

Bilen som kommer sist på åstedet.
2009 begynner å bli gammelt, men denne har levd rolig liv i garasje med under 100K på tellern. Husk ladning!

Ikke nok med det så er spekken som en skulle krysset av i dagdrømmen selv. 4X4, 140hk, mellomlang med mellomhøyt tak!
Mellomhøyt tak her fordi man måtte ha en mellomting mellom full ståhøyde inne, og parkering i garasje? Men klistremerke på dashen advarer om 2,6m høyde som er det høyeste taket. Det fikset nok taklasten. Det er 4x4 varerom så gulvet tar litt av ståhøyden mot en FWD, men bøyer man hode så klarer man å få brukt arbeidsbenkene. Det er nok ikke der det meste av arbeidet utføres heller.

Innredingen bak måtte nok ut skulle jeg hatt denne. Skillevegg med dør er artig, men står feil sted om en skulle ligge ned. Hva jeg skulle beholde er isoleringen og elopplegget.

Oppsummert en drøm av en supportbil
Står på 34K med 3 dager igjen. Den bør stige over budsjettet mitt litt kjapt så den blir ute av sinn.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=301656980

 

Link to comment
Share on other sites

34K for Transitdrømmen skulle aldri bli sluttsummen.
Vinnerbudet i kveld var 114K, og det er den verdt.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Mk2 Tvilling med 3.7L Cyclone V6? https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=342092656

Med 300hk og 380Nm så vil ikke det være en sinke i brattbakken.

3.7L er jo også hva Transit Mk8 leveres med i Nord-Amerika så dette bygget er helt riktig, men 2L Cosworth er kanskje en enklere jobb?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...