Jump to content

Kakke/klikke/klunkelyd foran? Mk4 automat 2008.


kje

Recommended Posts

26 minutter siden, skrev kje:

Må jeg demontere den for å sjekke om det er den som lager lyd og er slitt?

Du kan få fram lyd, visst du snurrer forrt på hjulet evt har bilen oppjekket og starter den opp og kjører, det er best på løftebukk. Eller så kan du skru av lager bukken, då får du dreiet selve lageret og kjenne om det herker

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 62
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

imagen2.dll?id=E140014_EUR&w=400&t=JPG                                                                                                                  Den blå er lagerbukken eller bøylen om du vil. For å skifte lager, må aksliingen demonteres og i presse for å presse av og på lager

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, grcossie said:

imagen2.dll?id=E140014_EUR&w=400&t=JPG                                                                                                                  Den blå er lagerbukken eller bøylen om du vil. For å skifte lager, må aksliingen demonteres og i presse for å presse av og på lager

Kan man også ta den av med vinkelsliper og banke den nye på med hammer? 

Som her? 

 

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, skrev kje:

Kan man også ta den av med vinkelsliper og banke den nye på med hammer? 

Som her? 

 

 

4 timer siden, skrev kje:

Kan man også ta den av med vinkelsliper og banke den nye på med hammer? 

Som her? 

 

Ja det går, må væreforsiktig å ikke kutte i akslingen

Edited by grcossie
Link to comment
Share on other sites

Jeg tok en video mens jeg kjørte. Høres det ut som om det er det lageret på akslingen som lager klikke lyden på denne videoen? Lyden er der når jeg kjører i 50kmt eller mindre. Fra 60kmt og fortere forsvinner lyden.

 

Eller kan det være at tripoden på drivaksel har slark som her? Lyden likner denne klikke lyden.

 

Jeg jekket opp bilen og kjørte men kunne ikke høre noe klikke lyd da. Hjulene fremme gikk rundt i starten da jeg satte automatgiren i Drive, men etter noen sekunder stoppet venstre forhjul. Er det bare treg caliper? Eller er det noe annet?

 

 

 

Edited by kje
Link to comment
Share on other sites

Det var mye lyd ja, hørtes nesten ut som vibrasjonsdemper på veivakslingen, (reimhjulet) da vil du høre lyd når bilen står i ro og går også.  Visst det hadde vært tripoid eller lageret på akslingen, så ville du kjent det med så mye lyd, høres ut som noe annet, mer en klirrelyd dette. At ene hjulet står i ro er normalt så lenge du ikke har diff brems. Holder du igjen det andre så begynner dette å gå

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, grcossie said:

Det var mye lyd ja, hørtes nesten ut som vibrasjonsdemper på veivakslingen, (reimhjulet) da vil du høre lyd når bilen står i ro og går også.  Visst det hadde vært tripoid eller lageret på akslingen, så ville du kjent det med så mye lyd, høres ut som noe annet, mer en klirrelyd dette. At ene hjulet står i ro er normalt så lenge du ikke har diff brems. Holder du igjen det andre så begynner dette å gå

Hører ingen lyd når bilen er i ro. Kun når jeg kjører. Ja det er mer klirrelyd. Hva annet kan det være?

Link to comment
Share on other sites

16 minutter siden, skrev kje:

Hører ingen lyd når bilen er i ro. Kun når jeg kjører. Ja det er mer klirrelyd. Hva annet kan det være?

Vanskelig å si uten å ha sett på den. Lyd er ikke lett å finne årsaken til, da den forplanter seg. Kom den plutselig, eller har den gradvis forværret seg ?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, grcossie said:

Vanskelig å si uten å ha sett på den. Lyd er ikke lett å finne årsaken til, da den forplanter seg. Kom den plutselig, eller har den gradvis forværret seg ?

Den har gradvis forværret seg. 

Kan det ikke være lageret ved drivakselen eller tripoden? Fordi da ville det ha ristet i rattet eller bilen?

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, skrev kje:

Den har gradvis forværret seg. 

Kan det ikke være lageret ved drivakselen eller tripoden? Fordi da ville det ha ristet i rattet eller bilen?

Høres ikke ut som noen av de egentlig,  lyden er annerledes. 

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, grcossie said:

Høres ikke ut som noen av de egentlig,  lyden er annerledes. 

Får ta den inn på verksted da hvis ikke det er flere ting jeg kan sjekke?

Link to comment
Share on other sites

On 1/20/2024 at 12:35 PM, grcossie said:

Er litt usikker på hva den lyden er, vanskelig å konkludere med noe over her. 

Hadde den på verksted for diagnose. Da fant de dette:

20240125_212611.thumb.jpg.4b6614f950063b14cd001da6420eaa0c.jpg

 

1) Er det trygt å kjøre bilen før jeg får reparert?

 

2 ) Er endeledd det samme som styreledd? Kan jeg bruke dette styreleddet fra Biltema?

 

3) Er lenkearm det samme som stabilisatorstag? Kan jeg bruke dette stabilisatorstaget fra Biltema?

 

4) Er bærekule det samme som kulebolt? Kan jeg bruke denne kulebolten fra Biltema?

Edited by kje
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror nok verkstedet hadde sagt fra visst det er farlig å kjøre med, da skal slarken være stor.

Delene fra biltema du viser til, ser rett ut, men jeg kan ikke garantere at de passer, da vi bruker kunn org deler, men som sagt ser rett ut

Link to comment
Share on other sites

On 1/26/2024 at 6:31 PM, grcossie said:

Jeg tror nok verkstedet hadde sagt fra visst det er farlig å kjøre med, da skal slarken være stor.

Delene fra biltema du viser til, ser rett ut, men jeg kan ikke garantere at de passer, da vi bruker kunn org deler, men som sagt ser rett ut

Hva burde jeg begynne med først? Bærekule, stabilisatorstag eller styreledd?

Link to comment
Share on other sites

Drivakselmansjett er det første du bør bytte. Når du gjør det så er det naturlig å ta bærekulen (om du kun skal bytte selve kulen og ikke bærearm så sliper du av naglene, bytter kulen og erstatter naglene med bolt-settet). Styreledd(endeledd) er den delen som er kritisk og bør prioriteres. Stab.stagene er ikke kritiske men gunstig å ta samtidig.

For meg så ser det ut som om hele forstillingen trenger en skikkelig gjennomgang med byte av alle bevegelige deler på begge sider.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har problemer med å løsne det gamle styreleddet fra stanga. Det har ikke noe mutter bak seg som jeg ser på videoer. Prøver å få mothold bak ved det indre leddet men 17mm fastnøkkel får slark der og 16mm er for lite. Noen med erfaring på dette?

20240131_222201.thumb.jpg.46d63f19046aa5a580bbe728fac3ab5c.jpg

20240131_222316.thumb.jpg.f6b92341da144e8776a7c1266bd8a8c8.jpg

Link to comment
Share on other sites

Om du ser på endeleddet så er det kontramutter i akselenden. Den må du løsne ved å holde i mot på endeleddet med fastnøkkel. Det er to rettspor på selve endeleddet, mot kontramutteren men jeg husker ikke nøkkelvidden. Når du får av kontramutteren så skal det gå greiere. Tips: når du får løsnet kontramutteren så skru det lett inntil endeleddet FØR du skrur av endeleddet, da har du et greit referansepunkt med tanke på spissinga men du bør uansett ha en forstillingskontroll etter en slik jobb.

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, xr4ti said:

Om du ser på endeleddet så er det kontramutter i akselenden. Den må du løsne ved å holde i mot på endeleddet med fastnøkkel. Det er to rettspor på selve endeleddet, mot kontramutteren men jeg husker ikke nøkkelvidden. Når du får av kontramutteren så skal det gå greiere. Tips: når du får løsnet kontramutteren så skru det lett inntil endeleddet FØR du skrur av endeleddet, da har du et greit referansepunkt med tanke på spissinga men du bør uansett ha en forstillingskontroll etter en slik jobb.

Supert. Takk. Jeg så ikke at det var mutter der. Da kjøper jeg to fastnøkler i riktig dimensjon: 25mm og 27mm.

 

Fikk problemer med bærekulen, den sitter dænn fast i konen. Er det lirt å kjøpe avdrager? Har brukt slegge på godset...

Link to comment
Share on other sites

Bare hyggelig.

Sikker på at den ikke er løs? Bærearmen er i spenn grunnet foringene slik at den spenner bærekulen opp mot huben (navet). Ta et rør eller en lang latmannsarm og sett mot subframe(hjelperammen) og press bærearmen ned og se om bærekulen slipper da. Om ikke så kan en avtrekker være til nytte men er ikke sikker på om den får plass på Mondeo, har aldri trengt det.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, xr4ti said:

Bare hyggelig.

Sikker på at den ikke er løs? Bærearmen er i spenn grunnet foringene slik at den spenner bærekulen opp mot huben (navet). Ta et rør eller en lang latmannsarm og sett mot subframe(hjelperammen) og press bærearmen ned og se om bærekulen slipper da. Om ikke så kan en avtrekker være til nytte men er ikke sikker på om den får plass på Mondeo, har aldri trengt det.

Jeg satte jekken under bremseskiven og jekket opp og da fulgte bærearmen og bærekula med så da sitter den vel fast? Har skrudd nesten av mutteren på oversiden av bærekula, lot den stå igjen med noen gjenger.

Kan denne avtrekkeren være til hjelp? https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/forstillingsverktoy/kuleboltverktoy/kuleboltverktoy-2000030788

Og kanskje varme?

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, xr4ti said:

Bare hyggelig.

Sikker på at den ikke er løs? Bærearmen er i spenn grunnet foringene slik at den spenner bærekulen opp mot huben (navet). Ta et rør eller en lang latmannsarm og sett mot subframe(hjelperammen) og press bærearmen ned og se om bærekulen slipper da. Om ikke så kan en avtrekker være til nytte men er ikke sikker på om den får plass på Mondeo, har aldri trengt det.

Du hadde rett. Den var løs. Den låste seg når jeg jekket opp ved bremseskiven, så da trodde jeg den ikke var løs men det var den. Jeg brukte et brekkjern (sier dere kubein?) mot hjelperammen. 

Har løsnet alle boltene men lurer på hvordan jeg får bærekulen ut? Jeg må presse hardt med brekkjernet for å få bærearmen litt ned og enda går ikke den øverste bolten på bærekula ut fra godset. Ser for meg at det blir vanskelig å få den nye bærekula også inn? Er det lurt å demontere noe?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...