Jump to content

T03 turbo


RC 45

Recommended Posts

Guest Gaultier

Hvis trykkrørene er de samme, vil 1.5 bar være 1.5 bar uansett hvilken turbo man har, men en større turbo krever gjerne større trykkrør enn det sugerøret t3'n har orginalt..og da blir det mere luft på 1.5 bar!

Link to comment
Share on other sites

Guest Larsern
KJære vene da, se på den enkle fysikken folkens. Om vi ser bort fra temperatur og baktryk bestemmes mengden luft motoren får av turtallet og trykket i plenumkammeret. Jeg er VIRKELIG interessert i å høre hvorfor dere tror motoren sluker mer luft med samme ladetrykk om kompressoren som sitter i andre enden av slanger, rør og cooler er større. Kan gjerne se på dette som en utfordring.

 

Er det ingen her som har hatt enkel fysikk på skola? En kompressor komprimerer lufta til et nivå der luftmolekylene sitter tettere sammen enn før komprimeringen. Dette måler vi i vår sammenheng i bar. Vær så snill å forklare hvordan en kompressor kan få eks. en liter luft til å romme flere molekyler enn en annen kompressor, når begge opererer med samme trykk. Anyone...?

 

Kjære vene tilbake, temperatur og baktrykk må jo selvfølgelig tas med i dette regnestykket. Det er jo der hele cluet med store kontra små turboer ligger..

Du henger deg også fast i at det er ett fast volum som du skal fylle f.eks plenum. Men det stemmer ikke, luften beveger seg hele tiden i takt med at motoren sluker unna . med en større kompressor følger det større eksosdel, og den større kompressoren klarer å komprimere luften mere effektivt, bl.a. pga minsket friksjon mellom impeller og luft som igjen fører til lavere temperatur som igjen vil si mere O2 pr. volumenhet. Allerede der har den større turboen en fordel fremfor den lille og motoren har potensiale for å kunne øke på med litt bensin og derfor øke effekten på samme trykk.

En større del av effektøkningen kommer som følge av den større eksosdelen som gir mindre mottrykk og er mere energieffektiv på høyere trykk. Dette fører til at gassvekslingen går lettere og motor da har kapasitet til å sluke unna mere luft, som igjen fører til at kompressor må spinne fortere og pumpe mere luft for å holde det samme trykket. Ergo enda mere bensin, enda mer effekt, fremdeles samme trykk.

Link to comment
Share on other sites

Guest Larsern
Det her er egentlig ikke noe å diskutere, t3 turboen er bygd for 0.8 i trykk og kan presses opp i 1.1 trykk maks.

 

Her er kompressorkartet til orginal turboen i en 4x4, og ifølge det kan turboen beholde maks virkningsgrad helt opp til litt over 1,3bar. Og vil levere luft til oppunder 300hk men da med litt dårligere virkningsgrad.

Fig4.gif

Link to comment
Share on other sites

Guest -Maverick-

takker larsern for godt innlegg her.var akuratt dette jeg lurte på om hadde noen innvirkning av betydning.noe det tydeligvis må ha siden jeg har hørt så mangen med positive erfaringer ved bytte til større turbo.

Link to comment
Share on other sites

Dette har vært diskutert utallige ganger før. Om vi ser bort fra baktrykk og temperatur så er fysikken klinkende klar: Det flower IKKE mer luft inn i motoren om du har 1,5bar i plenum fra en stor kompressor enn om du har 1,5bar i plenum fra en liten kompressor.

 

Ufravikelig er 1,5bar i plenumkammeret akkurat det samme som 1,5bar i plenumkammeret, uansett om det kommer fra en liten turbo, stor turbo, skruekompressor, mekanisk sentrifugalkompressor eller hva annet du kan finne på å dytte lufta inn i motoren med.

 

En liten kompressor vil utvikle litt mer varme enn en stor kompressor av samme type design. En liten og responsiv eksosturbin vil gi mer mottrykk og dermed lavere fyllingsgrad enn en stor eksosturbin, men som sagt, det har fint lite med kompressoren å gjøre.

 

hmmm...kjørte med en t-3 med trim 60 kompresordel i maaange år på 1,6 i ladetryk uten noe problem med topp-pakning og div. monterte så en en t34 steg 3 med 63 eksos del,kjørte da med 1,4 i trykk,men topp-pakningen gjikk samme kvelden,og mange ganger etter det også...så jeg tror det har noe med MENGDE alikevel jeg...

 

den større turboen ga deg mindre mottrykk, bedre fyllingsgrad, dermed dro du inn mer luft på samme mengde bensin, derfor smalt det.

selvsagt har tip noe med mengde luft motoren sluker unna å gjøre men det var ikke det Leo snakka om...

Link to comment
Share on other sites

Problemet er bare at det Leo snakker om ikke er relevant når det gjelder motorer og overladding.

Selvfølgelig må vi se på både størrelsen på kompressoren og på størrelsen på eksosturbinen. Mottrykk er en viktig faktor. MEN, poenget mitt var at ting ikke er som på fast'n furious, smell på en diger turbo og få MASSE gamp... Enkelte tror at det er størrelsen på turboen som avgjør motoreffekten, ikke sammensettningen for å få RIKTIG turbo. Har du en turbo som er stor nok både på vei inn og på vei ut, sett opp mot motoreffekt og kjørbarhet, er det forferdelig lite å hente på å sette på en enda større turbo.

Bilmekaniker / tekniker

01' Honda VTR SP-1

95' Frosk stv. 2,0 DOHC

A BE (før 19.01.2013) C D

 

Women don't really wanna hear men's opinion,

they just wanna hear their opinion in a deeper voice

Link to comment
Share on other sites

Guest Larsern

Det virket ikke like selvfølgelig litt tidligere i tråden.

 

Ufravikelig er 1,5bar i plenumkammeret akkurat det samme som 1,5bar i plenumkammeret, uansett om det kommer fra en liten turbo, stor turbo, skruekompressor, mekanisk sentrifugalkompressor eller hva annet du kan finne på å dytte lufta inn i motoren med.

 

Og jo, en "diger" turbo vil gjøre det mye lettere å hente ut masse gamp sålenge man klarer å få opp maks ladetrykk før motorens VE har falt alt for mye.

 

Å få ett så bredt register som mulig, er derimot en helt annen sak...

Link to comment
Share on other sites

Ved bytte til større turbo så vil vel iaff lufttempen bli redusert ved samme trykk, "tettere" luft og motoren vil vel gå en anelse magrere= må fetes opp litt. Det samme skjer ved montering av intercooler, motoren må få mere bensin. Men er vel bare å få sjekka blandinga med en breibandslamda (f.eks i bremsebenk) for å se hvordan det ligger an med afr. Er vel bare å lade så lenge den ligger innenfor marginene, og innsugstempen er forsvarlig!. :)

287Hk/440Nm på hjulene@1,85bar. Sierra is-Turbo, Garrett T4, Audi S2 WG, Rs500Cooler, Autronic, Spec Stage5 Drag-clutch(716Nm), Siemens Deka 3105 (840cc).

Kommer: FullPreppa Topp m/kvassere kam, Rustfritt Grenrør, rustfritt 3" Magnex. 60mm Wastegate.+++

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...