Jump to content

Flaut spørsmål angående girvalg.


KinG^KaoZ

Recommended Posts

Har fått meg bilen i signatur for ikke så lenge siden, saken er at den ikke har turteller og jeg har vanligvis kjørt en corolla med 6trinns girkasse og 1.3l motor. Da lå jeg alltid i 4.gir i 50sonen. Så jeg har kjørt rundt i 4.gir i 50sonen på sierran min også.

 

Er det kanskje bedre å ligge i 3dje giret? For å bruke mindre bensin om man "presser" motoren med for høyt gir? Om noen skjønner. Hører ikke noe spess på motoren om den sliter eller ei heller, skal kjøpe meg turteller snart. Føler den bruker så mye bensin. Har også nettopp gått igjennom eukontroll, så antar at den lambdasonden er iorden. Er også nytt luftfilter, nye plugger, osv. :ph34r:

 

Er vel kanskje lov med 2 spørsmål i 1 topic også.

 

Når jeg kjører sakte, så litt gass så av med gassen, 0.5sek etterpå kommer det et "klunk" bak i drivverket et sted. Og så bremser den på motoren. Noen lagre som må skiftes? Er det slik at den må på verksted for å få det fikses eller kan jeg ta jobben selv?

Link to comment
Share on other sites

Hører vel når motoren jobber tungt og lett?4. giret skal den enkelt klare på rett vei og nedover bakke.

 

Den klunken er vel bare overgangen fra tomgang til arbeid.

Link to comment
Share on other sites

høyest gir =minst bensin :) enkelt og greit....

 

ang den klunkelyden til så vil jeg tippe at du har slakk et sted i drivverket ditt....mellomaksel, diff eller drivknuter.....

 

Er nok noe slakk et eller annet sted ja <_<

 

Men angående girvalg, vil den ikke bruke mer bensin om den får litt mer motstand i 4de gir en i 3dje da? Om 4de gir er litt høyere?

 

Jeg mener, om du legger den i siste gir og gir full gass hele veien for at den ikke skal daue så vil den jo bruke mer :P

Link to comment
Share on other sites

jeg bruker ikke fjerde gir før i 60. i 50 i tredje gir ligger vel motoren på mellom 1000-1500 omdreininger..

ford-forum.jpg

'95 Mercedes C200 | x'97 Mercedes C230 | x'85 Mercedes 190E | x'97 Mercedes E280 | x'90 Nissan 200SX S13 | x'94 Mercedes E220 | x'91 Ford Sierra CLX Sedan (savner)

Link to comment
Share on other sites

:)

 

tror det lønner seg for deg å putte den i 3, i 50 sonen...da har du ca 2000 omdreininger, som er ren vandring for motoren, 4.gir blir litt vel høyt, da havner du på under 1500, og motoren vil jobbe mer, det er nesten u-merkbart siden du ikke hører annet enn en dyp lyd inni bilen, ved 60 km/t er det bare å putte den i 4.gir, og ved 70-75 km/t, er det lurt med 5.gir, da gir du motoren en helt grei turtalls-vandring...

 

kan forøvrig si at for vanlig vandring på 1. og 2. så veksler man fra 1. ved rundt 20 km/t, og fra andre til 3. ved rundt 40-45km/t...

 

dette tipset ble sponset av klubben for "de trege og paragraf-ridende i trafikken"...hehe

 

neida, men jeg har forsket på det selv, nettopp på grunn av bensinforbruket:)

* Ford Focus TDci -06' påkostet mer enn hva som er "normal" psykologisk adferd...

Link to comment
Share on other sites

:)

 

tror det lønner seg for deg å putte den i 3, i 50 sonen...da har du ca 2000 omdreininger, som er ren vandring for motoren, 4.gir blir litt vel høyt, da havner du på under 1500, og motoren vil jobbe mer, det er nesten u-merkbart siden du ikke hører annet enn en dyp lyd inni bilen, ved 60 km/t er det bare å putte den i 4.gir, og ved 70-75 km/t, er det lurt med 5.gir, da gir du motoren en helt grei turtalls-vandring...

 

kan forøvrig si at for vanlig vandring på 1. og 2. så veksler man fra 1. ved rundt 20 km/t, og fra andre til 3. ved rundt 40-45km/t...

 

dette tipset ble sponset av klubben for "de trege og paragraf-ridende i trafikken"...hehe

 

neida, men jeg har forsket på det selv, nettopp på grunn av bensinforbruket:)

 

Ah flotte greier. B)

Link to comment
Share on other sites

jeg bruker ikke fjerde gir før i 60. i 50 i tredje gir ligger vel motoren på mellom 1000-1500 omdreininger..

 

ja eller 7000 omdr i første er også 50km/t :lol: B) B) :lol: :lol: :lol: :D

 

Går ut ifra at det er femtrinns girkasse? Min ligger i 60 ved 6500 i første gir, litt over 100 ved 6500 i andre...

10 VW Golf GTD (solgt)

09 VW Passat

88 Mazda RX-7 FC3S

85 Ford Sierra 3 dørs 2L (solgt)

86 Ford Sierra 2L (kondemnert og sprengt)

83 Opel Ascona (Brant opp)

83 Ford Transit (solgt)

Link to comment
Share on other sites

jeg bruker ikke fjerde gir før i 60. i 50 i tredje gir ligger vel motoren på mellom 1000-1500 omdreininger..

 

ja eller 7000 omdr i første er også 50km/t :lol: B) B) :lol: :lol: :lol: :D

 

Går ut ifra at det er femtrinns girkasse? Min ligger i 60 ved 6500 i første gir, litt over 100 ved 6500 i andre...

 

er det ikke så en OHC du har. min dohc går

 

1. omkring 50

2. 100

3.164

4.215 (teori)

5.260-270 (teori)

 

jeg har fået flyttet begrænseren til 7000 omdr pga mine kamaksler

Link to comment
Share on other sites

jeg bruker ikke fjerde gir før i 60. i 50 i tredje gir ligger vel motoren på mellom 1000-1500 omdreininger..

 

ja eller 7000 omdr i første er også 50km/t :lol: B) B) :lol: :lol: :lol: :D

 

Går ut ifra at det er femtrinns girkasse? Min ligger i 60 ved 6500 i første gir, litt over 100 ved 6500 i andre...

 

er det ikke så en OHC du har. min dohc går

 

1. omkring 50

2. 100

3.164

4.215 (teori)

5.260-270 (teori)

 

jeg har fået flyttet begrænseren til 7000 omdr pga mine kamaksler

 

 

klar nok ikke mer enn 190 i 4 .. hatt bilen min i 210 (MAX) sålangt.

Ford Sierra 3 dørs 86mod Cosworth (Prosjekt)

Ford Taunus 17m Super 65mod (Reservetralle)

 

BMW m3 coupe e36 (Sladdekasse)

BMW 523i e39 (Brukstralle)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...