Jump to content

All Activity

This stream auto-updates

  1. Today
  2. Ok og jeg skal prøve dette ved neste anledning jeg er i garasjen, og oppdaterer deretter. Takker for hjelpen hittil og dere må gjerne komme med flere tips hvis dere kommer på noe annet. Jeg er som sagt grønn når det gjelder dette.
  3. Ok da har du en feil der. Da blir neste å se om de er bevegelig. Du bruker bare fingeren og trykker på de, mot stengt posisjon. De skal ha veldig lett motstand da de er koblet til en bimetall-fjør som grcossie sier. Ledningen du nevner lever strøm til og varmer opp fjøra så den utvider seg og åpner spjeld. Spjeld skal stenge seg selv om det ikke kommer fram strøm.
  4. @SierraCL ok. Dette bildet ble tatt rett etter når jeg løftet av luftfilterboksen og forgasseren såg slik ut. De forble åpen hele tiden ved full og ingen gass. Mener å hørt at dette er en Solex forgasser, den som vet med sikkerhet for heller rette meg.
  5. De øverste spjelda skal være helt stengt når motor er kald etter du har trykket en gang på gasspedal. Kjenner ikke den forgasseren spesifikt, men normalt sett har forgassere en "choke-pulloff" som åpner chokespjeld littegrann etter oppstart, ellers drukner motor i bensin. Dette er en funksjon som ofte svikter så kanskje noen har justert chokespjeld. Skal se noe slik ut rett etter oppstart på kald motor.
  6. Ok, skal se på den chocken ved neste anledning jeg er i garasjen, og heller oppdatere da. Ja, jeg har kun kjørt 98 oktan i alle år jeg eid denne. Eller... det er ved to anledninger at jeg har 95 oktan, men det er mange år siden (før dem økte etanol nivået til dagens) og Sierraen fusket felt da.
  7. Visst det er kontakt der, så skal det være godt nok. Choken er justerbar, ved å løyse de 3skruene rundt huset der og vri på huset. Inni huset sitter det en bimetall fjær, du kan ta av huset og se at det ikke er noe knekt der. Nedre spjeld, er gass spjeld, som er lukket til du trør på gass pedal. Kjører du på 98okt?
  8. Ok. For jeg kunne ikke se noe brudd på selve ledningene, men kontakten på ledningene er det som er skadet. Hvis denne koblingen er problemet, er det noe som kan skaffes nytt?🤞 Kan nevne at spjeldene i toppen var helt åpen når jeg tok, men spjeldene nede i forgasseren var lukket når jeg tok av luftfilterboksen.
  9. Det kan være problem visst du har brudd der ja, det er elektrisk styrt choke på denne. Ved kaldstart og choke på, er spjeldene lukket. Få med deg en, som starter mens du holder spjeldet lukket
  10. Var en tur bortom garasjen og prøvde den metoden som dere nevnte, men uten hell. Chocke spjeldene åpner seg i takt med hvor gass man gir og lukker seg i takt med når man slipper gassen. Det kommer noe bensin til. Det funket ikke gi full gass en gang, men jeg måtte gi gass to ganger. Bilen startet, men gikk røft og stoppet. Legger ved en video når jeg startet den. https://streamable.com/46vdyx Jeg lå merke til at ledningen som er koblet til forgasseren har fått en brudd i kontakten. Hva er denne ledningen til og kan det ha noe å si til at den ikke starter?
  11. Mye gode minner fra tiden på Lyngås. Den gang vi fikk sponsor billetter på jobb, Wurth, Ford, Valvoline og Shell
  12. Det er lov å håpe at RC blir stort igjen, men noe opp i mot det vi opplevde på 80 og 90-tallet får vi nok aldri tilbake, selv om de to tre første VM-sesongene var bra med litt av den gode gamle spenningen (og Ford på banene).
  13. FIA gjør Rallycross stort igjen! Ved å gjøre VM til EM med bensinbiler fra 2026. Rallycross er Europa så det er det eneste riktige slik verden er i dag. Pressemeldingen forteller om 6 runder på ikoniske rallycrossbaner i Europa neste år 2026. "Gamle" rallycrossbiler er det nok av stående rundt om i Europa så da blir det et fett startfelt med Fiesta og Polo? Det bør også bli en ny vår for privatteam for bilprodusentene står vel ikke i kø for å skalle om bensinbiler med dagens elbilkarosserier? FIA Pressemelding fra fredag 19 september 2025: https://www.fia.com/news/fia-sets-bold-new-course-rallycross-2026 BILSPORTblekka har også laget en nyhetsak i anledningen: https://www.bilsport.se/artikel/rallycross-vm-laggs-ned-fran-och-med-2026 Her er årets VM kalender som egentlig er et EM om man ser på startlistene: https://www.fia.com/events/world-rallycross-championship/season-2025/world-rallycross-championship Jeg gleder meg!
  14. Last week
  15. 90. Trenger ikke skrive mer. Eller jo. Ta meg tilbake.
  16. Oki og takk for forklaring
  17. Med kald motor hadde jeg tatt av luftfilteret og sett på chocke spjeldene. Så gir du rolig full gass en eneste gang og ser på hvordan chocke spjeldene lukker seg. Så gir du den ett startforsøk. Funker ikke dette så gir du rolig full gass 2 ganger til, slik at innsugsmanifolden får en "dram" å starte på.
  18. Skal gjøre det som du nevner og kontrollere choke-spjeldene. Har du en oppskrift på hvordan man eventuelt fikser dette? Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke har justert ei skrudd på en forgasser før😅 Utenom startproblemet når den er kald, er den helt fin å kjøre.
  19. Nei, for det varierer hvordan bilen starter. Noen ganger starter helt på egenhånd uten å gi full gass før og noen ganger må gi full gass før. Men jeg kan prøve din metode med å pumpe tre ganger før jeg starter bilen.
  20. Helt enig med SierraCL, men riktig startprosedyre er også viktig. Gir du full gass helt rolig 3 ganger før du gjør første startforsøk?
  21. Ta av luftfilter når motor er helt kald og se at choke-spjeldene er stengt. Hvis bilen er fin å kjøre ellers og gjerne under belastning er det neppe coil, men den er enkel å sjekke.
  22. Hei Den siste måneden har jeg Sierraen vært tung å starte når den er kald eller har stått en stund, noe som den ikke har vært et problem før. Når bilen er varm, starter den som normalt. Jeg har hittil sjekket tennplugger og de var helt fine. Jeg sjekket også tennstiften og fordelerlokket, og det såg også helt fint ut. Tennpluggledninger ble byttet ved forrige service som var i fjor. Jeg har også byttet til et sprell nytt batteri, som ble kjøpt i forrige måned. Har dere noe råd til hva problemet kan være? Kan det være selve coilen som er problemet, for den er ikke blitt byttet i mitt eie og trolig er den fra da bilen var ny. Kan også nevne at forgasseren ble justert i forbindelse med EU-kontrollen, tidligere i sommer. På forhånd takk! Mvh Tom
  23. Spotta en hvit Mondeo mk1 sedan ved Fengslet ved Hylkje rundt 16.15 tiden. Er det noen her sin? Såg forholdsvis original ut og meget pen
  24. Hei! Da har jeg skiftet over fra benk til "passasjerstol". 😊 Hadde en hendelse der bilen min ble parkert i hengerfestet på en lastebil, så jeg måtte kjøpe meg en delebil. Passasjersetet er et sjåførsete som jeg tok fra delebilen. Det er "bolt on" da hullene er klare i karroseriet, men måtte gjenge opp det siste hullet til den siste bolten da dette originalt ikke er i bruk. (Husker ikke type gjengetapp som ble brukt) Armlenet er da ikke mulig å sette over på den andre siden da festet som er montert i ramme-ryggen er spesifikk til den siden det er montert. Så dessverre er ikke armlenet på rett side, men det er god plass mellom armelenet og b-stolpen så det er ikke et problem. Er også mulig å demontere armlenet så dette ikke er i veien, men det er montert hos meg. Når dette er sagt så skal det etter lovverket registreres hos SVV om ombygging. Selv om det er fra 3 til 2 seter. Dette er ikke gjort hos meg enda, men det skal utføres Litt sent for deg med denne informasjonen, men kan være noen andre vil like å vite
  25. 2007 modell 155 000 km 270 HK Bilen befinner seg i Larvik. Trolig en av svært få registrerte Mondeoer i Norge med denne motoren. Det står en 5 sylindret bensin 2,5 liter med turbo, orginalt 220hk. Denne har steg 1 programvare, og yter ca 270hk, som gjør den svært artig å kjøre med tanke på det "ordinære" utseendet. Dette er den samme motoren som står i Focus ST. Motoren er forøvrig også å finne i S-max og Kuga. Har selv hentet denne i Sverige. Har kun sett en slik bil tilsalgs på finn.no de 3 siste årene. Selger bilen da jeg har for mange biler for øyeblikket, og denne krever litt innsats og interesse for å fungere optimalt. Har slitt med sporadisk motorfusk som det er brukt endel tid på å finne ut av. Det er skiftet endel deler I forbindelse med dette, coiler, tennplugger og Luftmengdemåler blant annet. Problemet er fortsatt ikke helt borte, men har blitt bedre. I følge live data får motoren for mye bensin, noe som avsløres av den orginale bredbåndslambdaen som motoren har montert orginalt. Denne er forøvrig også skiftet ut for å utelukke feil. Det forsvinner noe kjølevæske over tid, trolig fra radiator og noen slanger i forbindelse med motorvarmer, har sett rester av frostvæske på disse stedene. Bilen har hatt en mindre skade på høyre bakside, og en fargeblind svensk lakkerer har ikke greid å matche orginal fargen da dette ble lakkert. Det er også spor i støtfanger foran etter en traktor skuff i forbindelse med brøyting. En brukt støtfanger ser jeg ligger på ca 1000 kr til disse. Har hatt noe fuktighet i frontlykter, og problemet ser ikke ut til å ha forsvunnet, selv om begge lykteglass er fuget med Tec7. Har hatt en full Lanolin behandling av bilen, der alle deksler, eksos anlegg osv har vært demontert. Har I tillegg fjernet det som var av utvendig Lakk rust og flekklakkert. Selges motvillig, for høystbydende.
      • 2
      • Like
  26. Granada LS uten sleggemekk og snarveier? Ser slik ut av hva jeg ser på denne kanalen.
  1. Load more activity
×
×
  • Create New...